Hur går en Linder 400 Sportsman med 15hk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur går en Linder 400 Sportsman med 15hk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur går en Linder 400 Sportsman med 15hk?

Som rubriken:Hur går en Linder 400 Sportsman med 15hk? Har planer på att köpa en sådan med styrpulpet.Varför undrar jag? Jo det är en liten och lätt båt. Så om man hänger på en 15hk som är ganska så tung, hur uppför den sig då? Jag tänker på om fören står upp väldigt mycket om man åker sakta.Och går det bra att trolla med den eller ska jag köpa en 9,9hk istället?

Köp ingen 10hk. Du kommer att ångra dig!
    På min 400, som iofs är rätt tung pga durkar, räcken, batteri etc, har jag haft följande motorer, alla nya 4-taktare: Honda 6, Honda 10 och nu Mercury 15.
    De två första motorerna kan vi lämna därhän i diskussionen, de är för små på denna båt.
    Med 15-Murklan gör båten med en person 18 ärliga gps-knop. Två personer 14 knop, om det går lie vågor sjunker farten till 10-12 knop och motorn gräver och jobbar tungt.
    Mitt råd blir lätt: köp en 20a! Den väger knappt nåt mer än en 15 och har betydligt mer vrid. Toppfarten ensam blir ingen större skillnad men med två är det en helt annan sak.

Har ej trollat med 20 hästar, men din farhåga kan vara befogad, med 15 går det i snabbaste laget ibland, men det finns bättre bot för det än att köpa för liten motor...

En fiskekompis har lika båt som mig med en Tohatsu 20 4-t, och den går väldigt fint i sjön. Märkesdiskussion kan vi ta i annan tråd, här var det bara snack om HK.

Anledningen till mina konstiga motorval är ekonomiska, har helt enkelt inte velat lägga tillräckligt med pengar och dessutom inte kunnat prova själv utan gått på Linders tabeller, vilka naturligtvis är glädjesiffror. Har därför fått lägga dyra pengar emellan vid varje byte. Funderar nu på byte till 20hk själv...

Hoppas du blev nåt klokare
    Senast ändrad av Hellas; 2011-09-22, 18:45.

Kommentera

Kör på en 20hästare 15 funkar men är i minsta laget, sen beror det ju på hur bråttom man har.
      Själv kör jag 25hk tvåtakt... går riktigt fint

Mvh Stefan
      Catch for the moment and Release for the future.[FONT=Impact][/FONT]

Kommentera

Hur funkar det med 15hk utan pulpet? Linder rekommenderar 10 utan pulpet, men varför? Farligare att hålla i "motorarmen" när det går snabbt lr vad?
        Bloggen | Portfolio

Kommentera

Det funkar absolut bra med en 15 hästare men är man två med en del packning så tappar den en hel del fart.
          Kör själv utan styrpulpet med 25an.
          Catch for the moment and Release for the future.[FONT=Impact][/FONT]

Kommentera

De antar väl att ovana förare kan tappa kontrollen om man har mer än 10 hk med rorkult. I verkligheten går det alldeles utmärkt att köra med uppåt 30hk utan att det känns farligt. Körde själv med 15hk 2t på min 355:a(dubbla rekommenderade effekten) utan båten började bete sig underligt. Givetvis måste man anpassa farten efter vågorna så man inte bankas ihjäl. Jag tycker att man ska välja en tillräckligt stor motor så man kan köra hyfsat fort utan att varva motorn till max.

Kommentera

Vi hade en Linder för 15 år sen gick jättebra med 15 hk. Båten är dock i minsta laget före större skärgårdsfjärdar . I mindre å medelstora sjöar är den okej , men ute på Ekoln , Stora värtan å runt vaxholm är den i minsta laget .

Kommentera

Det beror på hur du placerar övrig utrustning så som batterier, elmotor, bränsletank m.m.

Jag har för närvarande batteriet i styrpulpeten, och det resulterar i en baktung båt när jag är ute själv. Det kompenserar jag med 45 kg motvikt i fören, vilket givetvis är en jobbig lösning. Men mer vikt i fören tycker jag även ger en mjukare gång och gör skutan mindre vindkänslig. Överväger dock att flytta fram batteriet och montera det under förtoften för att slippa lasta i dessa motvikter.

Min Tohatsu 15 går klockrent att trolla med på tomgången, och farten går att justera åt båda håll med elmotorn. Men som redan nämnts är ju en 20:a att föredra om du har möjlighet att välja. Tror dock min håller något högre gps-toppfart med 1 respektive 2 personen än "Hellas", men det kan ju bero på utrustning och vad personerna väger.

Kommentera

Beror ju på hur tung man är i arslet också men det borde väl funka bra tycker jag, dock så är 15hk inte mycket att hurra för om man vill åka några längre sträckor.
                  Brukar även gå bättre med en gubbe i fören.
                  -----------PB's!-----------
                  Gädda 8,7 kg
                  Harr 0,5 kg
                  Abborre 0,8 kg
                  Torsk 2,4 kg
                  Havsöring 3,5 kg
                  Näbbgädda
                  Strömming
                  Mört
                  Skrabb

Kommentera

Tack för alla svar.Nackdelen är att det bär iväg så mycket med priset för varje hk. En annan fråga: Kan man förlänga batterikablarna så att det går att ha batteriet i fören? Utan att tappa kapacitet från batteriet?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 992 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art