Kroka gäddor på ytbete - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kroka gäddor på ytbete

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inlägg
    Vänta tills du KÄNNER fisken innan du gör mothugget. Många för felet att rycka betet ifrån gäddan när det smäller till i ytan, av rädsla eller av en ren reflex, men väntar man en sekund eller inte ens det, så har du hunnit veva in lina tillräckligt för att känna motstånd från fisken.

Eller så är det väldigt liten fisk som bara leker med ditt ytbete...
    Och glöm inte fortsätta fiska om fisken inte sitter där, det är det andra sättet att missa fisk. Om man lyckas undvika att göra mothugg vid första attacken kan fisken missa både två och tre gånger innan den får tag i betet, men slutar man fiska betet så vänder dom ofta.
    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

@OF
      Tack för svaret. Jag får väl ta och skaffa en av varje då och prova . Jag kan tänka mig att det inte spelar så stor roll med färgen, det viktiga är nog att den väsnas och ger en siluett mot himlen. (bara en gissning såklart)

Kommentera

Tack för alla svar!! Ska försöka vänja in att vänta med hugget men det är såå sjukt svårt. Mothugget sitter ju i benmärgen liksom

Är det är bättre att köra med ett längre haspelspö istället för mitt korta jerkspö?

@OF Ja jag såg din film, så sjukt jävla cool!! Du måste fått hjärtstillestånd när du såg ytan resa sig =)

Kommentera

Ja det kan nog vara bättre att köra med ett längre mjukare spö om du har svårt att hålla dig från att göra för tidiga mothugg. Jag har inte gjort några egna jämförelser mellan spön men det borde ju bli lite segare och mindre distinkta mothugg med mjukare spö.

Kommentera

Kör helst med ett haspelspö (helst inte mindre än 6-7fot) med mycket ryggrad och en ganska styv spötopp, då kan du sätta krokarna bättre jämfört med ett spaghetti-sladdrigt mjukt spö :P Plus att du lättare kan få en bra "walk-the-dog" gång på ytbeten och poppers med ett styvare spö.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 380 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg .art
            av .art