Nätfiskare- Skyll er själva !! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nätfiskare- Skyll er själva !!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Själv tycker jag det är bra att folk börjar agera och reagera, sen må det vara på detta viset eller att engagera sig på annat sätt, men nätfisket måste bort. Husbehovsfisket behöver ingen idag på 2000-talet, alla måste vara med och dra sitt strå till stacken för att rädda våra vatten. Ett stort steg i detta är att förbjuda nät som fångar all möjlig fisk och skadar även andra djur osv. Sen behövs det naturligtvis fler åtgärder: minimimått, fredningstider, restaurering av lekplatser, miljöinsatser osv. Ett nytänk hos de med gammalt tänk måste få genomslag, man måste inse att man inte kan fylla frysen och köttfiska, C&R av de stora exemplaren och all fisk man inte tänker äta med detsamma måste bli det "normala" tänket.

Vi har tyvärr ännu en lång väg att gå..
    Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
      Oavsett om buren är laglig eller ej får du inte göra något med den när du fick in den till land skall du anmäla detta, ironiskt nog om du följer råden här om att bränna eller slänga den så har du genom att skära upp den gjort dig skyldig till skadegörelse, stöld och egenmäktigt förfarande. Att möta brott med brott är att ställa sig på samma nivå som tjuvfiskaren. Så då kan du lika gärna sitta och vänta på tjuvfiskaren så kan ni tillsammans sitta och planera er framtida kriminella bana
      Jaha, okej? Så jag är kriminell nu ?
      Är du en nätfiskare ?
      Jag befriar något levande, min handling var kanske inte helt rätt men hur resonerar du när du kallar mig kriminell ?
      Tänk efter vad du skriver lite HERRN...

Kommentera

Ursprungligen postat av Asys85 Visa inlägg
        Rolig läsning. Och du gjorde helt rätt. Har själv aldrig fått tag i ett omärkt nät men hade nog gjort detsamma som du om det hade lett till att jag hade satt mina drag där.

Hittade en gång en flytande petflaska med rep som jag var nyfiken på att kika på vad det var. Tanken att det var ett lik gick ju i huvudet men det var bara en kräftbur(!). Men i den hade en ganska hyffsad abborre på över kilot fastnat med huvet i ingången då hon säkert var nyfiken på vad det var i. Frigjorde henne iaf och av ren djävulskap, då ägaren säkert inte hade vittjat buren på ett bra tag, så slängde jag över buren på andra sidan åna i ett trångt buskage. Sen om det var rätt eller fel är ju skitsamma men gött kändes det iaf efteråt
        Bra där

Kommentera

Men det hör faktiskt till saken att det är en kriminell handling du har utfört.
          Jag kan hålla med om att grejjerna skall bort från sjön och skulle vara grymt sugen på att plocka bort de själv men tyvärr är det så att man har ingen laglig rätt att göra det..
          Ringa Polisen skulle vara bättre att göra från första början.

Ursprungligen postat av Aborrjägaren Visa inlägg
          Jaha, okej? Så jag är kriminell nu ?
          Är du en nätfiskare ?
          Jag befriar något levande, min handling var kanske inte helt rätt men hur resonerar du när du kallar mig kriminell ?
          Tänk efter vad du skriver lite HERRN...

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
            Men det hör faktiskt till saken att det är en kriminell handling du har utfört.
            Jag kan hålla med om att grejjerna skall bort från sjön och skulle vara grymt sugen på att plocka bort de själv men tyvärr är det så att man har ingen laglig rätt att göra det..
            Ringa Polisen skulle vara bättre att göra från första början.

Ok.
            Jag gjorde en kriminell handling men betyder det att jag ÄR kriminell ?
            Jag fick den uppfattningen av gubbens inlägg ovan, jag kanske ska anmäla mig till fiskeinspektör, jag skulle nog vara bland de bästa med tanke på hur många olagliga nät jag klippt sönder, som sagt detta var tredje nätet i år som jag haft nöjet att förstöra

Om jag hittar ett nät härnäst tömmer jag det och ringer polisia, aight ?
            Men för att befria varelserna vill jag inte gräva i massa ruttet, därför klipper jag hellre sönder nätet och då är det egenmäktigt förfarande eller skadegörelse vilket gör mig till en brottsling, eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av Aborrjägaren Visa inlägg
              Ok.
              Jag gjorde en kriminell handling men betyder det att jag ÄR kriminell ?
              Jag fick den uppfattningen av gubbens inlägg ovan, jag kanske ska anmäla mig till fiskeinspektör, jag skulle nog vara bland de bästa med tanke på hur många olagliga nät jag klippt sönder, som sagt detta var tredje nätet i år som jag haft nöjet att förstöra

Om jag hittar ett nät härnäst tömmer jag det och ringer polisia, aight ?
              Men för att befria varelserna vill jag inte gräva i massa ruttet, därför klipper jag hellre sönder nätet och då är det egenmäktigt förfarande eller skadegörelse vilket gör mig till en brottsling, eller?
              Nej det är sunt förnuft. Eftersom ingen polis någonsin kommer att prioritera rovfiske krävs att inställningen hos folk ändras. Detta kanske ger en signal om att inte alla i sjön tycker det är okej. Ännu bättre vore om du fick tag på personen och talade om vad du tycker. (Kan vara bra att anmäla ändå för statistikens skull).
              Som det är idag finns det många som tycker det är häftigt att näta upp 100kg gädda och kasta på stranden. Och berättar det för alla utan en tanke på att det är korkat och att det finns många fiskare som drabbas.
              Och fiske- jakt och vapenlagstiftningen är så slarvigt skriven med så många hål att det krävs nästan eget initiativ. Den är ofullständig och skriven utan logik. Och du lär ju knappast bli anmäld av en som tjuvfiskar.

Finns många situationer då det är bättre med eget initiativ. Ta bara cykelstöld. Återfinn din stulna cykel och anmäl till polis istället för att bara ta tillbaka den, så är den borta för alltid.
              Regel nr1:
              Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

Nu är det såhär att kräftfiske och vanligt fiske i en sjö inte alls hänger ihop. Den som har fiskerätten för kräftor behöver mig vetligt inte alls märka ut sin bur. Kräftfiske går inte under rubriken nätfiske mm. Nu vet jag ju inte vad FVO´t i sjön har för regler eller vilken sjö det handlar om men kräftfisket regleras inte under fiskekortet utan tillfaller markägarna som gör som de behagar i detta fall.

Kommentera

Du kan ha utfört en kriminell handling.
                  ( jämför ifall någon "lånar" din båt och släpper den på annan plats )
                  Men du är inte kriminell förrän du är dömd till denna handling.

Kommentera

Hur var det för egen del denna gång Aborrjägaren? Tillstånd att fiska eller tjuvfiske som du själv sagt i tidigare trådar att du brukar utöva då och då
                    Om det var ett kräftfiskeredskap så är det ju så att kräftfiske utövas till stor del på natten och det händer tyvärr relativt ofta att något redskap inte hittas i mörkret utan blir kvar i vattnet. Hittar man ett sådant bör man ta upp det men definitivt inte förstöra det och som Quiertip skrev kräftfiske sorterar inte under vanliga fiskekort utan till hör markägare med stamfastighet
                    Senast ändrad av fiskarlennart; 2011-08-02, 13:57. Anledning: Tillägg

Kommentera

Nu är inte jag så jätteinsatt på regler och sånt gällande fiskerätt men en sak jag tycker är intressant är språk och hur det används och här är ett klassiskt exempel på en människa som läser ord rent betydelsemässigt gentemot en som läser in de sociala färgerna och nyanseringarna i ett ord. Jag är kriminell trots att jag inte begått ett medvetet brott på 12 år och då är jag 27 år nu, rent betydelsemässigt så innehåller ordet inte speciellt mycket då det krävs väldigt lite för att kunna räkna sig till den skaran. Däremot för ju tankarna självklart en till människor som tillhör Hells Angels eller liknande men det är ju bara en nyansering av ordet som samhället stått för så bara för att någon säger att du begått en kriminell handling betyder det inte speciellt mycket mer än att du gjort något som bryter mot lagen. Någon kan t.e.x säga att du begått en kriminell handling för att du spottat på gatan i fel land. Det betyder inte att den likställer dig med Breivik eller liknande galning

Annat lite mer roligt exempel på ett ords egentliga betydelse gentemot den betydelse ordet fått är som i Lilla sjöjungfrun att de kallar henne för slyna i barnfilmen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 126 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art