Här nära privata bryggor/hus får man fiska? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Här nära privata bryggor/hus får man fiska?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Här nära privata bryggor/hus får man fiska?

var ute i helgen och fiskade. låg ca 75m från ett hus med tillhörande brygga. efter ca 1min kom en idiot gubbe ut och gormade att vi skulle dra. efterssom han va så otrevlig så struntade vi i vad han sa och fortsatte fiskeriet. Då skrek han "jag har gevär". Det är inte 1a gången som detta händer mig och troligtvis inte den sista. Vad finns det för regler som gäller?
    Min betes blogg:

http://caesarlures.blogspot.com/

Olika från sjö till sjö osv. Vet att på landstället är de 100 m från tomtgräns som gäller.
    Bästa är att läsa fiskerätten för just den sjön.

Kommentera

Ursprungligen postat av pike-lee Visa inlägg
      Då skrek han "jag har gevär".
      Olaga hot lär i vilket fall ligga högre upp på straffskalan än "fiskaförnärasommarstugsbrygga"
      Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

det hände i runt fågelbro så det e saltvatten vi pratar om.
        Min betes blogg:

http://caesarlures.blogspot.com/

Kommentera

Klurigt ämne då, iaf som jag fattat det, allemansrätten inte är en lag i sig. Tvister löser man i domstol. Men enligt det man kan läsa så bör det inte vara några problem om det är 60-70 meter från tomten med fri sikt. Saker som hindrar insikt som buskar, träd eller berg räknas också in och man kan då gå mycket närmare. Bryggor och liknande räknas inte in i hemfridsbrott om inte ägaren eller dennes familj nyttjar bryggan. Vill minnas att samma avstånd även räknas utåt i vattnet från strandtomt.
          #OneFly
          http://vimeo.com/onefly
          http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Eftersom jag levt i ett område med åtskillga tusental sommarstugor så är detta inget ovanligt. När man byggt sommarhus med STRANDNÄRA tomt så äger man plötsligt hela havet. Viken blir plötsligt deras privata vik vars rätt dom nyttjar alla medel för att försvara. Tom, hotar andra till livet tydligen.

Nu finns det faktiskt några undantag där tomtgräns går ut en bit i havet, Dessa brukar va snabba på att dra staket ut i vattnet på var sida så man inte kan strandpromenera förbi, men detta bör ägaren i så fall upplysa om och be er snällt avlägsna er från tomten, men 70 meter låter mycket.

Blev som barn jagad av en gubbe för att vi VADADE förbi hans tomt i havet.

Det du absolut ska göra är att polisanmäla. Att hota med vapen är att hota någon till livet, ingen ringa förseelse.
            Senast ändrad av Exxet; 2011-09-26, 14:31.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Nu kan jag cykla, men har man inte alltid rätt att _passera_ en strandtomt? Sen finns det väll ytterligare regler för att vidga sin tomt med staket ut i vattnet?
              #OneFly
              http://vimeo.com/onefly
              http://facebook.com/oneflytorulethemall

Kommentera

Det där med allemansrätt är faktiskt knivigare än man tror.
                Vill minnas att (som exempel) om bryggan inte ligger på "tomtmark" (dvs den mark som är i omedelbar anslutning till huset) får man faktiskt utnyttja bryggan - även om det enligt min mening tyder på dålig hyfs.
                Oavsett, eftersom det är salt-/bräckvatten bör det vara det fria handredskapsfisket runt kusten som är normen.
                Jag har för mig att man har rätt att fiska på annans fiskevatten med handredskap (finns vissa undantag, men lite grovt generaliserat).
                Det lustiga med allemansrätten är att den har ett enormt genomslag när miljödomstol/länsstyrelse/Hovrätt gör sina bedömningar. Det är nästan som om den allemansrättsliga tillgängligheten har gått och blivit helig...
                Tycker du ska anmäla för olaga hot, borde verka besinnande på vederbörande
                Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Ursprungligen postat av pike-lee Visa inlägg
                  var ute i helgen och fiskade. låg ca 75m från ett hus med tillhörande brygga. efter ca 1min kom en idiot gubbe ut och gormade att vi skulle dra. efterssom han va så otrevlig så struntade vi i vad han sa och fortsatte fiskeriet. Då skrek han "jag har gevär". Det är inte 1a gången som detta händer mig och troligtvis inte den sista. Vad finns det för regler som gäller?
                  Oj oj om du skulle ringa polisen skulle de komma på två röda sekunder och beslagta hans vapengarderob, i väntan på utredning.
                  Regel nr1:
                  Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

För tre år sen rodde en gubbe ut och börja lägga i nät när jag fiskade över en vase som låg relativt nära, alltså typ 80-100 m från hans tomt. Visst jag kan förstå att man ogillar om någon fiskar på en vase man själv arbetet för att få dit, men jag var bara 13 år... Köra bort en liten pojke när han är ute och fiskar abborre, vad trevlig den gubben måste vara.. Han har även stått och kollat på mig från tomten, något jag skitit i totalt, kan erkänna att det känns lika underbart varje gång det smäller på en fin abborre eller gädda och han får se hela skådespelet

Har en vase ca 30 m från stugan jag och jag skiter fullständigt i när det står folk och fiskar där. Snarare tvärtom, det är kul att kolla på

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 137 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art