Kan oxå rekomendera strikewire extreme! Har sen i våras kört 0,10 linan och är supernöjd än sålänge!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flätlina till liten rulle?
Collapse
X
-
Savagear adrenaline kör jag på min UL-rulle och det funkar bra, har drillat gäddor på 3-4kg med fullbroms utan att linan gick av så nog funkar det!-----------PB's!-----------
Gädda 8,7 kg
Harr 0,5 kg
Abborre 0,8 kg
Torsk 2,4 kg
Havsöring 3,5 kg
Näbbgädda
Strömming
Mört
Skrabb
Kommentera
-
Ursprungligen postat av ante912 Visa inlägghar drillat gäddor på 3-4kg med fullbroms utan att linan gick av
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sevenoak Visa inläggMan har nylon i botten för att fylla upp spolen med lina. Om spolen är full blir det mindre friktion när man kastar och man kommer längre. Man skulle kunna fylla upp rullen med bara flätlina, men på UL-rullar kan det gå på upp emot 250 meter 0,10 mm. Man använder dessutom ungefär 60 meter när man fiskar, så de 190 meterna är onödiga och därför fyller man på med billig nylon istället.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sevenoak Visa inläggEn nylonlina tar mycket mer plats än en flätlina.
Tvärtom är nog det jag upplevt - dvs att flätlina är lite grövre än vad som anges, ofta 20-40% mer utrymmeskrävande än nylon med samma angivna diameter.
Den lina som enligt min erfarenhet funkar bäst på haspel är Fireline, andra linor kan också funka bra men vad jag förstår är detta i högre grad beroende på rullens linuppläggning, FL är rätt förlåtande även mot enklare rullar.Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
Kommentera
-
En flätlinan upplevs alltid som grövre än vad som anges pga. man mäter diam på alla trådar i linan och görs om till diam på en lina som skulle ha en enda tråd men samma genomskärningsyta. Men det bildas lite mellanrum mellan trådarna, oavsett hur hårt flätar man linan. Den verkliga diam blir större än den sammanlagda diam (som är den som alltid anges).Tight lines!
CDan
Proffs på att lära masken att simma.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CDan Visa inläggEn flätlinan upplevs alltid som grövre än vad som anges pga. man mäter diam på alla trådar i linan och görs om till diam på en lina som skulle ha en enda tråd men samma genomskärningsyta. Men det bildas lite mellanrum mellan trådarna, oavsett hur hårt flätar man linan. Den verkliga diam blir större än den sammanlagda diam (som är den som alltid anges).
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mooki Visa inläggÖhh, va?
Tvärtom är nog det jag upplevt - dvs att flätlina är lite grövre än vad som anges, ofta 20-40% mer utrymmeskrävande än nylon med samma angivna diameter.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sevenoak Visa inläggEn nylonlina tar mer plats än en flätlina eftersom man kan gå ner i dimension. Man väljer INTE mellan 0,20 mm Nylon eller 0,20 mm Flätlina till abborrefiske. Man väljer mellan en nylonlina som tål 4 kg eller en flätlina som tål runt 7 kg och då tar flätlinan mycket mindre plats. Hoppas du förstod vad jag menade nu.
Blir lite som att säga att en buss tar mindre plats än en bil, låter ju extremt bisarrt om man inte samtidigt anger att det är minibuss och en limousine man jämför...Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden):
En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...
Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)
Kommentera
-
Flät linor är lite luriga, kan köpa 2 linor av samma fabrikat och tjocklek men det är ganska sällan dom är lika när man spolar på dom, som exempel hade jag en Rocket som tog 200m 0:40 nylon satte på 200m 0:30 flät-lina och den fick långt i från plats på rullen, satte på en annan lina av samma typ och fabrikat på en rulle som skall ta 185m 0:35 och den fick plats utan problem, har råkat ut för samma sak ganska ofta ,men en del linor jag sett men tyvärr inte kommer ihåg namnet på har en diameter på 0:20-0:26 utskrivet vilket värkar va närmre sanningen.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FunkenNån som provat detta batteri till elmotorn? Skapligt pris 2815kr på Amazon1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-02-15, 12:55 -
-
Svar till KEPWORTH Litiumbatteriav SpringarenSjukt att Svenska sportfiske butiker tar 10t för något man kan köpa för 2500kr, är det samma batteri...1 Foto
-
2025-02-17, 20:20 -
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
2024-11-17, 23:18 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 209 visningar
1 gilla
|