C&R på Havsfisk! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R på Havsfisk!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• C&R på Havsfisk!

Hej!

Nu ska inte jag vara den som är den, men tycket att de finns väldigt många som är väldigt noga med just C&R på insjöfiskar. Men verkar som när man kommer till havet så är de ingen som bryr sig?

Jag tänkte mest på stora Hälleflundror, Torskar, Sej osvosv. Är väl i väldigt få fall man släpper tillbaka dem? (ser filmer och bilder med huggkrok osv)
    Och kommer detta inte innebära att om några år så kommer de bli som de kanske just blev med gäddfisket, att bestånden försvinner. blir allt mer svårt att få stora osv?

Eller har jag fel?

När någon har dragit en 50+flundra är de kommentarer som, "Grymt" "Jävlar vilken bit" mm.

Men sedan om någon tagit 5+ gädda och klubbar så står de alltid, "hoppas du åt den" "va den go?" "fan va onödigt" osv

Själv försöker jag alltid tillämpa C&R i den mån de går.

Är jag helt ute och cyklar här?

Mvh Markus
    sigpic

www.haavet.wordpress.com

Tänker C&R i alla lägen, om man nu äntligen får nåt riktigt stort i en sjö där man annars bara får smått känns det onödigt att ta död på den. Men det är bara jag!
    "Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
    Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com

Kommentera

Vet att de flesta som fiskar seriöst efter hällflundra kör C&R, dessutom är fiskar över 20 kg inget vidare att äta. Finns säkert en och annan som plockar upp allt som nappar men de får sällan de stora på kroken.. Sen tycker jag det är helt ok att ta hem lite matfisk för husbehov, själv tar jag en del torsk och makrill. Onödigt att köpa fisk som nån stor förödande trålare fångat när jag kan ta hem några av de som jag fångat själv.

Kommentera

Jag kör alltid c&r förutom vid strömming och torskfiske, dock så tar jag inte upp mer än vi behöver.
        Brukar dra upp lite när vi gäster osv eftersom det är lite "lyxigt" med färsk fisk.
        Vet inte heller om torskarna klarar av c&r ändå eller om simblåsan går åt skogen och strömmingarna blir ju krokade överallt i kroppen eftersom de står så tätt när man släpper ner krokarna.
        -----------PB's!-----------
        Gädda 8,7 kg
        Harr 0,5 kg
        Abborre 0,8 kg
        Torsk 2,4 kg
        Havsöring 3,5 kg
        Näbbgädda
        Strömming
        Mört
        Skrabb

Kommentera

Torsken klarar sig bra om du inte tokvevar upp den från djupt vatten. Lubb, långa och kungsfisk so fiskas riktigt djupt är lite svårare, därför tar vi aldrig fler än vi äter själva..

Kommentera

Jo självklart ska man kunna ta med fisk hem! givetvis, men jag tänker på dödade 50+flundror, 10+torsk, stor sej osvosv. Känns som vi sportfiskare tömmer en stor del av norska haven?
            sigpic

www.haavet.wordpress.com

Kommentera

I Norge fångas många stora fiskar på grundare vatten (15-50 m) och då är det inga problem att släppa tillbaka om man är lite varsam.. Här på svenska västkusten får man ofta åka långt ut och fiska djupare om man vill fajta en större torsk, långa, lubb eller sej, då gäller det att sätta gränser och bar ta upp de fiskar som man tar vara på och därefter jaga makrill, torsk och andra fiskarter som går på grundare vatten, de går fint att släppa tillbaka.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 014 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg .art
              av .art