Potabelt Ekolod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Potabelt Ekolod

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Potabelt Ekolod

Efter att i flera sommar nöjt mig med att fiska abborre på 4-5hg(allt som oftast mindre) tänkte jag nu börja flötestrolla lite för att leta upp de på över kilot. Jag har redan börjat försöka lura någon gös på "vanlig" troling (lyckats ibland). Jag har prövat det ett tag nu och bottennappen är lite för vanligt förekommande tycker jag samt att det är svårt att hitta branterna och grynnorna. Därför tänkte jag införskaffa ett portabel ekolod 1000-2000 kr. Vad skulle ni rekommendera? Sjön har ett max djup på 14m men snittet ligger nog på 3-6- skulle jag tro.

man kan köpa vilke lod som helst och göra det portabelt med bara en sugpropp på givaren
    [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

cuda 300 portabelt, finns på Jula sjukt nog..

Kommentera

Okej tack så mycket ska fundera lite, är det någon som har någon erfarenhet av Humminbird 110X Fishin´Buddy?

Kommentera

Tja!
          Tycker Humminbird 110X verkar vara blaha blaha - i synnerhet när man beaktar priset. Man betalar nog mest för den bulkiga, så kallade "portabla lösningen" och inte så mycket för själva ekolodet. Det smidigaste och mest kostnadseffektiva alternativet är att köpa ett icke portabelt ekolod - det är busenkelt att göra dem portabla. En stor fördel är också att då kan du köpa en eller ett par blyackumulatorer, förslagsvis på t.ex. 4,5Ah (139 kr/Biltema) eller 7,2Ah (189 kr/Biltema), och då har du "juice" så det räcker och blir över. Ett gissel att hålla på med AA-batterier som måste bytas och laddas hela tiden, man ruttnar, I promise. Jag har ett Lowrance Elite 5, och 4-amperaren står pall för minst 12-14 timmar med full bakgrundsbelysning. Vill du slippa billigt undan köper du en 400mA/500mA 6/12V laddare för en hundralapp på Biltema. De funkar bra, men man måste ha lite koll på hur länga man har laddat, så den inte står och försöker pumpa i mer när det är fulladdat. Med en sån laddare tar det ca 9 timmar att fylla på 4,5-amperaren, och ca 15 timmar för för 7,2-amperaren.

Men ännu bättre, så köper man en "Smartladdare" - då behöver man bara sätta batteriet på laddning och glömma - tills det är dags att använda batteriet. Klart värt 249 kr. Dessutom kan du ju, om du nu skulle behöva det någon gång, ladda fritidsbatterier etc. Mer för pengarna!
          Om man kör portabelt måste man ju ändå köpa uppladdningsbara AA-batterier och laddare, om man inte redan har det, och den slutnotan blir gissningsvis högre. Batteripacken brukar vara om 8 AA-batterier, och man vill ju minst ha en extra uppsättning. Det blir dyrt och irriterande oeffektivt.

Men, för att återkomma till huvudfrågan - jag tycker Du ska satsa på ett Lowrance X-4 (Ersättare till Cuda 300). Har ett Cuda 300* och jag tycker man klarar sig rätt bra med det, mycket lod för pengarna. Annars tycker jag att ett Garmin Echo 150 verkar vara ett intressant alternativ. Några hundralappar dyrare, men då har man"dual-beam", alltså, man kan välja att köra på 200mHz eller 80 mHz. (Illustrationen visar en dual-beam som är på 83/200 mHz, men you get the idea) 200 mHz är väl det som klassas som "standard", med ca 20 graders konvinkel. 80 mHz ger en bredare konvinkel och täcker av större ytor, vilken kan vara toppen när man kör på lite grundare vatten, eftersom en 20 graders konvinkel är rätt smal, och på t.ex. 5 meters djup är den bara 1,8 meter i diameter, på 10 meter är konen 3,5 meter i diameter, på 15 meter är den 5,3 meter i diameter. Så när man harvar på 1-10 meters djup, så kan ju en 80 mHz vara ett bättre alternativ. Just my two cents.

Och som sagt, att göra dem portabla är hur simpelt som helst - och då blir de verkligen portabla i ordets rätta bemärkelse!

*Med Cuda 300 får man tempangivelse, djupangivelse, man ser djupbranter, grynnor, etc - man ser väldigt lätt skillnad på hård/mjuk botten tack vare funktionen "grålinje", man ser lätt betefiskstim, enskilda fiskar. Om man sätter givaren på ett portabelt givarfäste och sätter den mitt på relingen och fiskar rakt under givaren (om man t.ex. vertikalfiskar) så kan man t.o.m. prickskjuta på fiskarna. Som sagt, ett relativt enkelt, billigt men kompetent lod för kosingen.

Vet inte hur påläst du är om ekolod, men om du behöver förkovra dig lite så finns det en ganska utförlig beskrivning av hur det fungerar på Team Lilla My's hemsida.
          Lycka till, vad du nu än väljer!

Brasklapp: Jag köpte mitt första ekolod (Cudan) i våras och har aldrig fiskat med ekolod tidigare, så jag är verkligen ingen expert på området! Men jag tror inte jag är helt ute och cyklar i alla fall!
          Senast ändrad av elfving73; 2011-07-15, 22:23.
          -Visa hänsyn
          -Skräpa inte ner
          -Hantera fisken varsamt
          -Respektera gällande fiskeregler
          -Ha kul!

Kommentera

Jag sitter i samma tankar. Portabelt verkar inte vara något som rekomenderas. Måste bara säga att ovanstående inlägg var fenomenalt. Credd till dig Elfing73.

Tack för en väl utförd förklaring.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
            7 svar
            1 528 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sir Fish-a-lot