Fiskelicens (Fiskepolitik) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskelicens (Fiskepolitik)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Originally posted by UT
    ...ett äkta engagemang lyser bland herrar medfiskare.

Jag vill verkligen tacka för alla Era inlägg som bevisar att en stark lobby antagligen kan mobiliseras på en förmiddag, bara vi vet vad vi vill.

Det där med fiskevård är ju klockrent för att inte säga nödvändigt för att behålla miljön, och jag kan tänka mig att betala en slant för det. Men jag gillar inte tvång och kontroll. Det brukar kosta skjortan och fyller sällan sitt tänkta syfte.
    Fiskevård är bra, men det skall inte användas som en fribiljett för att få införa skatter med som bäst tveksam effekt. Vi betalar redan som det är en bra slant i skatt.

Licenser, vem skall utbilda examinera och registrera dessa? Vem skall utse och examinera de som skall utbilda de som vill ha licenser etc.

Vad skall det utbildas i??
    Vem skall fastställa programmet hur ofta skall det revideras, blir gamla licenser ogiltliga då? etc.

Det blir en massa extra kostnader för vad som för de flesta av oss intresserade är rena formaliteter.

Är det fiskevård eller är det ny byråkrati?

Kommentera

Originally posted by KG?
      Jag håller till stora delar med i det PA skriver. Varför skulle en årsavgift på t.ex 300 kronor för att få fiska på alla de vatten som "befriades" 1985 vara så förskräckligt? Självklart kombinerad med tex. en 18 års gräns. Förutsättningen är ju givetvis att pengarna verkligen går till fiskevård och tillsyn.
      Japp det borde genomföras snarast om man ska kunna få loss lite pengar till tillsyn. Kan lugnt tänka mig att betala mer.

//K
      BJ@

Kommentera

Originally posted by esobus

Är det fiskevård eller är det ny byråkrati?
        Är du snål eller bara aningslös?

Kommentera

Licenser kan man förbehålla guider osv. För Svensson räcker det med fiskekort.

//K
          BJ@

Kommentera

Avgifter och licenser går lättare att koppla och styra till ett speciellt ändamål än skatter.

Licenser kan den som så känner för strunta i, precis som många gör med fiskekorten, om det inte finns kontrollörer.

Avgifter inbakade i utrustningens priser går inte lika lätt att undvika. Inbetalningarna kan då gå direkt till berörd myndighet.

Skatter gillar nog regeringen bäst. Dem behöver våra myndigheter inte relatera till något annat än kassakistans tomrum. Jag tror att kommer att kallas licens men vara en punktskatt och främst användas till att subventionera högsjöfisket.
            Senast ändrad av BeBest; 2004-06-19, 10:15.
            Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Originally posted by KG?
              Är du snål eller bara aningslös?
              Så om man inte köper floskler är man aningslös eller snål?

Kanske det, men okritiskt följsam det är jag i alla fall inte. Det är aningslöst om inte värre..

Kommentera

Men vafan att dom bara orkar tycker alla skulle ha rätt till fisket rika som fattiga. Nybörjare som proffs!! #"%#¤&&%(&( politiker!!!
                Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                64 svar
                15 209 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg .art
                av .art