Har inte förstått mig på det här med vind vid fiske riktigt, hälp uppskattas. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Har inte förstått mig på det här med vind vid fiske riktigt, hälp uppskattas.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Har inte förstått mig på det här med vind vid fiske riktigt, hälp uppskattas.

Har vart medlem här i ca 2v nu och har läst en massa i forumet, undrar varför man inte blivit medlem tidigare, jättebra forum och trevliga medlemmar.

Men nu är det så att jag har läst runt om vind på forumet och har inte förstått riktigt än.
    Det jag vet är att det inte är så bra om det är nordliga vindar i alla fall, men vad har det för betydelse egentligen?
    Flyttar fisken på sig då eller?

Vilka vindar är bäst, har för mig att jag läst att sydliga vindar ska vara bra.
    Men är det samma sak där, flyttar sig fisken då också?

Det här kanske låter jävligt dumt, men det är bara en ren gissning.
    När det blåser från väst, står fisken i östra delarna av sjön då?
    Eller är det så att om det blåser in väst, står fisken väst då också?

Mvh / Tobias
    Senast ändrad av kopingholm; 2011-09-14, 12:42.
    En urusel fiskedag klår vilken bra arbetsdag som helst.

Det brukar oftast vara bra fiske oavsett vind,däremot sjunker barometern snabbt då är det oftast mycket sämre,men sen kan det blåsa så hårt att det inte går att fiska.
    Jig-fishing är roligast.

Kommentera

visst är det knepigt med väder och fiske... många teorier finns, med hur månens olika faser påverkar fisken osv.
      många fiskare bryr sig nog inte om månens faser, högtryck eller lågtryck osv. Man kan inte göra så mycket åt det...
      Men däremot är vinden en sak som alltid är viktig enligt mig och många. Vind är oftast en förutsättning för ett bra fiske, om vi pratar gädda nu.
      Men självklart kan fisket vara bra på helt lugna vatten med bleke. Men det är "svårare" då.
      Vinden gör att vattnet rör sig och syresätts och fisken blir då mer aktiv. Speciellt på varmt vatten.
      En annan sak är att betesfisken pressas in mot stranden där vinden ligger på. Gäddan vill gärna stå och "hovra" med kroppen mot vattnets rörelser, dvs mot vinden.
      Detta med vindriktningar är svårt, nordlig vind är en av mina egna favoritvindar mest för att jag fiskar på norra sidan av Åland vilket gör att vinden då ligger mot land.
      Sydlig blåser från land...Sedan finns ju självklart öar där vinden alltid ligger mot någon strand oavsett vindriktning.
      Det enda jag med säkerhet kan säga med mitt fiske och vind är att östlig vind oftast inte är bra. Varför vet jag inte riktigt.
      Däremot kan fisket vara riktigt bra på lugna ställen, sk. bakvatten när det blåser riktigt hårt. Till sist: självklart rör sig all fisk - även gädda.

snabba ändringar på barometern är aldrig bra, högtryck och lågtryck.

Kommentera

Det är omöjligt att säga vilken vind som är bäst eller sämst då alla vatten har sina egna förutsättningar. Sedan påverkar vatten- och lufttemperaturen mer än vindriktningen, tycker i alla fall jag. Det är skillnad på tex +20°C i luften och +14°C ivattnet med 5m/s vind från norr jämfört med +2°C i luften och vattnet med 15m/s vind från syd.

Kommentera

Vinden för med sig mat till fiskarna; plankton, insekter, maskar osv. Rovfiskarna följer efter betesfisken. Alltså borde det i teorin vara bäst att fiska nära land på det stället som det blåser mest i sjön..

Kommentera

Yes, vi var ute och fiskade idag och åkte med vinden till slutet av sjön där det bara blev ett vattendrag. Fick massa hugg på abborre, men dom naffsade bara på jiggarna. Det kom ett stimm med 5-6st abborrar på 500g+ allihoppa. Det resulterade i 3st fina abborrar, den minsta 500g+ och den största 750g, fick även en hel del gädda, den största på 5kg. Sjävklart så C&R på alla.

Riktigt kul fiske var det idag, vi var 4st som var ute och vi fick fisk hela tiden. Blåser det likadant nästa gång vi ska ut så vet vi ju i alla fall vart vi ska kika efter abborre.

Kommentera

Vindriktningen i sig haroftast ingen större betydelse mer än att du bör eftersträva fiska på vindsidan av sjön ifall du vill ta fisk som jagar i ytvattnet. Om fisken är på hugget eller inte styrs mer av lufttryck, månfas och tempraturförändringar. ex kan öring bli väldigt aktiv efter häftigt regn som sänker ytvattentempen trots, abboren däremot vill gjärna jag ytligt i i varmvattnet. Således finns det inget fel fiskeväder, du får anpassa ditt fske äfter väderlek..

Kommentera

Det är svårt att säga eftersom det är olika från sjö till sjö, men jag brukar få mer fisk när det blåser än när det är vindstilla i alla fall när jag fiskar ädelfisk.

Kommentera

En väldigt stor fördel är att när det blåser så är fisken mindre skygg.

Kommentera

Ja det stormade på som fan ett tag när vi var ute och kom en del regn också. Men det bästa fisket hade vi innan regnet och de hårda vindarna. Det blåste hela tiden men inte lika kraftigt som på slutet.

Men abborrarna var väldigt på hugget, speciellt vid ytan. Hugg till och med efter en big bandit jerk 2-3ggr.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 209 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art