Funderingar sportfiske och registrering - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar sportfiske och registrering

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Visst är det så, men det finns redan olika klasser om man nu vill tävla inom fiske, så jag har svårt att se nyttan av olika klasser inom storfiskeregistreringen.
    Där är det helt enkelt så att olika fiskesätt är bättre beroende på vad du är ute efter.
    Och framför allt så är det ingen renodlad tävling.
    I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
    http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
    http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

• Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
      Jag ska lägga till att jag stod på land och kastade och höll i en hand och lägga till en liten smilet, det var med en glimt i ögat jag gjorde det inlägget.

Vad duktig du är att bygga.
      Men jag tror inte att någon, när du sitter i din båt, som jag antar att du sitter och åker i när du fiskar med dina spön som jag misstänker, jag kan inte på något sätt veta om det är kastspön eller båt/trollingspön du byggt, sitter i spöhållarna du byggt och inte håller dom i handen när du fiskar med dom, kommer att kalla det fisket för handredskapsfiske.
      Då är inte metaren som sätter sitt/sina spö i spöhållare handredskapsfiskare, ännu en dryg flugfiskare som tycker att hans fiskemetod är den enda sanna handredskapsfiske.
      Jag har tyvärr också varit där innan jag skadde mina händer så att jag har problem att hålla i flugspöet och vanliga spinnspö kan max fiska i en halvtimme i stöten sen måste jag vila ganska lång tid och sen det är väldigt roligt att läsa att den enda metod som jag kan fiska med i en hel dag inte är handredskapsfiske enligt vissa, Jag säger bara du blir också gammal och får problem med att hålla i ditt flugspö hela dagen, men kom igåg att du inte får sätta detta ifrån dig med linan ute i vattnet under fisket för då är det inte handredskapsfiske längre. Tänk på att det finns handikappade som inte kan hålla i spöet hela dagen, trolling eller mete med spöhållare på strandkanten är deras enda chans att kunna fiska. Så döm inte ut någon fiskemetod efter er egen kapacitet och ålder så länge den sker med spö och lina samt krok där fisken själv får besämma sig för att hugga eller ej.
      Tumlaren
      trolling är livet

Kommentera

• Ursprungligen postat av Tumlaren Visa inlägg
        Då är inte metaren som sätter sitt/sina spö i spöhållare handredskapsfiskare, ännu en dryg flugfiskare som tycker att hans fiskemetod är den enda sanna handredskapsfiske.
        Jag har tyvärr också varit där innan jag skadde mina händer så att jag har problem att hålla i flugspöet och vanliga spinnspö kan max fiska i en halvtimme i stöten sen måste jag vila ganska lång tid och sen det är väldigt roligt att läsa att den enda metod som jag kan fiska med i en hel dag inte är handredskapsfiske enligt vissa, Jag säger bara du blir också gammal och får problem med att hålla i ditt flugspö hela dagen, men kom igåg att du inte får sätta detta ifrån dig med linan ute i vattnet under fisket för då är det inte handredskapsfiske längre. Tänk på att det finns handikappade som inte kan hålla i spöet hela dagen, trolling eller mete med spöhållare på strandkanten är deras enda chans att kunna fiska. Så döm inte ut någon fiskemetod efter er egen kapacitet och ålder så länge den sker med spö och lina samt krok där fisken själv får besämma sig för att hugga eller ej.
        Tumlaren
        Kära Sven-Åke.
        Jag har aldrig någonsin nedvärderat någon form av fiske.
        Det kan du läsa i något av mina tidigare inlägg.
        Om någonstans kan hitta något jag skrivit att flugfiske är det enda rätta, eller ens i närheten av det enda rätta fisket får du visa mig det.
        Du verkar ju tydligen vara en av dom som läser en sak och tolkar det som inte står på ett helt eget sätt, jag skrev att jag stod på land och höll i spöt för att förtydliga för just dig, Sven-Åke att handredskapsfiske kan bedrivas från land, vilket jag även vet att metare kan göra, jag har ju själv metat. Dessutom anser jag att meta är ett handredskapsfiske.
        Att jag är en dryg flugfiskare ska du se högst personligt mot dig, med risk för att detta inlägg kommer att modereras bort.
        Om du tycker att jag är dryg så får du gärna göra det. Jag uttrycker endast min egen åsikt om vad jag anser är Handredskap och vad dom inte är det, Jag har oxå gett exempel på varför jag TROR att att man formulerar på ett visst sätt när man skriver fiskekortsregler.

Vill bara avsluta med en fråga, du har själv varit där, säger du, menar du med det att du varit en dryg flugfiskare och med det menar att alla flugfiskare är dryga?
        Som sagt har inte nervärderat någon fiskeform däremot så har ditt betende gjort att jag tappat din respekt, beklagar ditt handikapp.
        Mvh Jörgen
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

• Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
          Om du läst hela debatten så ser du när jag skriver att ALLA ÄR VI SPORTFISKARE men jag ser det som olika klasser inom fisket. För det är ju stor skillnad på fiske där du hela tiden har fullkontakt det jag vill kalla handhållet fiske, till fiske där du sätter ut bete och sedan väntar till hugget är klart detta vill jag kalla mekaniskt fiske. Men båda ÄR SPORTFISKE. Men dom skall inte jämföras med varandra som likvärdiga. Många sporter är ju klassindelade tex motorcross där tävlar man i olika klasser men inom samma sport, så det måste ju kunna acepteras inom fiskesporten också utan att det skall behöva klassas som avundsjuka.
          i ditt första inlägg skrev du: "Personligen anser jag fisket vara sportfiske först när man har ett redskap som man håller i handen från utkast/nedsänkning av bete tills kroken är uppe ur vattnet igen. Man skall ha direktkontakt från hugg till landning."
          hur förklarar du det då?? och om man läser de andra inläggen i denna tråden så framstår det som att du helst skulle förbjuda båtfiske och att alla princip bara skulle meta.
          [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

• Ursprungligen postat av twinpower_feskarn Visa inlägg
            i ditt första inlägg skrev du: "Personligen anser jag fisket vara sportfiske först när man har ett redskap som man håller i handen från utkast/nedsänkning av bete tills kroken är uppe ur vattnet igen. Man skall ha direktkontakt från hugg till landning."
            hur förklarar du det då?? och om man läser de andra inläggen i denna tråden så framstår det som att du helst skulle förbjuda båtfiske och att alla princip bara skulle meta.
            Detta är en debatt och en frågeställning som gjordes i första inlägget, efter det så har det ju tillkommit massa synpunkter som jag anser mycket vettiga så följer man debatten vilket man bör göra innan man utgår från enskilt inlägg, då ser man att jag ser på det på annat sätt än i starten. Så enkelt sett jag har ju fått inse att vi är alla sportfiskare men med olika metoder. Däremot så anser jag ju att det sker på olika sätt som inte skall jämföras med varandra. Båtfiske får jag hoppas jag inte vill förbjuda då jag precis köpt ny båt och fiskar från båt och med hjälp av båt, jag fiskar eller har nog fiskat på dom flesta sätt men flugfiske och jerk har jag inte kört ännu.
            Jag kräver inga rätt eller fel i debatten jag vill ha synpunkter och fått många bra sådana också. Det är ju därifrån som man kan skapa sig en uppfattning var man är rätt eller fel ute.

Det finns ju mycket som kan debatteras för att få ett bättre storfiskeregister tex. Nu sticker jag väl ut hakan lite men jag anser att det finns två typer av fiskare lata fiskare och aktiva fiskare. Om du är ute efter ett reg per art så ok att man åker till kända ställen för att nå detta mål för det är ju ett svårt mål totalt. Men om man bara åker till kända platser för att dra reg efter reg då är man lat fiskare. Om man däremot aktivt letar nya fiskeplatser då får man en större spridning i registret och ett intressantare fiske då är man aktiv. Såjag hoppas alla som inte är med i registret och dom som är med aktivt åker till nya platser. Alla säger så fort man nämner plattfisk ta en tur i sundet, visst har dom nog rätt för sedan 2001 har det tex fångats 169 registrerade skrubbor 163st är fångade i skåne/öresund 5st fångade halland måseskär lysekil. Jag har ju tagit den i lysekil plus att jag tog en till med bra mått men lite lätt, jag har tagit strax under reg på sandskädda. Så mitt mål är att fortsätta fiska i det lilla område jag fiskar samt leta lite nytt här uppe och ta reg på fler skrubbor, sandskädda, rödspotta (fast dom är sällsynta här på spö) och lerskädda. När jag började regga fiskar för ca 3år sedan så har jag börjat aktivt leta nya platser att fiska, alla mina reg är tagna på platser som vi letat upp som vi tycker är bra, säkert är det fler som fiskar där också. Jag sätter mig med sjökort pratar med gamla fiskargubbar och sedan får vädret avgöra, det tycker jag är ett intressant fiske. Sedan sitta med spö i handen känna fisken vara framme göra mothugget och dra upp den det är pricken över i.

Så här enkelt sagt lata fiskare skapar masa reg i registret men det visar inget av hur spridningen är, aktiva fiskare skapar ett bättre register som man ser spridningen bättre i.
            Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
            Nu även blog på gylta.blogspot.com
            Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

• Det är inte att sticka ut hakan, det är helt sant.
              Tyvär, så har en del av tävlandet nog hindrat sökandet efter nya vatten, man vill ha resultat och det ganska fort, skulle tro att det är därför samma gamla vatten så ofta syns om och om igen.
              De som visar den stora spridningen i registret är nog ganska ofta de klasiska semesterfiskarna..
              I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg

Kommentera

• Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
                Detta är en debatt och en frågeställning som gjordes i första inlägget, efter det så har det ju tillkommit massa synpunkter som jag anser mycket vettiga så följer man debatten vilket man bör göra innan man utgår från enskilt inlägg, då ser man att jag ser på det på annat sätt än i starten. Så enkelt sett jag har ju fått inse att vi är alla sportfiskare men med olika metoder. Däremot så anser jag ju att det sker på olika sätt som inte skall jämföras med varandra. Båtfiske får jag hoppas jag inte vill förbjuda då jag precis köpt ny båt och fiskar från båt och med hjälp av båt, jag fiskar eller har nog fiskat på dom flesta sätt men flugfiske och jerk har jag inte kört ännu.
                Jag kräver inga rätt eller fel i debatten jag vill ha synpunkter och fått många bra sådana också. Det är ju därifrån som man kan skapa sig en uppfattning var man är rätt eller fel ute.

Det finns ju mycket som kan debatteras för att få ett bättre storfiskeregister tex. Nu sticker jag väl ut hakan lite men jag anser att det finns två typer av fiskare lata fiskare och aktiva fiskare. Om du är ute efter ett reg per art så ok att man åker till kända ställen för att nå detta mål för det är ju ett svårt mål totalt. Men om man bara åker till kända platser för att dra reg efter reg då är man lat fiskare. Om man däremot aktivt letar nya fiskeplatser då får man en större spridning i registret och ett intressantare fiske då är man aktiv. Såjag hoppas alla som inte är med i registret och dom som är med aktivt åker till nya platser. Alla säger så fort man nämner plattfisk ta en tur i sundet, visst har dom nog rätt för sedan 2001 har det tex fångats 169 registrerade skrubbor 163st är fångade i skåne/öresund 5st fångade halland måseskär lysekil. Jag har ju tagit den i lysekil plus att jag tog en till med bra mått men lite lätt, jag har tagit strax under reg på sandskädda. Så mitt mål är att fortsätta fiska i det lilla område jag fiskar samt leta lite nytt här uppe och ta reg på fler skrubbor, sandskädda, rödspotta (fast dom är sällsynta här på spö) och lerskädda. När jag började regga fiskar för ca 3år sedan så har jag börjat aktivt leta nya platser att fiska, alla mina reg är tagna på platser som vi letat upp som vi tycker är bra, säkert är det fler som fiskar där också. Jag sätter mig med sjökort pratar med gamla fiskargubbar och sedan får vädret avgöra, det tycker jag är ett intressant fiske. Sedan sitta med spö i handen känna fisken vara framme göra mothugget och dra upp den det är pricken över i.

Så här enkelt sagt lata fiskare skapar masa reg i registret men det visar inget av hur spridningen är, aktiva fiskare skapar ett bättre register som man ser spridningen bättre i.
                det var ju tur att du har insett det nu då.
                [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

• Sporten i sport-fiske är väl att lura fisken till hugg?? Spinn-fiske och handhållna redskap kan jag köpa, men inte det andra att man måste hålla i spöet hela tiden för att sport-fiska....

Kommentera

• Om man vill vara med och påverka storfiskeregistret så har ni möjlighet till det nu.

Följ länken och gör din röst hörd, höstdebaten är i gång.

Min Blogg

Kommentera

• *bump*
                      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 209 visningar
                      1 gilla