Hur ska man veta vilken färg man ska ha på betet? Ska man bara ha många färger och testa alla eller? Jag fiskar i Stockholms skärgård och jag undrade om ni vet några bra färger för dem vattnen.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Buster Jerk vilken färg ska man ha??
Collapse
X
-
Papegojan, blåvit och rödvit brukar räcka för min del.
Dock är inte alla BJ.
Funderar starkt på att köpa den mytomspunna skitmörten.-----------PB's!-----------
Gädda 8,7 kg
Harr 0,5 kg
Abborre 0,8 kg
Torsk 2,4 kg
Havsöring 3,5 kg
Näbbgädda
Strömming
Mört
Skrabb
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FinFirren Visa inläggHur ska man veta vilken färg man ska ha på betet? Ska man bara ha många färger och testa alla eller? Jag fiskar i Stockholms skärgård och jag undrade om ni vet några bra färger för dem vattnen.
Du skriver att du fiskar i Stockholms skärgård och vill veta vilken färg eller vilka färger du ska ha på betet...
Jag antar att det är Gädda du är ute efter att fånga, eftersom du på bilden håller i en Gädda. Det finns ingen betesfärg som fungerar i alla väder och vid alla årstider på vare sig jiggar, skeddrag, spinnare, wobbler eller jerkbaits.
Det du alltid bör tänka på är att Gäddan ganska snabbt brukar präglas på att fånga den i omgivningen mest förekommande bytesfisken.
Spinnfiskar du inne vid stränderna på våren i samband med att Abborren och Gäddan leker brukar gröna, gul/gröna, guld/gröna och brun/gröna wobbler, skeddrag och jerkbaits ofta locka till hugg.
Fiskar du i samband med att strömmingen leker och är inne vid stränderna i stora stim brukar silverfärgade samt blå/silver skeddrag och wobbler vara pålitliga....mycket pålitliga.
Försök därför att leta i beteslådan bland dina jerkbaits och wobbler för att hitta det bete som mest liknar Abborre, Löja, Mört, Tånglake eller Strömming eller annan bytesfisk som förekommer rikligt där du för tillfället fiskar.
Tänk också på hur vindar och väder påverkar det Gäddan ser. I klara vatten och lugn väder ser Gäddan ovanligt bra och då kan fiskliknande, naturliga färger vara extra attraktiva för Gäddan.
Vid blåsigt väder och grumliga vatten kan det förbättra dina fångstresultat om du väljer att fiska med blankare och starkare färger som då är lättare för Gäddan att upptäcka.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com - http://www.trumman.com/sw/swim_whizz.htmSenast ändrad av Old Firehand; 2011-10-02, 17:55.
Kommentera
-
SimpZeN
Drutten:P och den undre är blue perch?
i vilket fall, så tycker jag skitmörten definitivt, kör ett set om natur troget, färg glatt och ett dovt.
sen kan du köra en original, en shallow, och en big bandit eller bandit tail eller liknande:P
Felet jag gjort är att köpa på mig en massa beten, fiskar mest runt på 4-5 beten ofta 2 shallow, 2 suspending och en slow sink,
varav 3 stycken är färg skitmört medans 2 är t.ex. dräparn eller papegoj
Variation är bra men sitt inte med en stor låda med jerks du inte använder, blir dyrt och tråkigt:/
SKITFISKE PÅ DIG
Kommentera
-
Får man bara tipsa om en så tipsar jag om dagens favvo: http://shop.textalk.se/shop/3268/art...pic-aa3cc4.jpg Lyssna inte på de som säger köp 4-6 stycker. Har du råd så köp när du ser billigt på Tradera, i butiker osv.
Jag har massa BJ´s. Klart som attans jag inte bär med alla varje tur. Men 1-4 BJ får hänka iaf.
Sen varierar vilka färger och funktioner man gillar från jag till dag. Men tipsen ovan är bra, Skitmört, Papegoja, ngn Tånglake osv. funkar. Jag säger, det kan inte bli fel. Så länge man har någon med skrikig färg, ngn naturtroget färgat, kanske ngn sink, ngn shallow sen e det bara o gå på magkänsla. Endel förslag hittar du här, Credd till Haukkiklubi: http://www.haukkiklubi.com/busterjerk Lycka till!
Kommentera
-
Jag brukar fiska med:
BJ SHALLOW WHITEFISH
BJ SKITMÖRTEN
BJ RED TIGER FLASH
BJ DANIEL PETTERSON
Dem brukar jag fiska med och jag har fått mest hugg på whitefish så ögonen har åkt av:P
Så jag undrar om bj skitmörten shallow och bj whitefish original är bra köp.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 029 visningar
1 gilla
|