gädda i stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gädda i stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• gädda i stockholm

hej jag undrar om någon vet någon bra gäddsjö i Stockholm och vart i sådan fal,och gärna villka drag man skal avända.
    jag söker gädda runt 5kg.
    söker även bra abborre sjöar i stockholm söker abborre mer än 500gr(mitt rekord)

Tack

Jag har inget tips.. hur många trådar ska du starta egentligen? finns ju typ fem stycken ämnen som du startat sedan igår kl ett cirkus..

Kommentera

Mälaren har det du söker

Kommentera

Ursprungligen postat av Isac Lindh Visa inlägg
        hej jag undrar om någon vet någon bra gäddsjö i Stockholm och vart i sådan fal,och gärna villka drag man skal avända.
        jag söker gädda runt 5kg.
        söker även bra abborre sjöar i stockholm söker abborre mer än 500gr(mitt rekord)

Tack
        Hej Isac Lindh;

Bra Gäddsjöar i Stockholm med omnejd finns det många! Drevviken som jag fiskade Gädda och Gös i på 1960-talet håller jag personligen för att vara den bästa sjön när det gäller att fånga Stoor Gädda. I Drevviken har jag fångat flera Gäddor på och över 15 kilos vikt. Den största Gäddan jag fångat i Drevviken vägde 16,8 kilo var 137 cm lång (den längsta Gädda jag någonsin fångat) och hon var full med ärr på sidor och rygg. Hon högg först på en Cisco Kid 635 (Tiger Stripe), wobblern på innerspöt, lossnade och högg fem sekunder senare på en Cisco Kid 624 (Red Gold) wobblern på ytterspöt femton meter bakom 635:an. Det var en solig och varm eftermiddag i mitten av augusti 1969. Några andra monstergäddor på 15 kilo+ jag fångade i Drevviken högg på Cisco Kid 624 (Red Gold) och Cisco Kid 623 (Red Silver). De säkraste platserna för stor Gädda var i Trångssundssundet under kraftledningen och fram mitt i sundet till Dinkelspiels herrgård samt utanför Pers Udde. På den tiden jag fiskade Gädda och Gös i Drevviken var vattnet grönt och mycket grumligt under sommar och höst. Idag har Drevviken enligt uppgifter blivit betydligt klarare och mer svårfiskad vad gäller stora Gäddor.

På andra plats bland mina favoritsjöar kommer Långsjön nedanför Drevviken. Den största Gäddan jag fångade i Långsjön under samma tidsperiod vägde 16,1 kilo och hon gapade över en liten rödvit ABU Killerwobbler (Rebel Red Head). Jag stod, som många gånger förr, på en sten ute i vattnet där Långsjön rinner ut i Gammelströmmen och kastade efter Gös på forsnacken en sommarnatt. Skogen runt omkring mig var mörk men himlen var molnfri och ljus...

"En vindstilla och klar sommarnatt i mitten av juni sitter jag och hukar på en sten vid Långsjöns utlopp mitt ute på nacken där Gammelströmmen rinner ner mot Tyresö Flaten. Sommarnatten är ljum och vindstilla. Myggen svärmar runt huvudet. Då och då flyger en fladdermus mot spinnlinan. Det känns som ett blixtsnabbt öringhugg. Den rödvita Rebelwobblern ritar korta linjer i den spegelblanka vattenytan. Klockan är 23.52...strax före midnatt. En tung välvning i vattenytan. Tvärstopp! Mitt gulbruna ABU Adjusto haspelspö står böjt som ett U. En stor fisk välver tungt flera gånger i ytan femton till 20 meter längre ut i sjön. Det är en Gädda av sällan skådat format. Gäddan har huggit på en helt ytgående liten rödvit Rebelwobbler. Myggen är besvärlig. Jag försöker vifta bort dem men de sitter och biter överallt. Gäddan är svår att se i mörkret. Jag följer gäddan med den kupade handen utefter hela ryggen. Gäddan är lugn. Hon är inte rädd. Det är mörkt. Hon ser inte mig där jag nu står på knäna och håller i spöt. Hon känner bara att det är tungt och svårt att simma. Efter en stund som känns som en evighet kan jag försiktigt greppa den stora Gäddan med handen underifrån runt gälkorgsfästet och lyfter försiktigt upp henne i ett stadigt grepp. Båda benen skakar på mig. Jag vadar iland med våta skor och byxor samt vatten över knäna, men greppet om Gäddan släpper jag inte. Två dova slag med ett avkapat stolsben och gäddan ligger stilla. Enligt besmanet väger hon 16,1 kilo…. en av Långsjöns största sommaren 1969."

Ser man lite närmare på insjöarna ovan tillhör det ett både långt och vidsträckt sammanhängande sjösystem som består av Orlången - Ågestasjön - Magelungen - Drevviken - Långsjön Tyresö-Flaten - Albysjön, som via Uddbyviken och Storängsfladen rinner ut i den stora Kalvfjärden.

Drevviken och Långsjön har jag redan nämnt som Gädd- och Gössjöar. Sjön Magelungen var en gång i tiden känd och berömd för sina Stora Gäddor. Problemet med Magelungen var att efter riktigt kalla vintrar med mycket snö och tjocka isar hände det emellanåt att Magelungen led av påtaglig syrebrist med massdöd av fiskar som följd. Vårar efter svåra isvintrar kunde det ligga stora drivor av döda Abborrar, Gäddor, Gösar och vitfisk utmed stränderna.

I Tyresö-Flaten finns både Abborre, Gädda och Gös. Abborre finns det gott om i sjön. Gädda och Gös förekommer ordinärt och vissa år kan Göstillgången vara lite större.

I det strömsatta partiet Nyfors mellan Tyresö-Flaten och Albysjön kan det vara riktigt gott om Gös under varma vårar. Go for the Big Ones!

Old Firehand
        www.trumman.com - http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm
        Senast ändrad av Old Firehand; 2012-04-24, 20:02.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Isac Lindh;

Bra Gäddsjöar i Stockholm med omnejd finns det många! Drevviken som jag fiskade Gädda och Gös i på 1960-talet håller jag personligen för att vara den bästa sjön när det gäller att fånga Stoor Gädda. I Drevviken har jag fångat flera Gäddor på och över 15 kilos vikt. Den största Gäddan jag fångat i Drevviken vägde 16,8 kilo var 137 cm lång (den längsta Gädda jag någonsin fångat) och hon var full med ärr på sidor och rygg. Hon högg på en Cisco Kid 635 (Tiger Stripe) en solig och varm eftermiddag i september i slutet på 1960-talet . Några andra monstergäddor på 15 kilo+ jag fångade i Drevviken högg på Cisco Kid 624 (Red Gold) och Cisco Kid 623 (Red Silver). De säkraste platserna för stor Gädda var i Trångssundssundet under kraftledningen och fram mitt i sundet till Dinkelspiels herrgård samt utanför Pers Udde. På den tiden jag fiskade Gädda och Gös i Drevviken var vattnet grönt och mycket grumligt under sommar och höst. Idag har Drevviken enligt uppgifter blivit betydligt klarare och mer svårfiskad vad gäller stora Gäddor.

På andra plats bland mina favoritsjöar kommer Långsjön nedanför Drevviken. Den största Gäddan jag fångade i Långsjön under samma tidsperiod vägde 16,1 kilo och hon gapade över en liten rödvit ABU Killerwobbler (Rebel Red Head). Jag stod, som många gånger förr, på en sten ute i vattnet där Långsjön rinner ut i Gammelströmmen och kastade efter Gös på forsnacken en sommarnatt. Skogen runt omkring mig var mörk men himlen var molnfri och ljus...

"En vindstilla och klar sommarnatt i mitten av juni sitter jag och hukar på en sten vid Långsjöns utlopp mitt ute på nacken där Gammelströmmen rinner ner mot Tyresö Flaten. Sommarnatten är ljum och vindstilla. Myggen svärmar runt huvudet. Då och då flyger en fladdermus mot spinnlinan. Det känns som ett blixtsnabbt öringhugg. Den rödvita Rebelwobblern ritar korta linjer i den spegelblanka vattenytan. Klockan är 23.52...strax före midnatt. En tung välvning i vattenytan. Tvärstopp! Mitt gulbruna ABU Adjusto haspelspö står böjt som ett U. En stor fisk välver tungt flera gånger i ytan femton till 20 meter längre ut i sjön. Det är en Gädda av sällan skådat format. Gäddan har huggit på en helt ytgående liten rödvit Rebelwobbler. Myggen är besvärlig. Jag försöker vifta bort dem men de sitter och biter överallt. Gäddan är svår att se i mörkret. Jag följer gäddan med den kupade handen utefter hela ryggen. Gäddan är lugn. Hon är inte rädd. Det är mörkt. Hon ser inte mig där jag nu står på knäna och håller i spöt. Hon känner bara att det är tungt och svårt att simma. Efter en stund som känns som en evighet kan jag försiktigt greppa den stora Gäddan med handen underifrån runt gälkorgsfästet och lyfter försiktigt upp henne i ett stadigt grepp. Båda benen skakar på mig. Jag vadar iland med våta skor och byxor samt vatten över knäna, men greppet om Gäddan släpper jag inte. Två dova slag med ett avkapat stolsben och gäddan ligger stilla. Enligt besmanet väger hon 16,1 kilo…. en av Långsjöns största sommaren 1969."
          Go for the Big Ones!

Old Firehand
          www.trumman.com - http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm

Vacker läsning! Man skulle ha varit gäddfiskare på 60-talet, vilken skillnad det verkar ha varit.. Hur går ditt gäddfiske nuförtiden jämfört med 60-talet? med tanke på din enorma erfarenhet så misstänker jag att du lurar upp ett och annat monster än idag??

Sorry för OT btw =/

Kommentera

tack
            ska prova

Kommentera

Ursprungligen postat av NapeFc_Moajken Visa inlägg
              Vacker läsning! Man skulle ha varit gäddfiskare på 60-talet, vilken skillnad det verkar ha varit.. Hur går ditt gäddfiske nuförtiden jämfört med 60-talet? med tanke på din enorma erfarenhet så misstänker jag att du lurar upp ett och annat monster än idag??

Sorry för OT btw =/
              Hej Mikael Ammer;

Tillgången på Gädda och Gös är ungefär lika bra eller bättre idag i många insjöar än vad den var på 1960-talet. Idag finns det betydligt bättre förutsättningar att fånga både många och Stora Gäddor, Gösar, Laxar, Rödingar och Öringar än vad det fanns förr. Detta beror på att båtar, fiskeutrustning och framför allt båtelektronik som används idag är mycket mera utvecklad och många gånger effektivare än vad de var på 1960-talet.

Sportfiskebåtarna är idag supereffektiva fiskemaskiner utrustade med nästan självtänkande, elektriska frontmonterade fiskemotorer, färgekolod med GPS-navigatorer och kartplotter. År 1992 kom den första GPS-navigatorn som gav fiskaren möjlighet att lägga upp i förväg planerade fiskerutter och komma tllbaka till exakt den position där den Stora Gäddan eller Gösen högg. Från nylonlinor med 20 % elasticitet på 1960-talet har vi gått till 2000-talets spectralinor med 0 % elasticitet. Från enslinjer med landmärken och handlodade grynnor på 1960-talet har vi gått till digitala sjökort och kartplotter i färg där du på metern när kan hitta grundtoppen eller den fisk vi för dagen är ute efter.

Mikael Ammer, jag måste nästan ha förbundna ögon för att inte lyckas bättre vid mitt fiske idag än vad jag gjorde för femtio år sedan. Skillnaden är att jag själv inte är 40 år längre och odödlig utan har passerat "bäst före datum" för mer än 30 år sedan...

Go for the Big Ones!

Old Firehand
              www.trumman.com - http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htm

Kommentera

Kul sånt där får man aldrig reda på annars . Leif fiska du nått Norr om stan?? Norrviken i sollentuna var en av svergies bästa gössjöar 10,5 (1986) nu är gösen så gott som borta man kan få nån på kg ibland . Alltid kul att höra hur det har varit.

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                  Kul sånt där får man aldrig reda på annars . Leif fiska du nått Norr om stan?? Norrviken i sollentuna var en av svergies bästa gössjöar 10,5 (1986) nu är gösen så gott som borta man kan få nån på kg ibland . Alltid kul att höra hur det har varit.

/Fredrik
                  Hej Fredrik Jerklimpan;

Jag vet att du tillhör de sportfiskare som både planerar och tänker intensivt före, efter och under varje fisketur. Gösen är en fiskart som det finns gott om under några år i en sjö. Fisketrycket ökar då och flera fiskare fiskar där. Sedan minskar antalet Gös...fisketrycket likaså. Sedan går det ett antal år med gott om smågös som växer och blir stora.

Så länge som det finns Gädda och Gös där man fiskar lär man sig också något vid varje fisketur. Är det dåligt med Gädda och Gös då blir det inte så många nya beten och fiskemetoder man kan lära sig. Det innebär i klartext att man lär sig mest på att fånga båda många och stora Gäddor, Gösar och andra fiskarter.

Go for the Big Ones!

Old Firehand
                  www.trumman.com - http://www.trumman.com/smithwick/rattlin_rogue.htm

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  15 013 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art
                  av .art