Flätlina till liten rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätlina till liten rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kan oxå rekomendera strikewire extreme! Har sen i våras kört 0,10 linan och är supernöjd än sålänge!

Kommentera

Savagear adrenaline kör jag på min UL-rulle och det funkar bra, har drillat gäddor på 3-4kg med fullbroms utan att linan gick av så nog funkar det!
      -----------PB's!-----------
      Gädda 8,7 kg
      Harr 0,5 kg
      Abborre 0,8 kg
      Torsk 2,4 kg
      Havsöring 3,5 kg
      Näbbgädda
      Strömming
      Mört
      Skrabb

Kommentera

Ursprungligen postat av ante912 Visa inlägg
        har drillat gäddor på 3-4kg med fullbroms utan att linan gick av
        Får man fråga varför?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sevenoak Visa inlägg
          Man har nylon i botten för att fylla upp spolen med lina. Om spolen är full blir det mindre friktion när man kastar och man kommer längre. Man skulle kunna fylla upp rullen med bara flätlina, men på UL-rullar kan det gå på upp emot 250 meter 0,10 mm. Man använder dessutom ungefär 60 meter när man fiskar, så de 190 meterna är onödiga och därför fyller man på med billig nylon istället.
          Jag skulle säga att den huvudsakliga uppgiften för nylonbacking är för att flätlinan inte ska glida på spolen. Har varit med om det själv när man varit klantig och det är ingenting jag rekommenderar.

Kommentera

En nylonlina tar mycket mer plats än en flätlina.
            Öhh, va?
            Tvärtom är nog det jag upplevt - dvs att flätlina är lite grövre än vad som anges, ofta 20-40% mer utrymmeskrävande än nylon med samma angivna diameter.
            Den lina som enligt min erfarenhet funkar bäst på haspel är Fireline, andra linor kan också funka bra men vad jag förstår är detta i högre grad beroende på rullens linuppläggning, FL är rätt förlåtande även mot enklare rullar.
            Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
            En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

En flätlinan upplevs alltid som grövre än vad som anges pga. man mäter diam på alla trådar i linan och görs om till diam på en lina som skulle ha en enda tråd men samma genomskärningsyta. Men det bildas lite mellanrum mellan trådarna, oavsett hur hårt flätar man linan. Den verkliga diam blir större än den sammanlagda diam (som är den som alltid anges).
              Tight lines!
              CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Ursprungligen postat av CDan Visa inlägg
                En flätlinan upplevs alltid som grövre än vad som anges pga. man mäter diam på alla trådar i linan och görs om till diam på en lina som skulle ha en enda tråd men samma genomskärningsyta. Men det bildas lite mellanrum mellan trådarna, oavsett hur hårt flätar man linan. Den verkliga diam blir större än den sammanlagda diam (som är den som alltid anges).
                Stämmer säkert det du skriver men jag tror också att det handlar om skrytsiffror, att tex märka en 0,26 lina med 0,20 ger ju vips en starkare lina gentemot konkurenterna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
                  Öhh, va?
                  Tvärtom är nog det jag upplevt - dvs att flätlina är lite grövre än vad som anges, ofta 20-40% mer utrymmeskrävande än nylon med samma angivna diameter.
                  En nylonlina tar mer plats än en flätlina eftersom man kan gå ner i dimension. Man väljer INTE mellan 0,20 mm Nylon eller 0,20 mm Flätlina till abborrefiske. Man väljer mellan en nylonlina som tål 4 kg eller en flätlina som tål runt 7 kg och då tar flätlinan mycket mindre plats. Hoppas du förstod vad jag menade nu.

Kommentera

En nylonlina tar mer plats än en flätlina eftersom man kan gå ner i dimension. Man väljer INTE mellan 0,20 mm Nylon eller 0,20 mm Flätlina till abborrefiske. Man väljer mellan en nylonlina som tål 4 kg eller en flätlina som tål runt 7 kg och då tar flätlinan mycket mindre plats. Hoppas du förstod vad jag menade nu.
                    Då hängde jag med bättre på ditt resonemang - blev lite otydligt i ditt tidigare inlägg då det tycktes underförstått att det var likartade dimensioner man jämförde (eller så är det jag som tänker svenskt där det är dimensionen man utgår ifrån, istf som tex US där det är dragstyrkan som är normen).
                    Blir lite som att säga att en buss tar mindre plats än en bil, låter ju extremt bisarrt om man inte samtidigt anger att det är minibuss och en limousine man jämför...
                    Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
                    En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Flät linor är lite luriga, kan köpa 2 linor av samma fabrikat och tjocklek men det är ganska sällan dom är lika när man spolar på dom, som exempel hade jag en Rocket som tog 200m 0:40 nylon satte på 200m 0:30 flät-lina och den fick långt i från plats på rullen, satte på en annan lina av samma typ och fabrikat på en rulle som skall ta 185m 0:35 och den fick plats utan problem, har råkat ut för samma sak ganska ofta ,men en del linor jag sett men tyvärr inte kommer ihåg namnet på har en diameter på 0:20-0:26 utskrivet vilket värkar va närmre sanningen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 209 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art