De långa slankas förbannelse - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

De långa slankas förbannelse

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Originally posted by NEO
    Jag tycker att det är konstigt att mängden "tioklubbare" är så överrepresenterade i fisketidningarna. Det är säkert många som säger att gäddan vägde tio kg när den i själva verket vägde lite mindre.
    Rätt så kul att se den grafiska tabellen över anmälda 10-klubbare i storfiskeregistret. Kurvan pekar rakt upp i taket på gäddor som väger exakt 10 kg. Sedan dalar det stenrakt ner. Strax under 12 kg ner i botten, prick 12 upp i taket igen, och strax över 12 kg ner i botten igen.

    En del avrundningar som görs för att "passa"

    Kommentera


    • #12
      mmm, man kanske borde komma på nån formel för att kombinera vikt/längd till ett tal på nån enhet... så kan man använda den enheten i tävlingar o sånt...

      Kommentera


      • #13
        Då har man mer en typ av skönhets tävling för fiskar. Liknande det dom har på öringens dag på Österlen. Då den snyggaste fisken vinner.
        Då har dom också en formel för att bestäma längeden vikten något så har dom nån tabell eller något tror jag.

        Kommentera


        • #14
          Vikt och längd etc. är ju ganska oviktiga parametrar när det gäller fiske, den som endast ser fisk som en sifferkombination, vare sig det gäller cm eller kg, har nog allvarligt talat missat poängen med fiske.
          Visst är det roligt att få en stor fisk, men att helt hänga upp sig på detta tycker jag är osunt, så länge man är nöjd med det man får så är allt bra, alla har vi olika kriterier.

          Vissa far land och rike runt för att fånga stora fiskar av olika art, medans andra njuter av att få fånga några borrar på sommaren för att sedan under sociala förhållanden avnjuta dessa.
          Det är ju dessa valmöjligheter som verkligen gör fisket till det det är.
          sigpic

          Kommentera


          • #15
            Originally posted by Sturgeon
            Vikt och längd etc. är ju ganska oviktiga parametrar när det gäller fiske, den som endast ser fisk som en sifferkombination, vare sig det gäller cm eller kg, har nog allvarligt talat missat poängen med fiske.
            Visst är det roligt att få en stor fisk, men att helt hänga upp sig på detta tycker jag är osunt, så länge man är nöjd med det man får så är allt bra, alla har vi olika kriterier.

            Vissa far land och rike runt för att fånga stora fiskar av olika art, medans andra njuter av att få fånga några borrar på sommaren för att sedan under sociala förhållanden avnjuta dessa.
            Det är ju dessa valmöjligheter som verkligen gör fisket till det det är.
            SJälvklart är det inte alltid ett mål när man fiskar att alltid kanske fånga en stor fisk men det förekommer tidvis som ett inslag i fisket emellanåt. Annars tror jag att man själv tröttnar och har svårt att sätta upp nya mål för sitt fiske.

            Precis som du säger är det osunt att alltid hänga upp sig på vikter och längder hit och dit. Men Det ligger antagligen i människans natur att "tävla"
            Kanske fiskens längd talar mer än vad en vikt gör när vi på något sätt vill framhäva våra fångster.

            Folk´har och kommer alltid att vilja visa sina bedrifter mer eller mindre. Vad är då en bedrift......?

            Senast ändrad av Danne; 2003-01-09, 21:57.

            Kommentera


            • #16
              Originally posted by Danne


              SJälvklart är det inte alltid ett mål när man fiskar att alltid kanske fånga en stor fisk men det förekommer tidvis som ett inslag i fisket emellanåt. Annars tror jag att man själv tröttnar och har svårt att sätta upp nya mål för sitt fiske.

              Precis som du säger är det osunt att alltid hänga upp sig på vikter och längder hit och dit. Men Det ligger antagligen i människans natur att "tävla"
              Kanske fiskens längd talar mer än vad en vikt gör när vi på något sätt vill framhäva våra fångster.

              Folk´har och kommer alltid att vilja visa sina bedrifter mer eller mindre. Vad är då en bedrift......?

              Av mina bekanta, förutom de i GHFK som är förlorade tävlingsfreak, så är det många som fiskat i åratal utan att någonsin vidrört en våg, utan vid fångst utbrister "oj, den var fin".

              När det gäller människans natur, så ligger det där i botten en överlevnadsinstinkt som sedan säkerligen har givit upphov till en tävlingsinstinkt. I vårt moderna samhälle där överlevnadsinstinkten i många fall inte utnyttjas, vilken allt som oftast inte behövs, så faller vissa av "mannens" behov att på något sätt hävda sig över på tävlinginstinkten ("Nu skall han förnedras").
              Tyvärr kan man fråga sig (jag frågar mig själv) vad för gott som kommer av denna tävlingsinstinkt, en av orsakerna till att den manliga populationen desimeras ganska ordentligt i unga år, genom diverse tävlingsinfluerade illdåd.

              Jag har själv inget behov av att tävla (tyvärr?) för att hävda mig, jag vet vad jag är bra på (vilket iof inte är mycket) och vice versa.
              När jag var yngre (gammal som jag är) så var det skoj att tävla, vare sig det gällde fotboll, pilkastning eller något annat, men nu finns inte denna drift kvar, dock finns motivationen kvar att göra något så bra som möjligt, exempelvis vid tentor, eller om det gäller att göra göra något för pengar (=jobb).
              Nu kan man fråga sig om tävlinginstinkt och motivation är samma fenomen eller inte, har man en motivationskrävande sysselsättning behövs det kanske inte tävlas och vinna för att känna tillfredsställelse med sig själv, och att de motsatta förstås.
              Vad jag säger (skriver) är att kan det vara så att alla individer har en bestämd portion med motivation, som sedan kan disponeras efter behov.

              Varför har "folk" ett behov eller vilja av att vissa sina bedrifter?
              Det där "tvånget" som vissa kanske känner för att visa sig duktiga, torde vara det mest klassiska tecknet på osäkerhet.
              Andra visar säkert sin fångst spontant för att dehelt enkelt är nöjda med vad de har åstakommit.

              Skall det komma till knivseggen vad jag tycker är mest respektgivande så är mitt svar vikt före längd, likväl som det finns viktklasser inom boxningen och inte längdklasser.

              När det gäller vad som är mest relevant för att kunna jämföra mellan olika vatten, så är det av naturliga själ mer representativt att jämföra längder. Människan, likt fiskar (även om det förstås finns större skillnader än likheter, människan växer inte hela livet m.m.) och många andra djur, påverkas viktmässigt mycket mer av födotillgång, du kan ju påverka din vikt lätt, men längden är svårare utan hjälp av tillväxthormoner etc.
              Hmm, höll mig väldigt fiskerelaterad ser jag nu.

              Edit: tur att du (Danne) sänkte farten på din Avatar, höll på att bli yr i bollen när jag iakttog den.
              Senast ändrad av Sturgeon; 2003-01-09, 23:09.
              sigpic

              Kommentera


              • #17
                Kul att det tog fart i "debatten"

                Alla är vi olika vilket även återspeglas inom sportfiske. Vi fiskar med olika mål och värdesätter olika saker. Sannolikt också därför sportfiske tillhör en av våra största fritidsrekreationer.


                Är själv ingen "viktjägare" utan skulle hellre kalla mig för en "troféjägare". Kanske en specimenfiskare (medverkar dock ej i någon tävlingsverksamhet inom specimen-fiskar hellre för personlig rekreation).
                Specimenfiske har tyvärr på senare tid blivit ett tecken för fiskare som jagar storfiskar i kända vatten i jakt på "kilo" för någon form av självhävdelse....?
                Specimen i ordets riktiga betydelse är en stor fisk för arten i det lokala vattnet.

                Personligen värdesätter jag starkt en "liten" sutare på 2 kg i mitt lokala vatten (vilken där en riktig specimenfisk) framför en Antorpa-sutare på 4 kg.

                Ovanstående är något som tyvärr har åsidosatts och specimen har lite felaktigt fått ett dåligt rykte för att handla om "elitiska" (stavning?) fiskare som fiskar landet runt i kända lokaler enbart i syfte att fånga en tungviktare. Tyvärr har nog svenska specimentävlingen varit en delorsak till detta...?

                Men på något sätt har de flesta sportfiskarna ett behov av att på något sätt definera sin fisk som en "storfisk" i vissa sammanhang, varpå min frågeställning om vikten faktiskt bör vara den gällande parametern som avgör vad en storfisk är för något. (blev lite rörigt det där )

                Som slutplädering kanske det skulle passas på att säga:

                Var och en avgör själv vad som är en bra personlig fångst.


                edit- räcker med att det blir lite virrigt på krogrundan edit
                Senast ändrad av Danne; 2003-01-10, 00:56.

                Kommentera


                • #18
                  Originally posted by Danne


                  Men på något sätt har de flesta sportfiskarna ett behov av att på något sätt definera sin fisk som en "storfisk" i vissa sammanhang, varpå min frågeställning om vikten faktiskt bör vara den gällande parametern som avgör vad en storfisk är för något. (blev lite rörigt det där )

                  Som slutplädering kanske det skulle passas på att säga:

                  Var och en avgör själv vad som är en bra personlig fångst.


                  edit- räcker med att det blir lite virrigt på krogrundan edit
                  Då avgör vi detta.

                  Pro primo

                  Var och en avgör själv vad som är stor fisk, allt är relativt, och där med basta.

                  Pro secundo

                  Storfiskeregistreringar bör upphöra eller rättare sagt gränserna elimineras. Storfiskeregistreringen och dess vikter är egentligen ett synnerligen lustigt påfund, samt det faktum att det i vissa kretsar är allvarligare att fuska/extrapolera med fiskens vikt för att uppnå gränsen, än att köra för fort.

                  Pro tertio

                  Riktiga sportfiskare vågar fånga "smått" och glädjas åt det.

                  Nulla dies sine linea



                  sigpic

                  Kommentera


                  • #19


                    Bra Sturgeon, men om man bara tar mindre fiskar då? Vad skall man kallas då??
                    Senast ändrad av rapala; 2003-01-10, 02:28.

                    Kommentera


                    • #20
                      Jag tycker varje firre är skoj att få men givetvis är de större roligare ... inget snack om saken men inte börjar man lipa för att men inte fått nån 10-klubbare direkt. Se bara på mina rekord ... Hihi !
                      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

                      Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                      Fiskesnacks regler hittar ni Här
                      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      14 887 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art
                       
                      Startad av A.Ringh, 2009-07-19, 12:16
                      22 svar
                      3 182 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Nextline  
                      Startad av geson, 2010-08-05, 15:29
                      9 svar
                      949 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg anteman
                      av anteman
                       
                      Startad av BigF, 2011-09-30, 16:59
                      26 svar
                      8 351 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Kr0nbl0m  
                      Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
                      12 svar
                      2 662 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                      Arbetar...
                      X