Gösbeteende - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösbeteende

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gösbeteende

Nu har jag firrat gös i 3 veckor snart och haft ett kanon fiske, antal fångade gösar har stigit för varje gång, den sista gången vi var ute och hadde bra fiske så fick polarn och jag runt 60 st på 1 dag,,,
    har varigt ute nu 3 ggr och haft ganska dåligt fiske typ 10 - 20 gösar på 1 heldag,,, var tar dom vägen ?????? vi har kört C&R på alla fiskar utom några få som hamnat i stekpannan,,,,,

det har i stort sett varigt stendött där vi för några dagar sen hadde kanon fiske !! så här har det alltid varigt dom 3 år jag fiskat i denna sjö, men var tar dom vägen ?? nån som e haj på gösar ???

Man får väl börja med att gratulera till ett grymmt bra gösfiske om ni nu fick 60 gösar på en dag!?

Dom kanske är smarta och lär sig att inte tugga vobbler?

Nej men skämt å sido, det skulle väl egentligen vara konstigare om dom högg lika sanslöst varje gång ni var ute.
    Kolla in killarna som är fiskeguider, det är samma sak för dem och dom är ju ändå fullblodsproffs.
    Så är det ju med all fisk, vissa dagar är bättre andra sämre, trots att man fiskar med samma grejer och ungefär på samma sätt och på samma platser. Variation är nog ett hett tips, funkar inte den ena metoden prova någonting annat, färger storlekar osv.
    Troligvis är fiskarna ungefär som vi, på lite olika humör, för fiskarnas del beroende på väder, vind, vattentemp osv.
    Här nere i södra sverige så har vattentempen sjunkit två grader i vissa sjöar den senaste tvåveckorsperioden pga regn och avsaknad av sol. Kan vara en mycket viktig faktor eftersom gösen gillar varmt vatten. Jo den äter i iskallt vatten också men troligen är den inte lika aktiv i sin jakt.
    Buster L och jag är polare!

Kommentera

Den troligaste förklaringen som jag ser det är att gösen har lämnat lekplatserna och blivit pelagisk igen. Då måste ni också ge er ut på djupt vatten och söka.
      Dagtid har ni dem troligast nere vid botten. Prova att ”pimpla” efter dem med stora jiggar. Ibland tar de trollad eller sinnfiskad vobbler också.
      När solen står lågt börjar gösen sakta stiga mot ytan för att mera aktivt söka sin föda. Då är det monoton trolling eller flötmetad levande mört som ger bäst resultat. Är vattenytan stor går det bra att låta båten driva med flötena på släp.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Jo de e nog sant de du säger,men vi har fiskat gös där i 3 års tid nu och har haft kanon fiske just innan leken och även under leken,de märkliga är att vi har bara fått hangösar,,
        En annan sak är ju åxå knepig,,att från ena dagen kanon fiske å andra dagen knappt nån fisk alls,,,märkte en annan sak åxå på gösarna, att tänderna på gommen var mer eller mindre borta efter leken,,kanske dom lugnar ner sig ett tag tills tänderna växer ut igen,typ som gäddor får "svalgkött"men det kanske bara var en tillfällighet,,förövrigt så fiskar vi enbart med jigg från ankrad båt, vi brukar även få ett par "urladdningar" mitt på sommaren åxå, rekordet är 84 st gösar ( 2hg-5kg) på 1 dag å 2 pers, men i snitt så brukar det ligga på ca 10-15 st var.
        Och trolling, näää inte min melodi,,vill känna när hugget kommer, det är ju det som är lite av hela kännslan av att fiska tycker jag.
        Och att gösen står djupt på dagen är ju sant,,vi fiskar på en djupkant,så fisket täcker både dag gös å kvälls gös på 1 å samma plats.

Kommentera

När ni i bästa oförstånd fiskar som ni gjort hitintills på de platser som göshannarna först valt till lekplats och sedan efter leken stannat kvar på för att vakta rommen, ställer ni till en grym oreda nere i barnkamrarna. Jag misstänkte redan vid mitt första inlägg att det mest var hanar ni fått men avstod från att kommentera det då. Nu känns det dock mera befogat att göra det.

Inför leken får göshanarna ett mer aggressivt utseende med kraftiga tänder och en ökad produktion av testosteron. Den behöver dem i kampen om honorna och när de mycket vildsint försvarar sina revir mot inkräktare till vilka även vobbler och betesfisk räknas i deras ögon. Även stora gäddor drar sig för att gå i närkamp med en testosterondopad hangös med segra eller dö i blicken.

Något direkt födosök gör hangösarna inte under den här tiden, eftersom det skulle innebära att de tvingas lämna sin tillkämpade plats till någon annan lika våldsbenägen hane och även tvingas försöka återta reviret när matjakten väl är över.

Honorna finns i närhetn men ger sig inte in i detta getingbo förän de verkligen är mogna att levera romkornen. En ovillig hona betraktas som en inkräktare och får rejält med stryk, trots att den mycket väl kan väga dubbelt upp mot de uppvaktande hanarna.

Jag utgår från att ni fiskat C&R. När ni släppt gösarna har de brännt en del kraft på kampen mot er. Nu blir de tvugna att uttröttade ta sig tillbaka, om de ens hittar dit. En lång och svår väg att simma för en trött fisk, som helst borde fått sköta sitt jobb ifred.

När leken är över minskar testosteronproduktionen. De grymma hottänderna byts mot mindre och mera ändamålsenliga för jakt av småfisk.

Ni vet nu några ställen där gösarna leker. Om ni i fortsättningen vårdar stället och som lön för mödan nöjer er med att ta några fiskar till frysboxen och sen lämnar stället i ro, så kommer åtminstone gösarna på denna plats lyckas väl med att kläcka fram sina yngel. Röjer ni däremot om, som ni hitintills gjort, ställer ni till större skada än ni tidigare förstått. Men nu vet ni bättre.

Var rädd om gösens lekplatser. Hjälp till att skydda rommen mot inkräktande spinnfiskare!

Slutligen, talesättet om att gäddorna får svallkött och därför inte hugger är och förblir en lika felaktig som svåravlivad myt.

Kommentera

Jo ,jag vet att det kan vara lite surt att fiska på lekplatser eller runt lekplatser ,men å annra sidan ska man tänka så så kan man ju lägga av att totalt fiska på våren då dom flesta av våra rovfiskar leker eller ska till och leka, nästan alla våra svenska rekord är ju tagna men romfyllda fiskar, men det är klart det kanske är skillnad på en mjölke/romfylld gäddmadam och en mjölke/romfylld gös,,eller ta bara vårt avgudade lax fiske i älvarna, det finns ju stora poeter inom laxfisket som mer eller mindre hivar upp lekvandrande lax och blir höjda till skyarna med fina bilder i div sportfiske tidningar, hur mycket energi förbränner inte en sån lax innan den släpps fri igen ??, nää vårdar man bara sitt ställe ömt så är det ingen fara för fisken, och vad vi vet så har ingen gös lidigt ont, popilationen har ökat från år till år vad vi har märkt.Och natuligt vis har har vi kört med C&R på alla fiskar utom ett par få som hamnat i stekpannan :-).

Ps. det är nog värre med alla våra bilar/långtradare som spyr ut massa avgaser som landar i våra sjöar och gör så att sjöarna blir sura och fisk bestånd försvinner eller ?Ds

Kommentera

Det är en viss skillnad i gösens fall jämfört med de arter du nämner. :9
              För att ta sig tillbaka till den plats den kom ifrån måste den fajta sig förbi ett antal utvilade hanar, vilka inte har mera medlidande med en artfrände än en ordinär ordningsvakt av pumpad IQ-modell vid insläppet till en Stockholmsk innekrog en fredagkväll.

Så är det inte för vare sig gädda eller lax. Lax och havsöring har utan tvekan en lång vandring framför sig men de ges möjlighet ta igen sig och återvinna krafterna innan de ger sig av. Gösen släpps direkt ner i kalabaliken.

Kommentera

Kan nog inte hålla med dej riktigt, iallfall i våran sjö så fightas det inte så mycket värkar det som, på 3 år har vi fått om jag inte minns fel typ 4 st gösar med bett från andra hanar, och vem vet ,gösarna som vi släpper i kanske åxå sticker ner och vilar sig en stund innan dom går tebax till lekstället.

Men nog om detta nu, jag lägger ner munhugget.
                Ha En Bra Sommar, för det ska jag ha, nu blev jag ju sugen på å pumpa lite efterleks gös :-)))).

Kommentera

Själv har jag tappat tänderna!

Kommentera

ja,en annan e väl åxå på god väg :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27