Fiskelicens (Fiskepolitik) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskelicens (Fiskepolitik)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskelicens (Fiskepolitik)

Såg att någon tidigare hade kritiserat den svenska fiskepolitiken så jag tänkte berätta om en sak jag hört..

Jag läste att det kommer att införas Fiskelicens i Sverige... Licensen kommer att likna den som tyskland har och man kommer att vara tvungen att göra ett "prov" vart femte år efter det att man har fått licensen... Den kommer att kosta mellan 500-1000 kronor per år och detta kommer att införas år 2006... I kostnaden ingår fiske i våra fem största vattendrag och kusterna (de platser som allmänheten får fiska i när dom vill idag)... Detta innebär ett slut på det allmäna fisket i Sverige vilket jag personligen tycker är på både gott och ont, det som är bra är väll att bara sånna som kan hantera fisken på rätt sätt har tillgång till fisket... det dåliga är: hur tänker dom?? vi ska väl låta hela sveriges befolkning ta del av den naturupplevelse fisket är!! sverige är ju trots allt ett av få länder som har denna typ av natur kvar, då skall det väl inte införas något sånt här!!??

Jag tycker personligen att vi på Fiskesnack borde samla ihop så många namn som möjligt och skicka in till dom ansvariga för detta så dom förstår hur detta kommer påverka alla!!!

Skriv vad ni tycker om detta beslut!
    Rostbiff opch vinäger

Vart har du läst det?

Kommentera

du kommer se det i nästa nummer av en fisketidning... får inte uppge vilken... men du kan ju maila dom två största och se vad dom säger... det är en av dom jag har haft kontakt med...
      Rostbiff opch vinäger

Kommentera

Skojar du? Detta kan väl inte vara möjligt?!
        "There's always a bigger fish"

Kommentera

nej... tycker detta känns förjävligt! låt sverige ha den frihet i naturen som va alltid haft!! detta förstör ju många system i samhället... dom måste till och med skriva om allemansrätten!! tycker detta är sjukt!!! blev ganska upprörd när jag läste det kan jag ju säga...
          Rostbiff opch vinäger

Kommentera

mm, samma här!
            "There's always a bigger fish"

Kommentera

vet inte om jag ska hata eller gråta just nu
              Endast Fiske Är Gott Nog

Kommentera

Nu finns det inget sådant beslut alls, utan det är bara rykten som kommer och går. En god vän till mig jobbar i kanslihuset och det förekommer däremot en debatt om saken just nu (Och den har hållit på länge).
                Men det som är troligast, trots protester från bl.a handeln, är en "spöskatt". D.v.s att det läggs på en extraskatt på fiskredskap vilken går till fiskevården. Redskapen kommer alltså bli dyrare, vilket drabbar de som köper mycket grejjor. Men inte de som tjuvfiskar, bonkar småfisk o missköter sig på alla sätt. Dom snubbarna köper nästan inga grejjor alls.

En licens är däremot något jag förespråkat länge.
                Det finns i t.ex både England och Tyskland. När jag fiskar i Tyskland löser jag en tillfällig gästlicens och måste fiska tillsammans med en som redan har licens. Fungerar bra.

Varför skulle vi inte ha en licens här med ordentlig utbildning som i andra länder egentligen? Inom det mesta annat finns ju licenser. Jakt, golf, motor-racing o.s.v. Varför skulle fiske vara undantaget..Idag finns inga pengar till nånting inom fisket som inom andra fritidsgrenar. En licens skulle se till att det fanns både till tillsyn och fiskevård, och dessutom lära folk att sköta sitt fiske på rätt sätt.

Jag tillhör den äldre generationen och fiskade innan fria fisket kom till. Absolut ingen skillnad. Bara att man fick lösa kort på de flesta platser , gå med i en klubb eller bli god vän med vattenägarna.

Den här debatten drog vi igenom på Fiske.nu förra året och jag orkar inte valsa igenom det igen. Alla som såg den debatten vet vad jag tycker. Så debattera här får ni andra göra.

Licens? Självklart!!

Kommentera

Det är både på gott och ont. Jag tycker att vi ska ha en licens typ jägare examen men det ska dock inte göras om vart 5 år utan en gång i livet sen e det klart. Och en avgift liknande statligtjaktkort dvs 100-200kr per år. Men schlusser detta du skriver är bara ett förslag och något som inte ens varit uppe i riksdagen.
                  Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Jag tycker att vi skall ha någon typ av licens liknade som jägarna har, alltså med utbildning innan man får lov att börja fiska i andras vatten. Licensen skall visas fram när man köper t.ex. fiskekort. Som det ser ut nu kan folk inte skilja på karp och regnbåge, många gånger vet de inte ens hur utrustningen fungerar. Jägarna gnäller inte om att de måste ha jägarexamen, de vet hur viktigt det är att jägarna kan skilja på olika vilt, som jakttider. Det är ett sätt att höja statusen på fisket och tala om att vi är seriösa i vår hobby.
                    Tumlaren
                    trolling är livet

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 209 visningar
                    1 gilla