Back to basic! jerk vs spinn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Back to basic! jerk vs spinn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Back to basic! jerk vs spinn

Har under 35år fiskat gädda med spinnspö. För 2år sedan så föll jag för frestelsen att börja med jerkbait. Något jag absolut inte ångrar.
    Jag känner ibland att varför nöta på hela tiden med jerkutrustningen då jag vet att det finns andra metoder som fungerar bättre ibland.

T ex mitt på sommaren då gäddorna är verkligen svåra att få på jerkbait varför tar jag inte då och hänger på en stor jigg som jag fiskar hem långsamt på djupt vatten? testar en Rapala Super Shad Rap el en stor Bomber eller varför inte ett stort Atom skeddrag......

Tankarna har varit många ggr att nu skall jag ägna mera tid åt spinn utrustningen och inte fiska så mkt jerkbait. Vad händer spinn spöet ligger oanvänt kvar i båten de flesta turer och används bara vid något enstaka tillfälle och istället svingas jerkspöet fram och till baka med hoppet om att i nästa kast så....... tillslut så har man lyckats kroka en snipa el två.

Jag har tagit så mkt gädda och en del stor gädda på vanlig wobbler, skeddrag, stora jiggar och mindre jiggar. Varför låter jag nu detta falla i glömska nästan???? Är det därför att huggen är så brutala på jerkspöet????
    Visst så tycker jag att jag har haft bra fiske på jerkbait, är så häftigt då huggen kommer, känns ända ner i tårna, men vissa dagar då det verkar hopplöst att lura någon gädda att bitta tag i min (Smuttly Dog, Cobb el Slidern) så varför byter jag inte fiskesätt????

Har nu haft ett allvarligt samtal med mig själv ang detta och lovat mig själv att mitt spinn spö skall få betydligt mera tid.
    Har nu ikväll suttit och plockat ihop en stor beteslåda med olika stora gäddwobblers, några rejäla gummibeten, några större jiggar som jag vet brukar funka även en arsenal av skeddrag.

BACK TO BASIC!
    I näst kast så .....

Personligen har jag gått över till Haspeljerk, en medelversion av båda fiskesätten och det fungerar bättre än KLOCK!

Kommentera

Både metoderna har sin given plats, och det ena utesluta inte det andra.

Alltid bra att ha ett vanligt spinn utrustning med om de visa sig kinkiga för större beten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Muskytracker Visa inlägg
        Personligen har jag gått över till Haspeljerk, en medelversion av båda fiskesätten och det fungerar bättre än KLOCK!
        Får man fråga vad för utrustning som används?

//L

Kommentera

"old school is the shit!

Jag har kört mycket spinn i sommar och det har funkat alldeles utmärkt!
          Jerk har sina klara fördelar givetvis men denna sommar tycker jag generellt att spinn har funkat bättre för mig.

/ Henke

Kommentera

Haha det är nog inte helt ovanligt att folk gör som du. Jag använder själv massor av drag som jag fångar dåligt med.. Men de är ju så fina att fiskarna BORDE nappa.

Ett tag så skaffade ju alla UL-spö för att det skulle vara överlägset när man fiskade abborre.. Känslan var kanske bättre men det påverkade (min åsikt) inte fisket särskilt mycket i övrigt.
            Nu verkar jerk ha blivit den mest populära metoden, men jag tycker personligen inte att det är mer effektivt än som du säger, klassiska skeddrag eller spinnare.

Jag tycker att man ska fiska med det som är roligast och inte alltid bry sig om vad som är effektivast. Även om det ibland kanske går lite hand i hand..

Kommentera

Det gäller att kompromissa och det finns inget som är rätt eller fel.

När jag åker ut för att fiska gädda, då har jag med mig minst två jerkbait set.
              Det ena setet består av ett St Croix PM70HMF2 upp till 90g (!) och en stor rulle med minst 0,30 flätad lina. Detta set är avsett för att fiska med jerkbaits upp till 110 g och inget annat.

Det andra setet består av ett St Croix PC70HF2 upp till 45 g ( klarar minst 60 g utan problem) och lite olika rullar och lintjocklekar beroende på vädret, humöret, osv.
              Detta set är det mest mångsidiga setet jag äger för att fiska gädda och detta set är avsett för att fiska med lätta jerkbaits från 21 g upp till 66 g , om det behövs. Det fina med detta är att jag kan jiggfiska med detta set oxå vilket ger mig en hel annan dimension på mitt gäddfiske. Dessutom , om dagen kräver det, då kan jag spinnfiska med det likaväl. Visst ett spö på 7 fot är det kortaste laget om man vill spinnfiska, fast jag har lärt mig att hantera situationen med framgång och framför allt slipper jag att ta med mig ett till spö på 9 fot. Vissa dagar , när fisket går trögt, monterar jag min shimano calcutta 201DC med 0.23 lina på det och täcker så mkt vatten som ögat ser.

Häls /T
              Senast ändrad av tonyex; 2011-09-29, 21:47.

Kommentera

Har börjat med jerkbait nu i år, får fler gäddor men mindre.
                Har aldrig tagit en 5+ på jerkbait medan jag har ~100 5+ på spinn.

Edit: Dock kör jag ändå mest jerkbait, tycker det är ett roligare fiske.
                Man får lite mer att göra än att bara veva och då tycker jag storleken på fisken spelar mindre roll, dock så väntar man ju på släppet som man sätt i gäddfeber
                Senast ändrad av ante912; 2011-09-30, 06:55.
                -----------PB's!-----------
                Gädda 8,7 kg
                Harr 0,5 kg
                Abborre 0,8 kg
                Torsk 2,4 kg
                Havsöring 3,5 kg
                Näbbgädda
                Strömming
                Mört
                Skrabb

Kommentera

Även jag har har fiskat mindre med jerk och mer med spinn, stora spinnare, klassiska wobblers, jiggar och skeddrag. Omväxling förnöjer!
                  Min fiskeblogg Skvalp
                  +FishEco

Kommentera

Som sagt man måste va flexibel, man får absolut inte stirra sig blind på en metod eller en typ av beten. Det som funkar ena dagen behöver absolut inte fungera nästa dag. Jerk är min favorit metod men det funkar tyvärr inte alla dagar, så jag brukar alltid ha med mig 2 jerkspön och 2 spinnspön ut i båten. Så med den utrustningen täcker jag in de flesta typer av beten för att kunna lyckas med fisket just den aktuella dagen. Har med mig beten i lådorna som stora till små jerkar, tailbeten, bulldawgs, wobblers, twitchbaits, spinnare och jiggar.

Omväxling förnöjer och ger helt enkelt mer fisk...
                    Senast ändrad av JonteEriksson; 2012-02-01, 19:04.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art