Shimano Nexave vs Exage vs Catana - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Nexave vs Exage vs Catana

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano Nexave vs Exage vs Catana

Vilken skulle ni välja till det lite tyngre fisket såsom laxfiske,gäddmete osv ?

Shimano Nexave 4000/6000 fb
    Shimano Exage 4000 RB
    Shimano Catana 4000

Fram med era kloka hjärnor så vi vi får fram den bästa rullen !

Jag kör Catana och är FRUKTANSVÄRT nöjd.
    Å andra sidan har jag inte testat de andra, så om den är bäst vet jag inte. Men jag har dragit rejält med gäddor och karp med det.

Kommentera

Härligt!
      Vilken storlek brukar du köra med i Catana rullen?

Kommentera

Jag kör flätad lina, 0.17 eller 0.21. Många tycker att det är lite overkill, men jag ser ingen anledning till att snåla med styrkan. En grov flätad lina är perfekt om man gillar att fiska bland mycket vegetation. Dessutom har jag varit med om att fiskar går under grenar eller trasslar in sig i vegetation, och då är det skönt att kunna hålla den kvar. Man mister aldrig drag!

Enda nackdelen som folk poängterar är att man får på mindre lina på rullen, men det finns verkligen ingen mening med att ha 300 meter lina ute. Tvärtom så gör det bara det svårare att få in fisken.

Kommentera

Hur mkt flätlina får du plats med då , på Catana rullen då ? Verkar som en intressant rulle faktist !

Kommentera

Jag vet faktiskt. Jag har faktiskt inte ens den full med lina. Tror det är runt 150 på den men det får plats mer.

Som sagt, jag har inte använt särskilt många rullar. Någon inkapslad Abu, ett par UL och en och annan haspel. Men jag har svårt att se vad mer en rulle kan ha som inte den här har. Den har en väl fungerande och smidig slirning, oerhört jämn gång, kastar väldigt långt.. Därför undrar jag vad rullar som ligger på flera tusen kronor har att erbjuda?
            Jag hade först den tidiga catana-rullen, men den gick sönder då jag kastade den i land ifrån båten (d'oh!). Sen köpte jag den nyare modellen för hundra kronor extra. Jag fiskar allt ifrån små abborrar till stora karpar med den och kan använda drag ner till 7 gram vilket är rätt bra enligt mig. Minsta fisken vägde kanske ett hekto, största vägde 15,8 kg.

Kommentera

Nexave 1000 Frambroms

Jag är överlag nöjd med rullen, den är okej. Men den känns lite plastig. Men jag kanske är petig. Jag skulle ändå rekommendera den för den har inte krånglat sen jag skaffa den.

Kommentera

Jag kör nexawe 4000fb sen 1 år tillbaks ok är nöjd med vad den presterar! Den känns lite plastig men det är väl skitsamma om den håller så spelar det ju ingen roll. Kastar beten som är ganska tunga upp till 100 gram men den funkar helt felfritt än, inget trassel heller. Köpte min på Olssons fiske när de hade rea bara 500:- fick jag ge så vänta på rean så kan du lägga pengar på ett bättre spö, beten istället.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
                7 svar
                1 534 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
                Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34