De långa slankas förbannelse - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

De långa slankas förbannelse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • De långa slankas förbannelse

    Intressant när man träffar holländare, tyskar mm som i huvudsak använder längden som mått på sina fångster.
    Kanske inte lika trevligt som att väga fisken men ändock kanske ett mer rättvist tillvägagångssätt. Längden på fisken talar mer än vad vikten gör när det gäller åldern på fisken och skulle i ett sammanhang med exempelvis specimentävlingen utgöra ett rättvisare mått. Vi skulle bl.a slippa hetsjakten i de mest kända vatten och alla kan fiska på rättvisare villkor. Hanteringen av fångsten och Catch & release skulle underlättas om det räckte med att snabbt mäta längden på fisken. Felgraderade vågar, pundavläsningar mm blir ett minne blott. En fisk med referensföremål och måttband vid sidan av är mycket svårare att manipulera.

    Borde en gädda på 122 cm och 19 kg vara en bättre specimenfisk än en gädda på 135 cm och 13 kg? Personligen skulle jag hysa mer akt för gäddan på 135 cm som troligtvis är bra mycket äldre än vad det kortare artfränden är.

    Spcimenfiske betyder i egentlig mening att man fiskar på en fisk som är stor för sin art i en specifik lokal. Är då vikten det vesäntliga eller längden?

    Tål att tänkas på....
    Bifogade filer

  • #2
    en till...
    Bifogade filer

    Kommentera


    • #3
      Faktiskt en ganska intressant tanke. Problemet är att de flesta ändå vill veta vikten på sin fisk. Jag själv hade Nog kunnat gå med på det systemet när det gällde särskilt känsliga fiskar så som Gräskarp, Men t.ex gädda har jag inget emot att väga så länge som man har bra vägnät och behandlar fisken med största försiktighet och respekt. Ta det försiktigt när man krokar av fisk etc och bry sig om fiskens väl istället för några bra bilder. Klart det är frästande att ta lite fler foto än nödvändigt, men själv tänker jag på fiskens väl istället för fotona, Och det tycker jag fler ska. Själv släpper jag t.ex i alla gäddor över två kg. Men när de är under två kg och nästan hopplöst krokade så tar jag upp fisken i 1/5 av fallen. Men större fiskar krokar jag av så bra jag kan innan de får simma tillbaka ochd et pga att jag själv tror de lättare återhämtar sig än de lite mindre exemplaren. Som t.ex en del här tar upp en gädda på 5.0kg och säger att det är en god matgädda. Tänk om, Det är de på mellan 1 och ca 2.0kg som är goda. Så släpp i era gäddor som väger över 2kg. De är inte goda.

      Men detta är bara mina tankar men jag hoppas att de flesta iallafall släpper i de fiskarna. Jag vet att en del av er kanske kommer börja klaga nu men tänk efter, släpper du i fisken på 5.0kg så kan du fåga den igen när den väger 10kg.

      Kommentera


      • #4
        UPP!!!!


        Inga fler som har reflektioner på detta?

        Intressant att få höra lite tankar kring ovanstående.

        Varför betraktar vi vikten som det primära vid en fångst? Vore längden mer passande?




        Skitfiske!

        Kommentera


        • #5
          Beror på vad vi snackar för fisk, en fisk i bra konidion är ju altid roligare än en utlekt fisk.

          Om man tex fiskar HÖ i en å och får en jäkla massa långa besor så är ju inte det så fin fisk hehe.

          Men tar man en slank höst gädda i en insjö där levnadsförhållandena är sådana att fisken inte blir så grov så är det ju en fin fisk för det.l

          Kommentera


          • #6
            Skulle tro att den nya topplistan kommer att ha stöd för att sortera efter både längd och vikt.

            Intressanta tankar ... kanske måste införskaffa ett stålmåttband som komplement till vågen.
            C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

            Bli medlem i Sportfiskarna Här!
            Svar på vanliga frågor hittar ni Här
            Fiskesnacks regler hittar ni Här
            Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

            Kommentera


            • #7
              jag tycker nog ändå att det är mer ära i att fånga en fet och kämpande fisk, som kanske inte heller är lika hungrig, och därmed svårare att lura till hugg, och dessutom är det roligare att se på en välmående fisk än en svulten ål-gädda ! Fast dessutom håller jag med dig, det är sällsyntare med så gamla gäddor, och i och med deras list (om de nu inte hunnit bli senila) kanske de också är svåra att kroka, det är svårt att ge ett svar....

              Kommentera


              • #8
                Om jag fångar en gädda på 128 cm i mitt näringsfattiga hemmavatten på 11.2 kg där gäddor av 10-klubbsstorlek knappast existerar och synnerligen aldrig tidigare fångats samtidigt som Storfiske-Bengt sitter i Löddeå och fångar en trind gädda på 115 cm fördelat 15 kg, vilken fisk är den egentliga specimenfisken?

                Lite klurigt.

                Inte för att jag själv lever under ovanstående filosofi, men kul att hårddra det hela och få lite reflektioner.

                Visst är det trevligare med en välkonditionerad fisk än en slank bes/lekfisk, men är det så självklart att mäta en specimenfisk i antal kilon?



                Kommentera


                • #9
                  Hmm.. av ditt inlägg att döma antar jag att sörtjärn inte är ditt hemmavatten, men där spenderar du väl rättså mycket fisketid ?

                  Kommentera


                  • #10
                    Originally posted by Foppa
                    Hmm.. av ditt inlägg att döma antar jag att sörtjärn inte är ditt hemmavatten, men där spenderar du väl rättså mycket fisketid ?
                    Inte riktigt. Har inte avlagt en fisketimma på Sörtjärn sedan "upptäckten" av vattnet (bortsett från 2 giudningar av fiskevänner). Har inte mycket intresse till övers att fiska där direkt.

                    At fiska på välkonditionerad fisk är i mitt tycke absolut trevligt. Vad jag avser i mina inlägg att försöka belysa är att en specimenfisk kanske inte alltid bör värderas i antal kilon.
                    ...och vi fiskar väl inte alltid specimenfiske (speciellt i avseende att samla poäng till en tävling?)

                    Dock finner jag andra parametrar minst lika viktiga. Vilken metod fisken fångas på, årstid, väderförhållanden, vatten mm......

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 887 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art
                     
                    Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                    22 svar
                    3 182 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Nextline  
                    Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                    9 svar
                    949 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg anteman
                    av anteman
                     
                    Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                    26 svar
                    8 351 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                    Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                    12 svar
                    2 662 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                    Arbetar...
                    X