Ursprungligen postat av Flodebanan
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Funderingar sportfiske och registrering
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av HenkeW Visa inläggDå slänger jag in lite bensin på brasan..
Ismete räknas som metod vid storfiskregistrering men inte Angeldon!
Har man samma tackel på Angel som vid ismete då ser jag det nästan som en större bedrift att landa en stor gädda med ett angeldon än med ett ismetespö.. Kul att hålla i linan endast med en riktig madame på kroken, bör kunna bli trixigt att ro det i land
Det här är nog en diskussion som kan pågå i typ evigheter, om vissa fiskemetoder är sportfiske eller ej. Att lassa ut 10 angeldon per person när man ismetar i en sjö är både moraliskt fel och rätt osportsligt. Smäller det på flera spön samtidigt (och detta gäller även trolling) kan du inte göra så mycket än att hoppas att fisken spottar betet alt. drilla med ett spö i vardera extremitet.Senast ändrad av GbgRobin; 2011-11-10, 20:18.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inläggTrollingfiske är inte handredskapsfiske oavsett hur många spön du har i båten, om man nu ska referera till lagtexter.
Du referar till en lag som bara gäller i Stockholms skärgård och innanför 300 meters gränsen på 5 största sjöarna, som kom av det fria fisket. Denna lag kom i början av 80 talet (vet ej om det var 84 eller 85 som denna lag kom). I denna lag står det att fisket måste kunna bedrivas utan båt, därför är trolling förbjuden utan fiskerättsinnehavrens tillstånd och det står inget om att spöet måste vara handhållet vid fisket. På övriga fria fiskevatten finns inte denna paragraf.
I §7 fiskelagen 1993:787 står det inget om spöet måste vara handhållet utan den enda begränsningen som finns är att bara får ha max 10 krokar på varje spö.
TumlarenSenast ändrad av Tumlaren; 2011-11-10, 22:44.trolling är livet
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inläggDet har ju gnällts en del över dom som kör med utterbräda. Men samtidigt tycker dom det är helt okej att fiska med 10-15 trollingspön.
Detta blir en intressant tråd
En utter bräda kan väl liknas vid en trollingpluka men där försvinner all likhet om själva fiskesättet, på linan till utterbrädan som kan vara ganska grov binder man fast betena (flugor, spinnare, skeddrag eller annan typ av bete) sen låter man denna glida ut i strömmen sen låter den vara ute i vattnet tills man tror att hela sättet är fullt med fisk, då drar man in linan med utterbrädan. Man använder inget spö eller rulle utan fisken kan sitta fast i flera timmar precis som vid fiske med långrev.
Trollningfiskaren har ett bete till varje spö och kan dra upp fisken ganska snabbt, den sitter i varje fall fast i flera timmar som vid mete med levande betesfisk.
TumlarenSenast ändrad av Tumlaren; 2011-11-10, 22:45.trolling är livet
Kommentera
-
Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inläggNja, det är skillnad på ismete och angeldon-fiske skulle jag allt vilja påstå. Ismete är begränsat per spö i vissa sjöar (t.ex "MAX 2 spön vid isfiske") medans det verkar vara ett max antal redskap vid angeldonfiske, upp till 10 angeldon verkar vara det vanligaste. Du kan helt klart ha bättre kontroll på 2 spön om du fiskar dem i närheten av där du sitter, jämfört med 10 angeldonreskap utspritt över halva sjön
Det här är nog en diskussion som kan pågå i typ evigheter, om vissa fiskemetoder är sportfiske eller ej. Att lassa ut 10 angeldon per person när man ismetar i en sjö är både moraliskt fel och rätt osportsligt. Smäller det på flera spön samtidigt (och detta gäller även trolling) kan du inte göra så mycket än att hoppas att fisken spottar betet alt. drilla med ett spö i vardera extremitet.
Ser liksom inte skillnaden på varför en ismetad gädda skall räknas och inte en på ett angeldon, om de nu är tacklade på samma sätt dvs.?
Kommentera
-
Correct me if I'm wrong, men anledningen till att angeldon inte räknas handlar väl om att det inte räknas som "spöfångad" (Och den gränsen går väl vid 60cm (alltså minimi spölängd)). Prestige i all ära, men jag antar att de var tvungna att dra en gräns för att inte allt skulle vara tillåtet?
Sen vad gäller antalet spön så trollar jag aldrig med fler spön än jag kan hålla i, dock ismetar jag ibland med 4 (aldrig själv) och jag tycker att det är helt okej, det är skillnad på att fiska strömming med 5 krokar och få 5 fiskar per kast och att ismeta och få någon fisk ibland. Dock får man vara situationsanpassad, jag ger mig inte ut med fler spön än vad vi 3 kan hantera, är det en plats där det hugger hela tiden så kan man dra ner på antalet. Men där jag fiskar kanske man får en 3-4 fiskar per ismetepass på 3 man och då är sannolikheten att få trippelhugg minimal och om så skulle vara fallet så tar det inte mer än någon minut att kroka loss och släppa tillbaka.
Karpfiskare tycker jag kan få ha fler spön, inte för att jag fiskar det själv, men det sägs ju vara så sjukt svårt, så då kan de gott få ha ett någorlunda jättesegt fiske istället för inget alls.
Antalet spön kan dock alltid diskuteras! Överdriven mängd är inte bra.
Kommentera
-
Handredskap borde ju tolkas som redskap som hålls i en hand, alternativt två händer.
Således borde ju handredskapsfiske bedrivas för, hmm, hand kanske.
Jag skulle ju kunna likna angelfiske med trollingfiske, ett passivt fiske.
Jag har inte trollat själv men sett spön och jag skulle väl inte påstå att det är spön som man skulle ställa sig på stranden och kasta med, det skulle jag ju inte göra med angeldon heller. Så att kalla dessa fiskedon för handredskap håller jag inte med om.
Men om jag har fel angående kastning med trollingspön så ber jag om ursäkt.
Leta efter trollingbyte med ekolod, tycker jag inte är aktivt fiske heller.Senast ändrad av Guideline; 2011-11-10, 21:46.A bad days fishing is better than a good day at work.
http://tenkarasverige.blogspot.com/
http://www.salmosalarfishing.se
Kommentera
-
Blir lite fundersam varför en så här pass viktig fråga blir klassad som löjlig, det handlar ju om det som är vår hobby och vad är viktigare än att kunna skilja den från yrkes- rov- och rent oseriöst fiske i alla dess former.
Men visst blir definitionen svår, förstår vissa som karpmetare mfl, har full förståelse till att använda fler spön i dessa sammanhang och visst är dom sportfiskare, kanske dom största av oss alla, så du behöver inte ta i så Sir Fish.
Sportfiske borde enkelt kunna definieras som en hobby som utövas i första hand för rekreation och nöje. Men sen tyvärr så måste den ju även särskiljas i metod för annars kan ju vilka metoder som helst nyttjas av vem o vilka som helst med åberopande av att dom sportfiskar.
Ingen enkel fråga, men likväl intressant och viktig.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inläggVad jag så vet du inte vad en utterbräda är, eftersom du jämför trolling med utterbräda.
En utter bräda kan väl liknas vid en trollingpluka men där försvinner all likhet om själva fiskesättet, på linan till utterbrädan som kan vara ganska grov binder man fast betena (flugor, spinnare, skeddrag eller annan typ av bete) sen låter man denna glida ut i strömmen sen låter den vara ute i vattnet tills man tror att hela sättet är fullt med fisk, då drar man in linan med utterbrädan. Man använder inget spö eller rulle utan fisken kan sitta fast i flera timmar precis som vid fiske med långrev.
Trollningfiskaren har ett bete till varje spö och kan dra upp fisken ganska snabbt, den sitter i varje fall fast i flera timmar som vid mete med levande betesfisk.
TumlarenDen som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inläggHär nere har vi utterbrädan fäst i båten så den skär ut från båten medan man sakta glider fram i vattnet. Man ser direjt när det nappar eftersom utterbrädan sackar efter varpå man drar in den o krokar loss fisken. Dom används tydligen olika beroende på var i landet man bor.
Tumlarentrolling är livet
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-02-15, 12:55 -
-
Svar till KEPWORTH Litiumbatteriav SpringarenSjukt att Svenska sportfiske butiker tar 10t för något man kan köpa för 2500kr, är det samma batteri...1 Foto
-
2025-02-17, 20:20 -
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
2024-11-17, 23:18 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 209 visningar
1 gilla
|