Mata fisken i liten tjärn? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mata fisken i liten tjärn?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Korsdraget Visa inlägg
    Jag skulle väl aldrig kunna kalla det för att mäska att dumpa en massa död fisk i en sjö för att det skall bli mat åt predatorer i sjön. Det är väl utfodring vi pratar om nu.
    Kan väl säga att det är samma sak som bonden som göder upp sina broilertjurar inte mäskar han eller?
    Jag är fortfarande mkt tveksam till vad länsstyrelsen skulle tycka om de fick reda på detta.
    En fundering hur kan Burken vara säker på att han inte för in en smitta i det tänkta vattnet med sina döda fiskar?

Det är valfritt vad man vill kalla det.
    Vad Länstyrelsen skulle säga, inte mycket. Antagligen blir det ett Fy...
    Vi för levande organismer mellan olika vatten varje dag, inget av det är tillåtet, men man ser inte många som desinficerar sina redskap eller plockar sin mask vid det vatten man ska fiska i, och vi ska inte ens tänka på Mörtarna som vissa lyckliga kan köpa i affär och sen använda till sitt mete.
    Vet inte om de är ursprungsmärkta så att man vet i vilket vatten man kan fiska med dem...
    I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
    http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
    http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Många intressanta svar

Enligt länsstyrelsen eller om det var någon annan liknande organisation så var det OK att meta med död betesfisk i ett vatten den inte kommer ifrån om den frystes ner ett dygn innan. Detta var med tanke på smitta av bakterier alltså.

Och är det tillåtet att meta med död betesfisk är det ju ingen fara att transportera död fisk till ett vatten, om jag sen tömmer allt i vattnet istället för att ha det på kroken lär dom ju aldrig få reda på eller bry sig om?

Men detta var mest en tanke och jag tvivlar också på att det skulle bli någon större viktskillnad på predatorerna. Men man kan ju alltid spekulera.

Kommentera

Ursprungligen postat av Burken Visa inlägg
        Många intressanta svar

Enligt länsstyrelsen eller om det var någon annan liknande organisation så var det OK att meta med död betesfisk i ett vatten den inte kommer ifrån om den frystes ner ett dygn innan. Detta var med tanke på smitta av bakterier alltså.

Och är det tillåtet att meta med död betesfisk är det ju ingen fara att transportera död fisk till ett vatten, om jag sen tömmer allt i vattnet istället för att ha det på kroken lär dom ju aldrig få reda på eller bry sig om?

Men detta var mest en tanke och jag tvivlar också på att det skulle bli någon större viktskillnad på predatorerna. Men man kan ju alltid spekulera.
        Om du vill samla predatorerna på ett ställe så finns det ett enkelt sätt.
        Sätt ut en liten flotte med galler golv, dela en fisk i två delar längst ryggraden, lägg dem med köttsidan mot gallret.
        Se till att du har något som skyddar mot fåglarna ovanför fiskdelarna.
        Sen har du en mäskstaton med maggot, vitfisken kommer att samlas och Gäddorna följer efter..

I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
        http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
        http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Burken Visa inlägg
          Men man kan ju alltid spekulera.
          ok, men problemet kvarstår:
          Bakterierna dör inte för av infrysning... Dock så upphör de att vara aktiva och förökar sig inte så länge de är frysta. När de tinar startar åter förökningen. För att döda bakterier krävs kemisk bekämpning, värmning eller strålning.

Micron är ett bättre alternativ då strålningen dödar alla bakterier.

Kommentera

Frysning tar död på parasiter som kan finnas i eller på fisken, dock inte bakterier som Totte skriver.
            A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Kanske var parasiterna dom menade, men hur som helst så var det ju enligt dom tillräckligt för att få flytta fisken.

Kommentera

Där det tidigare pumpades ut rens från fiskfabriker kunde man tydligen hitta smällfeta lakar, gäddor etc så nog går det att få upp konditionen på predatorer med metoden. Men det låter inte så roligt och kan nog bli ett ganska illaluktande och omständigt projekt.
                Ett betydligt roligare alternativ (men betydligt dyrare) är att söka tillstånd för att plantera in öring/röding/regnbåge och så beställer du bara småfisk < 500g. Gallra sedan bland predatorerna så kommer de som är kvar att växa snabbt. Om du kan kombinera det med några som skulle vara intresserade av att flugfiska på förvildade regnbågar så kan du säkert få lite hjälp med finansieringen.

Kommentera

Att utfordra en predator längst upp på näringskedjan låter inget vidare. Då gör du den beroende av tillskottet, och gör att den skapar sig ett behov utöver vattnets kapacitet.
                  Då hade det varit bättre att försöka bygga upp ekosystemet ifrån grunden genom att tillföra levande betesfisk i den mån att de klarar av att reproduceras och hålla en gäddstam vid liv.

Kommentera

jag vill bara betona det en gång till, innan du sätter igång med något projekt så bör du ha god koll på populationen i sjön idag, vilka arter som finns, hur mycket, storlek, osv. För mycket vitfisk kan också ställa till problem för predatorer. Det kan också råda en stark konkurrenssituation mellan olika predatorer som håller de tillbaka. Så ibland kan utfiskning av den ena arten göra att den andra växer till sig snabbt.

Men tänk till innan!
                    A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Inte för att jag är utbildad zoolog eller biolog, men spontant tycker jag att projektet låter som en riktigt dålig idé.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 088 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art