Huggtid nu? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Huggtid nu?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Huggtid nu?

Jag har varit ute och fiskat gädda fyra gånger de två senaste veckorna. På tre pass har jag blankat, det fjärde blev det en 100-klubbare och 7 andra gäddor. Det "konstiga" är att det passet jag fick fisk på lades på morgonen från 10.00-13.00 och de tre jag blankade på fiskades mellan 16.00-20.00 på kvällen.

Har precis börjat fiska gädda ordentligt, men är det så att på hösten hugger de bättre på morgonen? Eller var det bara en tillfällighet att jag inte fick något på kvällen? Jag testade olika taktiker, drag och djup under alla fiskepassen. Vad är era erfarenheter av det här? Kan vara bra att veta då jag har tänkt att fiska mycket gädda nu i höst. Problemet med morgonpassen är skolan och andra aktiviteter på helgerna. Kvällsfisket passar perfekt med mitt schema, men det är ju ingen idé om man inte får någon fisk..

Hej!

Som med de flesta firrar så är det morgon och kvälls fisket som gäller så länge det är "sommar varmt" = över + 15 C i vattnet.
    Att du gick bom på morgonen var nog mest en tillfällighet.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
      Hej!

Som med de flesta firrar så är det morgon och kvälls fisket som gäller så länge det är "sommar varmt" = över + 15 C i vattnet.
      Att du gick bom på morgonen var nog mest en tillfällighet.
      Det är morgon och kvällsfiske jag har fiskat, och det var på morgonen jag INTE gick bom. Jag lade fyra pass, tre på kvällen och EN på morgonen. De tre på kvällen fick jag ingenting och det på morgonen fick jag 8 gäddor varav en över metern. Det var liknande väder alla gånger.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sevenoak Visa inlägg
        Jag har varit ute och fiskat gädda fyra gånger de två senaste veckorna. På tre pass har jag blankat, det fjärde blev det en 100-klubbare och 7 andra gäddor. Det "konstiga" är att det passet jag fick fisk på lades på morgonen från 10.00-13.00 och de tre jag blankade på fiskades mellan 16.00-20.00 på kvällen.

Har precis börjat fiska gädda ordentligt, men är det så att på hösten hugger de bättre på morgonen? Eller var det bara en tillfällighet att jag inte fick något på kvällen? Jag testade olika taktiker, drag och djup under alla fiskepassen. Vad är era erfarenheter av det här? Kan vara bra att veta då jag har tänkt att fiska mycket gädda nu i höst. Problemet med morgonpassen är skolan och andra aktiviteter på helgerna. Kvällsfisket passar perfekt med mitt schema, men det är ju ingen idé om man inte får någon fisk..
        I vår primära gäddsjö är väder och vind viktigare än tiden på dagen nu när temperaturen faller. Vi la första passet för hösten där i Söndags och fick ca 40 gäddor på 3 man och 4 timmar. Tiden var mellan 15-19 - vädret var växlande molnighet och svag vind. Bästa bete var spinnerbaits och stora gäddspinnare.

Kommentera

Ursprungligen postat av splash
          på morgonen fick jag 8 gäddor varav en över metern

nu fattar jag varför det heter ljugarbänken
          Click image for larger version

Name:	DSC_0174-2.jpg
Views:	1
Size:	481,6 KB
ID:	1760961

Kommentera

Ursprungligen postat av shank Visa inlägg
            I vår primära gäddsjö är väder och vind viktigare än tiden på dagen nu när temperaturen faller. Vi la första passet för hösten där i Söndags och fick ca 40 gäddor på 3 man och 4 timmar. Tiden var mellan 15-19 - vädret var växlande molnighet och svag vind. Bästa bete var spinnerbaits och stora gäddspinnare.
            Kanske ska jag lägga lite fler pass på kvällen ändå, får testa mer. Tack för svaret.

Kommentera

Hur långa pass kör du egentligen?
              Tänkte mest på extra jeepdunkar med soppa som man ser på bilden

Jag har kört 3 kvällar nu, dock bara sista timmen/halvtimmen innan det blev mörkt.
              Första passet så blev det en fin abborre och en lite gädda, andra passet blev bom och dagens pass resulterade i en redig felkrokning vilket resulterade i avlivning ;/
              -----------PB's!-----------
              Gädda 8,7 kg
              Harr 0,5 kg
              Abborre 0,8 kg
              Torsk 2,4 kg
              Havsöring 3,5 kg
              Näbbgädda
              Strömming
              Mört
              Skrabb

Kommentera

Jag körde oxå ett "kvällspass" idag kom nyss hem.. inte en gädda syntes till & jag körde med jerkbait (bandit tail mm.) men när jag väl slutade kasta jerkbait och skulle köra med jigg såg jag en fet gädda i vassen som tog något skulle tippa på en 4-5kg gädda annars fick jag fullt med abborre på jigg men det var inte dom jag var ute efter!

Kommentera

Ursprungligen postat av ante912 Visa inlägg
                  Hur långa pass kör du egentligen?
                  Tänkte mest på extra jeepdunkar med soppa som man ser på bilden
                  Alltså hahaha jag dör av garv . Men ja, när vi fiskar på kvällen blir det långa pass eftersom vi inte åker hem förens vi fått något, och med vår bristande erfarenhet av gäddfiske har vi lärt oss den hårda vägen att vi måste ha med en extra jeepdunk eller två..

Kommentera

Ursprungligen postat av Sevenoak Visa inlägg
                    Alltså hahaha jag dör av garv . Men ja, när vi fiskar på kvällen blir det långa pass eftersom vi inte åker hem förens vi fått något, och med vår bristande erfarenhet av gäddfiske har vi lärt oss den hårda vägen att vi måste ha med en extra jeepdunk eller två..
                    Trollar du eller?
                    Annars lär du ju dra ett kast och köra 30 minuter och sedan dra ett kast osv, annars borde väl en tank räcka!
                    -----------PB's!-----------
                    Gädda 8,7 kg
                    Harr 0,5 kg
                    Abborre 0,8 kg
                    Torsk 2,4 kg
                    Havsöring 3,5 kg
                    Näbbgädda
                    Strömming
                    Mört
                    Skrabb

Kommentera

Foton