Längesen jag såg en böldfisk nu. Har set på både torsk o gödda här i ö blekinge. Verkar ha avtagit något.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Avliva sjuka gäddor
Collapse
X
-
-
Enligt litteratur är vanligen ca 10-20% av gäddpopulationen infekterad av lymfasarkom. Tumörerna kan sitta både invärtes som utvärtes och växer till och är som störst under hösten för att minska i storlek eller försvinna under vår/sommar.
Personligen anser jag att det är lönlöst att avliva fisken av etiska eller beståndsvårdande skäl. Skall man äta den kan man ta upp den och i annat fall tycker jag man bör återutsätta gäddan.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av mrvanilla Visa inläggEn gäddprofessor rekommenderar det.
Man vet väll inte om det kan vara nått smittsamt eller göra andra djur dåliga, det ser inte ut att vara bra att nått annat djur eller så ska få chansen att äta dessa sjuka fiskar.
Så att bränna dom är ju det säkraste sättet att bli kvitt alla smittorisker. Att bonka och släppa tillbaka sjuka fiskar tror jag inte är bra att göra, eller lämna på land så andra djur äter det, gräva ner går om man orkar gräva djupt så inte andra djur kan komma åt.
Jag kommer bränna ifall jag råkar på en sjuk fisk för att vara på säkra sidan gällande smittor.
Tills det är 100% bevisat att det inte smittar eller är dåligt för andra djur mm
Gäddor och andra fiskar kan bli smittade av en hel del olika sjukdomar som svamp, virus och bakterier och detta är helt naturligt och inget konstigt.
Det som orsakar bölderna hos gäddor är vanligen ett virus som heter Esox sarcoma eller en sjukdom som man tror kan vara ett virus som heter Esox lymphosarcoma.
Esox sarcoma visar sig som vita tumörer på fiskens utsida. Har tyvärr inte mer info om sjukdomen än det.
Esox lymphosarcoma är en sjukdom som finns hos gäddor i Europa och gäddor och Muskies i Nord Amerika. Smittade individer har stora tumörer som vanligtvis är på utsidan men som även kan sitta på insidan hos fisken. Sjukdomen är inte ovanlig och i naturliga populationer kan ca 10-20% av gäddorna vara smittade. Symptomen på sjukdomen som vanligast under hösten där tumören tillväxer under höst/vinter medan tumören återväxer under sommaren.
Kommentera
-
Jag är i linje med MastaPike och EuroPike.
Även jag har läst att det är rätt vanligt, att det KAN smitta mellan individer under leken men att inget tyder på att det smittar annars eftersom de inte har någon kontakt på samma vis resten av året. Och att det inte smittar andra djur så att bränning är onödigt.
Jag släpper tillbaks gäddor så ofta det går och även när jag får gäddor med bölder som inte verkar göra gäddan alltför sjuk. Man ser ju rätt enkelt om en gädda är sjukligt smal eller om bölderna gjort så den missbildats och inte kan simma ordentligt.
Jag fick i vintras en gädda på 108 cm med en böld/cancersvulst i munnen. Smal men vid väldigt god hälsa i övrigt.
Den släppte jag tillbaks och i somras togs den igen av en annan fiskare, då var den fet och svulsten i munnen var borta.
Så länge man inte vet mer om det så tycker jag att man kan låta sitt eget samvete bestämma ifall man ska släppa eller bonka den.
Kanske tänka lite extra ifall det är på vårkanten innan gäddorna har lekt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
Jag fick i vintras en gädda på 108 cm med en böld/cancersvulst i munnen. Smal men vid väldigt god hälsa i övrigt.
Den släppte jag tillbaks och i somras togs den igen av en annan fiskare, då var den fet och svulsten i munnen var borta.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 101 visningar
1 gilla
|