Gösfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gösfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gösfiske

Här snackas allt som har med gösfiske att göra storlek fiskesätt O.S.V

Jag hoppar på tråden och undrar hur högtryck vs. lågtryck och hur gösen reagerar på detta? Abborren är ju känslig för det men hur är det för gösarna?? /MVH Andreas

Kommentera

Märkt vis skilnade på hur gösen betersig. Men tycker inte gösen varit så känslig som Abboren har. Men har gösen sluten blåsa som abboren har? I så fal borde det var väldigt licka.

Kommentera

i början fick vi bara gös när det var riktigt fint/soligt och varmt. Men det berodde nog på att vi bara drog ut o fiskade o drack lite öl när det var varmt och fint. Men sedan har vi även fått gös en mulen o grådaskig dag med några regnskurar.. stor gös dessutom. Dock var vi ute i spöregn ett par gånger men då har vi inte fått ett skit. Så jag vet faktiskt inte
        Regn ger dig möjlighet att fiska ifred, och att dessutom ha ett superfiske! Ut i regnet <3

Kommentera

Min erfarenhet säger mig att det spelar mindre roll vilket väder det är när du fiskar. Det man ska se upp med är tvära omställningar i lufttryck under eller i nära anslutning till fisketuren.

Vid ett flertal tillfällen har vi under flera dagar i sträck upplevt grymt gösfiske i samma typ av väder bara för att under några minuter ändras av exempelvis antågande åskväder. Det kan alltså gå från dubbelhugg på dubbelhugg till att tvärdö, bara inom loppet av några minuter. Å andra sidan kan det säkert fungera åt andra hållet också. Alltså att flera dagars skitfiske i samma väder och tryck kan förvandlas till superbra fiske vid väderomslag.

Det känns dock som om gösfisket, som är erkänt svårt och lynnigt, inte kan konkretiseras och besvars med enkla hypoteser och slutgiltiga sanningar. Mycket handlar, tror jag, om att lära känna fisken och dess beteende i de vatten där du fiskar.

Kommentera

Är lite nyfiken på det här med gösfiske. Skulle vilja veta lite grundregler för gösfiske. Vilket djup ska man söka dom på om man bara trollar med vanlig vobbler? Små, stor eller mittemellan storlek på vobblern? Ska man söka dom nära grynnor, branter? Vet inte ens om det finns gös där jag fiskar så det vore kul att prova lite =)

Kommentera

Tjena! Vilka är era fvoritvobblers för gös?

Kommentera

Nils Master invincible är en klar favorit ! http://www.sportfiskeprylar.se/bilde...3202503r_2.jpg

färg 115 har jag fått bra utdelning på men det beror ju lite på typ av sjö men nils master överhuvudtaget tycker jag är en kanonwobbler och sviker sällan.

Stabilt högtryck och strålande sol funkar och även när det blåst något så in i helvete och sen lugnat ner sig har det visat sig ganska många gånger att det blivit bra utdelning. Vet inte om syresättningen i vattnet är bättre efter lite oväder ?

Kommentera

Har varit ute två dagar i rad nu, fiskat ca 4 tim varje gång och bara fått 1 gös. Har fiskat från ca 14:00 på eftermiddagen, brukar köra på kvällen i vanliga fall och det ger bättre fångst.

I sjön jag fiskar i har jag bara fått gös på 1 speciell wobbler, ingen annan färg eller sort har gett fisk i år. Denna wobbler var också klart bäst förra säsongen för mig.
                  Rapala Husky GFR, Men som ni vet så är det ju ofta olika från sjö till sjö vilken färg som gäller.
                  Bifogade filer

Kommentera

ja de gillar lite skarpare färger så som den på bilden ovanför, och de håller sig oftast så djupt de kan. Nils master, Westins jätte och liknande ganska stora wobblers (medelstora/stora) har gett bra med stora gösar till oss
                    Regn ger dig möjlighet att fiska ifred, och att dessutom ha ett superfiske! Ut i regnet <3

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art