Underligt Gäddbestånd - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Underligt Gäddbestånd

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Underligt Gäddbestånd

Hej kära fiskesnackare

Jag har länge blivit förbryllad över fiskeförhållandena i en väldigt vegetationsrik sjö
    där jag brukar fiska. Sjön ligger mitt i ingenstans så vi är i princip ensamma med att
    fiska där. Den är rätt liten, ungefär 600 meter lång och kanske 100 meter där den är som
    bredast.

Det är väldigt gott om betesfisk, i alla fall om man ska döma av hur metet brukar gå.
    Det kryllar av smågäddor mellan 0,3-1kg.
    Sen har det huggit runt tio stycken krokodiler, Vi snackar gäddor under 0,5 i kondition.
    Typ den senaste: 106cm lång, 5,5 kg. Helt tom, sjukt smal med gigantiskt huvud. Hur fan
    kan det komma sig att dessa monster inte har julbord varje dag på den mindre fisken?
    Under alla år vi fiskat där tror jag att vi fått under fem stycken mellan 2-5 kilo

Finns det något man kan göra för att på lång sikt förbättra förhållandena i denna sjö?

Kan ju vara så att det är för mycket smågäddor som äter upp all bytesfisk så att ingen har chans att växa sig riktigt stor.
    Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Mycket smågäddor är aldrig bra för beståndet, behövs ett gäng stora för att hålla nere antalet smågäddor, kanske är hårt konkurrens om maten om det är mycket smågäddor. Ta upp en del smått kanske. Eller så har sjön inte förutsättningarna för att ge storväxta gäddor..
      Gå med i facebookgruppen: Humminbird & Minn Kota Sverige (nu med över 1600 medlemmar).

Kommentera

Det kanske bara finns små betesfiskar?

Kommentera

Tack för svaren!

Det ligger kanske något i det. Ska helt klart överväga en raid mot lillgäddan.

Ang. betesfiskens storlek så har jag inte så bra koll, har fått en och annan 400grams abborre men jag kan tänka mig att den överlag är väldigt liten i och med smågäddorna.

Kan man göra något för att ge betesfisken en hjälp på traven? Ger exempelvis risvasar något när sjön redan har en massa växtlighet i form av vass näckros och gräs?

Kommentera

Kanske är för varmt och syrefattigt för att gäddorna ska växa riktigt bra.
            Feskepöjk

http://specimenstalkers.blogg.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
            64 svar
            15 380 visningar
            1 gilla