Gäddattack på mete. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddattack på mete.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddattack på mete.

Var och metade after abborre långt norr upp i Ronnebyån i går kväll och stannade vid ett ställe som såg bra ut för detta ändamål, lättillgängligt från vägen med mycket växtlighet i vattnet. Höll på att käka en banan och kom att tänka på en fiskehistoria jag hörde fär några veckor sedan, där det hade tagits Öring med bananmete i Ronnebyån.

Jag satte en bit banan på den lilla kroken och kastade i 14g flötet som gav ett litet plask intill några näckrosor. 5 meter bortså såg jag hur näckrosorna reste på sig och en mindre svallvåg närmade sig flötet och gjorde en attack mot bananen/flötet.

Vad triggade gäddan till attacken? Bananen eller plasket från flötet när det landade i vattnet? Nej jag fick inte upp gäddan, han fastnade inte på min lilla krok

Gäddan reaktionshögg nog bara, gäddor kan ju käka det mesta som landar i vattnet så den ville nog bara ha mat av något slag.

Kommentera

Jag har många gånger fått gädda på mete med mask, maggots, deg osv.
      Ett par gånger har jag också fått flötet förstört när gädda har huggt det.
      Min slutsats är densamma som MrDejefors: Gäddan tar på nästan allt, det är en av dom sakerna som gör gäddfiske så roligt ( speciellt då ytfiske ).

Kommentera

Ursprungligen postat av MrDejefors Visa inlägg
        Gäddan reaktionshögg nog bara, gäddor kan ju käka det mesta som landar i vattnet så den ville nog bara ha mat av något slag.
        Det är därför det är farligt att nakenbada. Det känns som att man leker med döden när man simmar bröstsim i en bra fiskesjö...

Kommentera

spiciellt om man näckar!
          http://arnefansfiske.wordpress.com/ "Vad vore man utan fiske?"

Kommentera

De måste ju ha hänt att nån blitt av med den....men dom som råkat ut för vill säkert inte va me i Aftonbladet och stoltsera som "stumpen".

En sån olycka kan ge ge vissa förändringar i offrets liv....

Däremot mot är det ju en massa reportage om fötter,händer och ungar som blir bitna varje sommar

Kommentera

Ursprungligen postat av bakom_flötet Visa inlägg
              Var och metade after abborre långt norr upp i Ronnebyån i går kväll och stannade vid ett ställe som såg bra ut för detta ändamål, lättillgängligt från vägen med mycket växtlighet i vattnet. Höll på att käka en banan och kom att tänka på en fiskehistoria jag hörde fär några veckor sedan, där det hade tagits Öring med bananmete i Ronnebyån.

Jag satte en bit banan på den lilla kroken och kastade i 14g flötet som gav ett litet plask intill några näckrosor. 5 meter bortså såg jag hur näckrosorna reste på sig och en mindre svallvåg närmade sig flötet och gjorde en attack mot bananen/flötet.

Vad triggade gäddan till attacken? Bananen eller plasket från flötet när det landade i vattnet? Nej jag fick inte upp gäddan, han fastnade inte på min lilla krok
              Hej Raine Olsson;

Det där knepet med att ha banan som bete vid Gäddfiske måste du tipsa ordförande i Svenska Gäddklubben, Kenneth Gerry "KG?" Karlsson om. KG brukar enligt sägen gömma bananer lite här och där i sin båt för att lyckas bättre vid sitt Gäddfiske...

Go for the Big Ones!

Old Firehand
              www.trumman.com - http://www.trumman.com/ck/cisco_kid.htm

Kommentera

Tippar på reaktionshugg som sagts tidigare.

Var uppe i min sommarstuga en gång där vi har en sjö precis brevid stugan. Gick ut en morgon och kastade ut ett Abu Atom bland näckrosorna. Det hann bara landa och sen hade jag fisk. Funderar än idag om jag landade i hans mun eller inte.. Tog HÖGST 2sek från att draget landade i vattnet till att det small i spöt
                En urusel fiskedag klår vilken bra arbetsdag som helst.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 022 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art