Nybliven Karpfiskare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybliven Karpfiskare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nybliven Karpfiskare

Tjena forum, jag blev helt fast på sutare förra sommarn, vart ute nästan varje kväll/natt med min polare o meta sutare , har fiskat rättså mycket sutare denna sommarn också - Har under senaste tiden blivit väldigt sugen på att börja fiska karp, har alltid tyckt att de är fantastiska fiskar , och karpfiske verkar falla mig i smaken.

hade tänkt börja lite smått nu en månad framöver, Men jag behöver lite tips av lite mera erfarna karpfiskare. Jag bor i blekinge och först och främst måste jag ju hitta ett dugligt karp-vatten, vet att helgeå samt eriksberg erbjuder karp. Men sen skulle jag behöva tips på ställen, några som vet något bra ställe här i blekinge/skåne trakterna?

Tänkte samt fråga om tips på utrustning, hade tänkt beställa ett par 11-fots match/feeder spö , vad rekommenderar ni till en amatör-karpfiskare?
    Tänkte samt beställa baitrunner rullar , och karpmatta/säck för hantering av fisk. Det hade varit grymt att få ett par tips på olika Beten för att börja lätt med, linor , rullar samt olika metoder.

Tack på förhand, skitfiske!

detta kanske vore nått
    http://www.Teamoptimus.net

Kommentera

Själv började jag med 12 fots karpspön av märket shakespeare 2.75lb. Får man väl upp karp så vill man inte sluta sen! Stor håv föreslår jag att du inskaffar också! Läs på mycket om karpfiske. Hur man t.ex. hanterar fisken, vilken utrustning som är mest relevant, säkra riggar osv.

Kommentera

viktigast av allt är att man kan ta hand om fisken när man har hugg. Bra håv och matta som föregående säger. Något vettigt att väga fisken i, håv och måttband lättåtkomligt så att fotografering och vägning mm går snabbt och smidigt.

Ang. rullar tycker jag att du ska leta efter begagnade shimanobaitrunners. Köp inte billiga budgetbaitrunners, det ångrar du senare.

Tänk på att det finns många metoder att fiska karp på. bottenmete med boltrig är bara en metod. Du kan också flötmeta, ytmeta och frilina med sjunkande bete. Att "Stalka" som det kalla är brutalt spännande och kan också lära en mkt om hur karparna beter sig och rör sig. Det är generellt inte lätt och man kan lätt göra misstag när man stalkar men det är givande.

Kommentera

Stark lina!
          Allt annat tycker jag är bonus, men en lina som absolut inte brister är det jag finner viktigast. Jag snackade med en säljare och bad om en grov flätad lina, när jag sen gav mig ut och fiskade så fick jag redan första kvällen en karp på kroken och såg på hugget att det var rejält. Ett mothugg senare så hade flätlinan gått av på mitten..

Eftersom att man i regel fiskar karp i närheten av vegetation så är det guld värt att ha en lina som är kraftig nog att klara sig igenom en skog av näckrosor. Så länge man har slirbroms så överlever de flesta linor självaste fisken, men allt runt omkring kan vara desto större utmaning.
          Jag ser inte något behov i att ha vare sig 12 fotsspö eller baitrunnerrullar.

Kommentera

Det där låter lite skumt.Vad var det för diameter på den linan? Fiskar inte själv Karp med flätlina då jag finner det ytterst ocharmigt men jag har gjort det några gånger och har då bara lyft in i fisken ganska lätt.Skulle inte kalla det för mothugg.
            When Im feeling down.I just slide in something with Bob Nudd in the Dvd player.5 minutes after i cant help myslef smiling..

Kommentera

Tack för alla svar, är er evigt tacksam! Skitfiske på er!

Kommentera

Hur ser man på hugget att det är stor fisk?

Kommentera

Ursprungligen postat av addicted2napp Visa inlägg
                  Det där låter lite skumt.Vad var det för diameter på den linan? Fiskar inte själv Karp med flätlina då jag finner det ytterst ocharmigt men jag har gjort det några gånger och har då bara lyft in i fisken ganska lätt.Skulle inte kalla det för mothugg.
                  Jag minns inte riktigt måtten men det skulle ha en brottstyrka på runt 16 kg iaf, vilket den uppenbart inte hade. Jag förstod aldrig riktigt varför den så ofta gick av. Den gjorde det vid flera tillfällen då jag bara försökte rycka mig loss ifrån näckrosor. Men när jag själv testade den i köket så var det inga problem, men under fiske så pajade den hela tiden. Mycket märkligt..

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                  Hur ser man på hugget att det är stor fisk?
                  Fiskar man nära näckrosor och på grunt vatten så ser man hur vegetationen viker sig och bottensegmentet rörs om, varpå det far upp bubblor. Kollar man då diametern på bubblor och näckrosor kan man få en rätt så schyst uppfattning om hur stor fisken är.
                  Det är en baggis att följa karparnas gång där jag fiskar och där med skapa sig en uppfattning om vilken fisk det är. Just på den här platsen visste jag att det rörde sig stora karpar.
                  Jag fick senare revansch och drog upp en bjässe

Kommentera

Gick den av under fisket men inte hemma i köket så är det säkert nått bröte som linan går emot. Flätlina är i regel väldigt känslig mot vassa kanter av olika slag. Det funkar bra igenom växter men inte så mkt annat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    14 952 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art