Lina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lina

Hejsan! Mitt första inlägg här på forumet...

Tänkte fråga om tips på lina. Har en Shimano 4000FG-rulle
    Mest prisvärd? Absolut bäst?

Tack på förhand!

absolut bästa lina vid spinnfiske enligt mig är power pro, dyr. Men vill man nå resultat får man offra lite. lycka till!
    Small carp, big carp, rare carp, different carp, wild carp, difficult carp, and then just carp again...

Kommentera

svåra med sådana frågor är detta att alla fiskare du frågar har olika favoritlinor så bered dig på många olika svar!
      Skulle själv aldrig byta bort Gardner GR60 på mina metrullar, sufix linan på mina karprullar eller Berkley double strenght på trolling rullarna men som sagt det är ju upp till var och en!

Kommentera

Välkommen!

Den som vill reda ut vad som är den bästa linan har skaffat sig ett trassligt liv!

Absolut bäst blir mycket efter tycke och smak samt inte minst erfarenhet av olika linor. Jus den brukar begränsas av att man fastnar för en viss lina och håller sig till den ett tag.
        Sen finns ju problemet runt vad den ska användas till. Många gör som Danken här ovan. Har en lina för ett visst fiske en annan till nästa. Vissa linor visar sig ha lite varierande kvalitet i olika dimensioner. De kan vara ett utmärkt val i en viss dimension men i andra finns det bättre val.

Är din förvirring total nu?

På mina haspelrullar sitter det SpiderWire 0.18. De duger åt mig. Du kan se den linan som prisvärd men antagligen inte bäst. SpiderWire har en ny lina ute nu. Den varianten heter Stealth och är med och krigar om att vara den bästa linan. Många har bytt från PowerPro till den och är mycket nöjda. Andra har bytt tillbaka igen beroende på att de ställer så olika krav på vad som ska kallas bästa linan.
        Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tack så mycket för svaren! Ja, förvirrad är man ju för det mesta! Men trassligt liv vetefan! ;-)

Ska väl kanske tillägga att jag till 99% fiskar i Mälaren... mest då efter gädda och abborre... och då med haspelrulle! :-)

Ave

Kommentera

Lina

Tja!
            jag kör med Stroft GTM till lätt mete. (grym lina)
            Och till botten mete E.S.P mono lina.( ska ge den en chans)
            Annars försöker jag undvika spunna då jag tycker att det är lite onödigt.
            //Nicklas

Kommentera

Jag har alltid kört med nylon lina tills förra året då jag skaffade fireline, å se att jag blev besviken efter att ha hört kompisar säga att den e bra...
              I år hoppade jag på bekleys whiplash 0,17 grym tycker jag.
              Ska sägas att jag har den på multi rulle och trollar mycket efter gös och gädda..

Kommentera

Lina till haspel (gäddfiske)

Snor tråden lite och frågar två saker om lina till haspelrulle (några år gammal Daiwa longcast, vet ej beteckning). Fiskar mest gädda, i sjön är mest gäddor i 2-6kg klassen.

1. Vilken lina rekommenderas?

2. Hur mycket lina behvöer man köpa (antal meter) och vad kan det tänkas kosta att fylla upp rullen? Har hört om kompisar som kör nylon under fireline och binder ihop dem (dvs. har nylonen som backup).

Kommentera

Re: Lina till haspel (gäddfiske)

Originally posted by xroy
                  Snor tråden lite och frågar två saker om lina till haspelrulle (några år gammal Daiwa longcast, vet ej beteckning). Fiskar mest gädda, i sjön är mest gäddor i 2-6kg klassen.

1. Vilken lina rekommenderas?

2. Hur mycket lina behvöer man köpa (antal meter) och vad kan det tänkas kosta att fylla upp rullen? Har hört om kompisar som kör nylon under fireline och binder ihop dem (dvs. har nylonen som backup).
                  1. Till haspel skulle jag tagit FireLine. PowerPro har en tendens att trassla sig på vissa haspelrullar, har aldrig haft det problemet med Fireline. Diameter ca 0.22 för det fisket skulle jag tagit.

2. 100m. Rulla på gammal nylon först och de 100m fräsch lina utanpå. Nylonen är inte så mycket till för backup som för att fylla rullen så man slipper köpa så mycket flätlina för att rullen ska bli full.

Rulla på en del nylon och ta med dig rullen till butiken och säg att du vill ha 100m lina på så fixar de oftast resten (skarvning och pårullning).

/Martni

Kommentera

oki, ska se vad fiske-budgeten säger om linköp

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    14 svar
                    3 120 visningar