Bottenmete för abborre! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bottenmete för abborre!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bottenmete för abborre!

Kan någon snäll själ hjälpa mig med abborr-bottenmete, något simpelt sådant. Kanske någon bild eller film på bottenmete? tack på förhand!
    Vill gärna ta mycket fina abborrar nu på veckoslutet, så snälla hjälp mig med bottenmete för abborrar.

Du behöver inte göra två trådar när du frågar efter samma sak, men jag svarar iaf i denna

Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg
    Bottenmete med haspelspö duger helt klart till en början, dock är ett feederspö (quiverspö även kallat) överlägset att visa nappen.

Enklaste riggen är en s.k glidande-rigg vid bottenmete, där ditt sänke glider fritt på linan och stoppas av en gummipärla emot ett lekande till tafsen. Se bilden nedan

När fisken tar betet, eller bara är och känner ifall det är något ätbart, kommer den inte känna av blysänket och förhoppningsvis smaska i sig masken med bravur och visa ett napp på spötoppen/bjällra.
    Här har du en del andra trådar att söka igenom efter tips och tricks.

Beten som daggmaskar och en knippe maggots på kroken brukar kunna locka abborren till napp, så köp en eller två burkar utav vardera när du ska ut på en dags abborrmete
    Senast ändrad av GbgRobin; 2011-10-05, 17:23.

Kommentera

Jag har visserligen hört om några lyckade turer med bottenmete, men är det verkligen inte bättre och smidigare med vanligt flötmete?

Kommentera

Jag tycker också då kan man fiska av ett område och sedan flytta, det skall va över 2 meters djup för jag ska gå på botten-mete, man kan ta nästan vilken häckla som helst och byta krokarna på eller bara göra en eller 2 upp-hängare och ett blysänke.

Kommentera

Hej!

Okej,jag har lagat ett päronsänke i ändan,typ 50cm upp en krok,linan till kroken är ca 15 cm och en krok till 30 cm upp,borde linan till kroken vara längre än 15 cm eller räcker det till?

Kommentera

Så du har 2 krokar på linan? Kolla upp reglerna och bestämmelserna i vattnet du fiskar i, kanske inte är tillåtet. Men som sagt, tacklet (med EN krok) som jag la upp tidigare är att rekommendera eftersom fisken känner minimalt motstånd, och ger bra napindkation. Till skillnad från tacklet du la upp där du kommer få tusenbrödrer som tagit betet och svalt hela köret innan du ens hunnit göra mothugg.

Kommentera

Jag såg bilden på hur du gjorde ditt tackel. Jag har ett haspelspö och jag undrar om jag ska ha bygeln öppen eller stängd efter att jag vevat in och sträckt linan efter utkastet? Hjälp!!

Kommentera

håller du koll på spöt är det självklart du ska ha den stängd för då ser du på spötoppen när det nappar. om jag går ifrån spöt så jag inte har de under uppsikt så sätter jag spärren löst så jag iallafall hör om de löper ut lina men man får skruva lite innan man kan göra mothugg :p
                http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 024 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art