Höstfiske efter gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höstfiske efter gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Höstfiske efter gädda

Jag har fått 18 gäddor och 20 abborrar i denna lilla tjärn nu sen i våras. Största abborren vägde 1kg och var 39cm lång, ungefär hälften av dem var 30cm+ och det är väl helt okej för abborrarnas del? Men nu kommer vi till gäddorna, de tre största gäddorna 93 cm/4,7kg, 83cm/3,5kg, 63cm/ovägd. Alla tre fångades på våren, de två största var efter leken och den på 63cm var före leken gissar jag på. Gäddorna verkar alltså ha gott om mat med tanke på de feta abborrarna? men ändå får jag bara smågäddor. Brukar köra två timmars pass och blir oftast inte utan fisk men dock så är storleken på gäddorna så dålig=/

Har fiskat i den tjärn lite då och då ända sedan 4-5 år tillbaka men aldrig så mycket som nu. Förr fick jag bara gäddor runt kilot som de största. Men så en dag då jag och en kompis for dit och drog några kast runt klockan 10-11 en vårdag, 3st gäddor på 70-80cm som aldrig vägdes och det var bara på en timme. Man har hört rykten på gäddor som vägt ända upp till 15 men det var på 80-talet då det planterades in regnbåge där. I vilket fall så var det då vi fick de tre gäddorna som jag verkligen började fatta tycke för tjärn, dock inte först nu som jag har börjat angagera mig för tjärns gäddor.

Bara på våren och sommaren som jag har provat fiskat i den tjärn ännu och ser fram emot att prova fiska en del nu i höst då jag hört att höstfisket ska vara bra. Sommarfisket är det slut med (i den tjärn) då jag känner att det inte gett resultat. Tänkte altså byta ut sommarfisket mot en del höstfiske i stället men nu kommer problemet, var ska jag fortsätta mitt letande efter stora gäddor nu i höst??? är översvämning just nu i tjärn så kanske ingen idé? men hur ska jag göra nu i fortsättningen utav september och oktober?

Jag spinnfiskar och har använt mig utav vobbler/spinnare/skeddrag/grodor

är bra mycket vass i den tjärn och botten är slyig, brukar fiska cirka 50 meter ut där vassen slutar med ett djup på cirka 2,5-3,5 meter.

vad är bra förhållanden på hösten? ska man fiska på samma ställe? Tacksam för allt och alla sorters tips! A L D R I G fiskat på hösten tidigare. Ber om tips eftersom jag känner att jag inte lyckats så bra då jag varit ute tidigare i höst. Har fått en liten gädda, dock så kämpa den förhållandevis till storleken väldigt bra! och då är det väl höst???
    Länk till största gäddan ifall den skulle kunna hjälpa till...
    http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=0&sort=date
    Senast ändrad av Cookie o0; 2011-09-18, 11:15.
    KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
    Gös: 77cm 4,56kg
    Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
    Öring: 500g+
    Röding: 1,03kg 46cm
    Regnbåge: 2.5kg 53cm
    Havsöring: 4,07kg 78cm

Foton

Collapse

Relaterat