jerka gädda på grund - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

jerka gädda på grund

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• jerka gädda på grund

hej ! är det någon idé att jerka gädda på grund som går från ca12 till 1-2 meter och från 23m till 5-6 eller är det för djupt för dom att stiga upp till ungefär 2m för att ta ett bete ?

Storgäddorna går gärna upp i vattnet nu när de jagar på sommaren. Har fått storgädda på zalt-wobbler över stora djup som inte gått djupare den. Men känns ju lite som att kasta ut i ingenstans så gäller att ha tålamod och tro på det man gör
    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Testa att jerka på grundet tidig morgon eller sen kväll, det borde funka. Sen finns det ju beten som fiskar djupare än bara 2 meter också, de kan vara värda ett försök på det djupare av de båda grunden. Gäddan står gärna ganska djupt och tjurar när det är för varmt, men söker ofta föda på grundare områden framåt kvällen och brukar då i regel stanna där till nästkommande morgon.
      Nu vet jag att din fråga var just jerk, men en annan tanke är att försöka lura dom med vertikalfiske.
      Fiskefokus - min alldeles egna fiskeblogg.

Kommentera

precis som mattias säger så känns det ganska drygt att stå att kasta rakt ut över så stora djup men jag får väl köra ut och testa nån kväll hur är det med sånna ställen på hösten då eller står dom grundare då? :p och ska man fiska snabbt eller sakta?

martin, hur tidigt är tidig morgon och hur sen är sen kväll? :p

Kommentera

jag fiskar i örken om det är nån som har erfarenhet av den sjön, och även åsnen men där brukar de mesta funka

Kommentera

Ursprungligen postat av L33taarn 1337 Visa inlägg
            precis som mattias säger så känns det ganska drygt att stå att kasta rakt ut över så stora djup men jag får väl köra ut och testa nån kväll hur är det med sånna ställen på hösten då eller står dom grundare då? :p och ska man fiska snabbt eller sakta?

martin, hur tidigt är tidig morgon och hur sen är sen kväll? :p
            antagligen när solen går upp/ner. Tidig morgon = 4-6, sen kväll 21-00+

Kommentera

okejj, bara ut och nöta nu då !

Kommentera

hej ! är det någon idé att jerka gädda på grund som går från ca12 till 1-2 meter och från 23m till 5-6 eller är det för djupt för dom att stiga upp till ungefär 2m för att ta ett bete ?
                Hej Martin Hjerth;

Jag har fått många, stora Gäddor att hugga på mina Suick Thrillers långsamt sjunkande jerkbaits Suick 9"W (Weighted) vid grynnfiske tidiga sommarmorgnar från mitten av juni till slutet av augusti några timmar före soluppgången till en timme efter. Grynnfiske på grunt vatten nära ytan kan ge otroliga Gäddfångster i indirekt belysning innan solen går upp i öster. Mina Suick 9"W favoritfärger är ES, JS, LS och QS. Se http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm. Min största Suick-fångade jerkgädda på 12,45 kilo fångade jag redan våren 1983 på en Suick 9"HL (Gul med Brun rygg). Sedan dess har jag nog fångat minst sexhundra stora Gäddor i Östersjön och Mälaren på samma fabrikat av Suick 9"H och Suick 9"W.

Go for the Big Ones!
                Old Firehand

Kommentera

tack old firehand, är det bättre på morgonen än kvällen eller?

Kommentera

tack old firehand, är det bättre på morgonen än kvällen eller?
                    Hej Martin Hjerth;

The early bird get the first worm! När Gäddan vilat under natten är den som hungrigast strax före soluppgången... Då gäller det för dig att vara på rätt plats och kasta med rätt bete http://www.trumman.com/fisketips/galleri_09.htm .

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 181 visningar
                    1 gilla