Nätfiskare- Skyll er själva !! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nätfiskare- Skyll er själva !!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nätfiskare- Skyll er själva !!

Igår tog jag en vända, svettandes som en gris men med medhavda solbrillor och keps drog jag mig till en närliggande sjö.
    Första kastet sätter sig omgående i botten- trodde jag så jag var en reflexspinnare fattigare, fortsätter kasta med en wipp-spinnare som sätter sig botten den med- trodde jag.

Denna gång höll knuten och jag kände att det inte var ett bottennapp utan något tugnt satt på kroken, befarandes att jag bogserade upp ett lik lättades jag lika snabbt när jag såg att det var en slags bur, en kräftbur tror jag, på en av maskorna satt min reflexspinnare fast och den var fylld med fisk och kräftor, jag ogillar som sagt nätfiske men hade nog slängt i nätet igen om det var så att någon märkt ut det eller att fisken och kräftorna var levande, men detta nät stank, det låg ruttna kräftor och rutten fisk och paniksprattlande abborrar med pajade ryggfenor.

Idioten hade alltså varken kollat till nätet eller vittjat det på ett tag, och eftersom det inte var märkt tror jag att nätet inte hörde hemma där, så jag klippte hål i hela skitet, befriade de sprattlande abborrarna, en av dem var lite större så jag tryckte in en död minisarv i munnen på den och den simmade iväg, tror inte att den spottade iallafall.

Kräftorna var också döda men bara några, så jag befriade dem med så gott jag kunde, nätet lämnades uppe på land, detta är tredje gången i år jag får upp ett omärkt nät som det dessutom sitter drag i, hoppas det är någon som lagt ut nätet som läser detta, för jag ******njöt verkligen av att befria dessa stackars fiskar.

Skiter i om inlägget är skruvat och dumt, jag har inget att förlora på det förutom någon idiotisk kommentar, rättsliga följder skrämmer mig inte heller eftersom nätet troligtvis var olagligt.

Jag vill kivas
    Nej ärligt talat vet jag inte, kanske varna folk vad som kan hända om dem lägger ut omärkta nät vid attraktiva spots.
    Jag sliter sönder näten och folk blir fattigare, lär er vittja eller märk ut dem så slipper man bli så jä*la förbannad.

Kommentera

Ursprungligen postat av Aborrjägaren Visa inlägg
      Jag vill kivas
      Nej ärligt talat vet jag inte, kanske varna folk vad som kan hända om dem lägger ut omärkta nät vid attraktiva spots.
      Jag sliter sönder näten och folk blir fattigare, lär er vittja eller märk ut dem så slipper man bli så jä*la förbannad.
      Vad kostar ett nät? 149kr. tror inte personen blev knäckt ekonomiskt av detta
      Regel nr1:
      Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

Alltid lika "kul" när man vevar upp något riktigt tungt, tankarna hinner flyga iväg

I en sjö får man väl inte ens lägga ut nät? Hur som, bra att du förstörde nätet och befriade de levande. Nu är den dödsfällan borta ur den sjön iaf.
        Men! Jag hoppas att du förstörde nätet så pass att inget djur eller fågel kan fastna i nätet när det nu ligger på land...?

Kommentera

Ursprungligen postat av Slaktmasken Visa inlägg
          Vad kostar ett nät? 149kr. tror inte personen blev knäckt ekonomiskt av detta
          Nej men förhoppningsvis förbannad

Kommentera

Ursprungligen postat av KKay Visa inlägg
            Alltid lika "kul" när man vevar upp något riktigt tungt, tankarna hinner flyga iväg

I en sjö får man väl inte ens lägga ut nät? Hur som, bra att du förstörde nätet och befriade de levande. Nu är den dödsfällan borta ur den sjön iaf.
            Men! Jag hoppas att du förstörde nätet så pass att inget djur eller fågel kan fastna i nätet när det nu ligger på land...?
            Haha japp, jag var lite rädd när det gav med sig men av gammal erfarenhet anade jag ett sådant nät.
            Grejen är ju att man inte får lägga ut nät där heller eftersom det är en liten sjö, vet att det görs provfiske med nät där då och då för att kolla bestånden men provfiskarna har väl vett att vittja innan fisken hinner ruttna och dem märker väl ut platsen.

Japp, som sagt det kändes fint att befria fiskarna från dödsfällan, lämnade nätet uppe på land för att ingen fisk skulle fastna i det igen och för att h*n som lade ut nätet troligtvis får se sin dödsfälla förstörd och tömd på kräftor, det var inte direkt ett nät, mer som en bur så jag tror inget landlevande fastnar i det förutom någon korkad insekt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Aborrjägaren Visa inlägg
              Haha japp, jag var lite rädd när det gav med sig men av gammal erfarenhet anade jag ett sådant nät.
              Grejen är ju att man inte får lägga ut nät där heller eftersom det är en liten sjö, vet att det görs provfiske med nät där då och då för att kolla bestånden men provfiskarna har väl vett att vittja innan fisken hinner ruttna och dem märker väl ut platsen.

Japp, som sagt det kändes fint att befria fiskarna från dödsfällan, lämnade nätet uppe på land för att ingen fisk skulle fastna i det igen och för att h*n som lade ut nätet troligtvis får se sin dödsfälla förstörd och tömd på kräftor, det var inte direkt ett nät, mer som en bur så jag tror inget landlevande fastnar i det förutom någon korkad insekt.
              Var det en mörtstuga? Isf, satt det inte fast ett rep eller något i den?

Kommentera

Har aldrig i mitt liv hittat ett omärkt nät.
                Dock så skulle min kompis far vittja sitt nät(lagligt såklart) men då hade någon dragit upp nätet inklusive all fisk och lagt det i en hög på strandkanten vilket jag inte kan förstå varför.
                Lär ju knappast varit någon "fiskkramare" eftersom alla fiskarna fått dö en plågsam död.
                -----------PB's!-----------
                Gädda 8,7 kg
                Harr 0,5 kg
                Abborre 0,8 kg
                Torsk 2,4 kg
                Havsöring 3,5 kg
                Näbbgädda
                Strömming
                Mört
                Skrabb

Kommentera

Efter lite sökning visade det sig vara ett kräftmjärde jag fiskade upp...

Kommentera

Ursprungligen postat av ante912 Visa inlägg
                    Har aldrig i mitt liv hittat ett omärkt nät.
                    Dock så skulle min kompis far vittja sitt nät(lagligt såklart) men då hade någon dragit upp nätet inklusive all fisk och lagt det i en hög på strandkanten vilket jag inte kan förstå varför.
                    Lär ju knappast varit någon "fiskkramare" eftersom alla fiskarna fått dö en plågsam död.
                    Låter inte som det, troligtvis bara någon som ville jävlas....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 087 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art