Pilka torsk...Hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Pilka torsk...Hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Pilka torsk...Hjälp

Hej,
    ska ut med en fiskebåt i helgen i jakt på lite torsk.

Var ute med samma båt för ett par veckor sedan utan resultat, använde en 250gr pilk lik en sill jag köpt på Jula från ABU.

Har ni några speciella favoritpilkar som tycks fungera extra bra i Öresund? Eller några speciella tekniker?

Nu vet jag inte varifrån du åker men med 250gr måste det nästan va Helsingborg hade du åkt från Malmö hade du kört 60gr, wigglers krabban är en kanonpilk i Öresund, finns också en som kallas svenske-pilken som brukar gå fint den spinner ner i vattnet och täcker ett ganska stort område även vid pilkning enda nackdelen med den är att om det står massor med folk kan du fånga lite linor. Sätt även på en häckla om det finns sill och makrill.

Kommentera

Tack för tipsen! Denna gången blir det från Barsebäck, förra gången Limhamn.

250gr pilk är alltså på tok för stort? Ska ner o kolla in om fiskeaffären har krabban eller svenske-pilken! Tack!

Kommentera

Köp en 60gr och en på kanske 90-100gr så har du täckt om det skulle bli jäkligt strömt, bor du i Malmö så har alla affärerna dessa drag bara fråga dom är vanliga drag som är orange/röda och imiterar en krabba i färgen. Billiga standard-drag för kust/båtfiske

Kommentera

Var precis nere i min lokala fiskeaffär och inhandlade en helsilvrig Wiggler på 60gr, ett silvrigt skreddrag med röda prickar på 90gr och en röd Wiggler original med gula prickar på 100gr. Samt en sillahäckla, allt för 100-lappen.

Nu e det bara hoppas på det bästa!

Kommentera

ska du ut med torskturer/amigo från barsebäck?

rekommenderar inte att använda svenskepilken då du kommer trassla som satan med den, ännu mer om du använder häckla också.
            är det grundare än 10m så kan du använda de lätta pilkarna, går ni ut på 20+ så måste du använda tunga grejer, annars fastnar du bara i andra och kommer aldrig ner till botten.
            Rörpilk på 200g och 2 gummimakkar med ett avstånd på ½-1m på så kommer du lyckas om fisken hugger.

Kommentera

En pilk på 60 gram är meningslös på öppet hav, iaf där jag fiskar 150 tycker jag är klockrent ner till 20 meter. Det är dock inte alltid torsken tar på pilken. Använd en häckla eller andra upphängare som daikai nämner.

Fick de andra fisk? Det är ju inte alltid ditt fel att du inte får fisk när du åker ut med turbåt.
              Bloggen | Portfolio

Kommentera

Jag brukar åka på samma ställe från Malmö med samma båtar ett absolut max jag kört med i mitt liv var 150 gr mer en det behövs aldrig på dom båtarna, dom flesta spinn-fiskar med 60gr och står inte och pilkar, det kan va där felet ligger om han inte får fisk, Amigo är ju en gammal fiskebåt och driver snabbt bort från platserna där det lodar sen får man kasta, tror den enda båten som går från Malmö /Barsebäck som kan bli stående någorlunda är tumlaren.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 014 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art