Mata fisken i liten tjärn? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mata fisken i liten tjärn?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Mata fisken i liten tjärn?

Äter predatorerna död fisk som slängs i vattnet? Hade tänkt fiska upp betesfisk från en stor sjö, frysa in dom så bakterier dör och sedan mata fisken i en liten tjärn så dom med tiden blir stora där också.
    Är det möjligt eller blir det bara massa död fisk som lägger sig på botten?

E där predatorer så kommer de käka.

Kommentera

Bakterierna dör inte för av infrysning... Dock så upphör de att vara aktiva och förökar sig inte. För att döda bakterier krävs kemisk bekämpning, värmning eller strålning.

Micron är ett bättre alternativ då strålningen dödar alla bakterier.

Kommentera

Jag hade tänkt mig för både en och två gånger innan jag hade gett mig in på något sådant. Vad du gör är i princip att tillföra en massa näringsämnen från ett ekosystem till ett annat. I mina ögon har ett sådant förfarande alldeles för stora risker. Om inte den döda fisken äts upp vad händer då? Och vad händer när du slutar mata och fisken har ett större näringsbehov än vad tjärnen kan producera? Vi pratar också om rätt mycket fisk du måste mata de med för att de ska växa och bli stora. För att en fisk ska växa ett kilo så krävs det 10 kilo mat. Grovt räknat. Hur många predatorer har sjön?

Om man vill gynna predatorer så finns det ju andra metoder som är beprövade och som funkar. Men också något som bör göras i samarbete med någon som har kunskap och erfarenhet av fiske- och vattenvård. Nyckeln till det hela är ju att få en balans i systemet som gör att det klarar sig utan någon vidare inblandning.
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Håller med ovanstående talare, det han säger verkar mycket vettigt.

Kommentera

Det viktigaste tycker jag när det gäller sådana här åtgärder är att förstå orsakerna bakom problemet man vill rätta till. Och det är inte alltid alldeles uppenbart. Artsammansättningen kan vara fel, djurplanktonätare kan vara överrepresenterade vilket ger mycket växtplankton vilket ger sämre sikt vilket ger sämre förutsättningar för rovfisk, etc, etc, etc, bottenbökande arter kan ställa till problem med övergödning genom att de virvlar upp sediment, etc.. Ett ekosystem består av långa kedjor där inte bara länkarna bredvid varandra påverkar varandra utan en länk långt ner i systemet kan påverka länkarna långt upp.

Man ska veta vad man håller på med innan man ger sig in och försöker "rätta till något" i ett ekosystem. Introducering av nya arter t.ex. Man tror ibland att människan ska lära sig av sina misstag men gång på gång begår hon samma misstag igen och igen och igen.
            A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Vilken underlig idé :P Jag gissar på att det inte är en privat sjö? Är det ens tillåtet att göra något sådant?

Förmodligen så skulle fisken du kastar i bara lägga sig på botten och ruttna, dom flesta iaf. Och dessutom så skulle det krävas massvis med betesfisk för att påverka minsta lilla.

Kommentera

Är det tillåtet att göra detta som Burken har ämnar göra?????
                I näst kast så .....

Kommentera

Ursprungligen postat av Korsdraget Visa inlägg
                  Är det tillåtet att göra detta som Burken har ämnar göra?????
                  Kallas normalt för att mäska.....
                  Fråga alla våra metare på sidan vad de tycker.
                  I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
                  http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
                  http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av keldor Visa inlägg
                    Kallas normalt för att mäska.....
                    Fråga alla våra metare på sidan vad de tycker.
                    Det är ju ganska stor skillnad på att kasta i mat för att locka fisk till platsen och att kasta i massa död fisk för att göda upp fiskarna...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 087 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art