Är man skapt för vissa fiskar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är man skapt för vissa fiskar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är man skapt för vissa fiskar?

Hej.
    Idag började jag fundera på om det är så att man är skapt för att få en viss sorts fisk eller inte.
    Det är så att oavsett vad jag fiskar för fisk så får jag abborre. Var ute förra veckan och fiskade gös. Han jag var ute med drog såklart gös medans jag satt där med mina abborrar. Detta skedde medans vi släpade drag efter båten.

Nu idag var jag ute och skulle lära mig flugfiska, dessvärre blåste det så mycket så det enda vettiga att göra var att ta fram haspelspöt. Jag gick och hoppades ju på att någon av de öringar, rödingar eller regnbågar som fanns i pölarna skulle hugga (jag hade ju ändå betalat pengar för att fiska just där..).. jag lyckades få upp en fisk, en abborre..

är jag inte skapt för att få annat än borrar?
    någon som har samma problem?

/Lelle

Sist jag var ute på sutarmete fick jag i princip alla arter utom SUTARE. Jag hoppas att detta bara är en svacka för annars kallar jag det för braxfiske, men då får jag säkert sutare istället

Kommentera

Nja. Klart att det har hänt att man får "fel" art när man är ute, men med ett riktat fiske så brukar det gå till slut.
      Abborren är ju en så vanlig fisk, så de kan man ju inte undgå att dra några ibland. Men om man fiskar på rätt plats vid rätt tidpunkt, så brukar det bli "rätt" art. Det är oftast mycket bättre att lära sig en arts beteende och preferenser, än att bara testa olika beten.
      Gädda, karp och sutare... all the way!

Catch & Release Productions - Böcker, artiklar och filmer!

Svenska karpklubben - En härlig samling karpgalningar

Kommentera

Lelle, du verkar ha smittat av dig på min båt. För sist jag var ute med brorsan fick vi flera borrar. Något som vi inte alls fått förut. I och för sig var det första turen på flera år som jag inte kört riktat fiske på typiska gädd-sommar-branter eller gös-frivatten utan mer slumpfiske på grundare vatten och nära land.

Kommentera

isåfall så är jag nog inte gkprd för fiske för mitt fiske går just nu allt annat än bra... BÖrjar med att man ska testa sitt nya kastnät får det mesta utom mört... Fast det mesta verkar dölja sig i löddes vasser så man ska inte bli överaskad vad man får, föresten kan man har mer tur än att på första kastet med kastnätet säta en tre krok från bottnenså att den trasslar in sig i hela nätet? sen när man fått upp några väldigt små mörtar så tar polaren de som förövrigt bara har sutit och slappat o kasstar bort en efter en då han fäster kroken fel :s Sista kasstet me nätet får man ngra fina mörtar... perfekt taimat då skjutsen hem kommer... =)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
          7 svar
          1 522 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
          Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34