Jerk/Spinn? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerk/Spinn?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jerk/Spinn?

Tja. Finns det nån utrustning som man kan ha för å använda till både jerk och vanligt fiske? Är nämligen fattig och har inte råd med 2 uppsättningar. Dessutom, jag kan inget om jerk, så en till fråga: Var passar det sig bäst å "jerka"? Några speciella vatten/djup/områdestyper? Eller går det å fiska med lite överallt där man kan fiska med vanliga grejerna?

Tack på förhand!

Du kan använda en vanlig jerkutrustning till allt spinn utom kanske drag under 20 g. Jerka kan man göra överallt, från jättegrunt ner till 6-7m djup beroende på vilket bete du använder. Popperfiske är bra ner till 3 meters djup sedan stiger oftast inte gäddorna. Jag fiskar oftast jerk ner till 4 meters djup för det mesta men det finns djupgående jerks som t.ex. fox Gremlin som kan fiskas riktigt djupt. Du kan alltså egentligen fiska jerk där du vanligen spinnfiskar Skitfiske!!!
    Ja fiske är väl kul...

Kommentera

Originally posted by MoZZareLLa
      Du kan använda en vanlig jerkutrustning till allt spinn utom kanske drag under 20 g. Jerka kan man göra överallt, från jättegrunt ner till 6-7m djup beroende på vilket bete du använder. Popperfiske är bra ner till 3 meters djup sedan stiger oftast inte gäddorna. Jag fiskar oftast jerk ner till 4 meters djup för det mesta men det finns djupgående jerks som t.ex. fox Gremlin som kan fiskas riktigt djupt. Du kan alltså egentligen fiska jerk där du vanligen spinnfiskar Skitfiske!!!
      Okej... men:
      1. Vad ska man ha för jerk utrustning då? rekommendera något inte allt för dyrt. Kan som sagt noll och ingenting om jerk.

2. Finns det nån utrustning där man kan komma ner till typ iaf 10g, istället för 20?

Kommentera

Matte visst vissa beten kan du kör apå ett spinspö. Men dock funktionen med det korta spöet är ju att du ska kunna göra rörelser med spöet för att ge betet den "rätta" gången. Vilket blir svårt med ett allt för långt spö...
        Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Originally posted by Matte99
          Jerk är ett jobbigt fiske.. Dvs ej så avslappnande, då du måste stå och rycka och tänka på draget hela tiden... Dessutom är det som att fiska med en telefonstolpe.. Gäddor under 3-4kg är som att veva in en mört på mete.. Det kan vara kul fiske med poppers i ytan. men det är inte så mycket roligare än ett gammalt hedligt spinnfiske som är lika effektivt (tycker jag) Dessutom kan du köra många lättare jerk drag på ett vanlig spinnspö 30-60gr... funkar fint!
          Detta kommer man väll få äta upp av alla jerk fantaster.... Ha
          Blir du trött av att jerka har du helt enkelt fel teknik. Jerking är inte jobbigt alls och betenas gång sitter i ryggmärgen..*sade han sturskt och med dryg stämma men med glimten i ögat.*

Men skämt åsido. Blir du trött har du troligen en för kraftödande o anträngande teknik. Trixet att inte bli trött är att slappna av i axlarna och jobba mer med handleden och inte använda för mycket kraft. För det behövs inte med de flesta beten. Om spöt dessutom är obalanserat kan det i o för sig hjälpa till att bli lite jobbigt.
          Om allt stämmer kan du köra hela dagar utan att bli trött till skillnad från att köra med "långspö"..

Kommentera

Jerkfiske är inte det minsta jobbigt,bara grymt roligt.Fast det är ju inte nått kasta ut veva in fiske som vanligt spinnfiske.Det är inte alls som att fiska med en "telefonstolpe" finns ju en hel del spön med känsla även när en mindre gädda hugger.Själv kör jag lättare beten på ett Rozemeijer gentle jerk >80gr det har en grymt skön helaktion.Spöt finns för en billig slant på Lundgrens.
            Kjelle Lundberg

Gädda allt annat är agn!

We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone.
            Orson Welles

Kommentera

Personligen vill jag inte chansa och köra vanligt spinnfiske efter gädda och jag tycker inte heller att det är ansträngande.
              [FONT=Comic Sans MS][/FONT]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 296 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art