För mig relativt okända vatten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

För mig relativt okända vatten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• För mig relativt okända vatten

Hej!

I sommar har jag fått nys om två olika vatten, en sjö och en större bäck, och jag känner att jag vill ta reda på om det finns något spännande i vattnen.

I sjön har jag fiskat ca. 10 gånger i sommar, bra med Abborre och Gädda. Abborren finns även i två olika färger där, rödaktiga och en del nästan silvriga. Det ska finnas mycket kvicksilver i sjön har jag läst.
    Jag har inte fått något annat än ovan nämnda, även fast jag testat meta med lätta grejer med både mask och majs. Sjön är ganska liten, och inte speciellt djup. Vass längst kortsidorna och näckrosor och annat på vissa ställen. Vad tror ni, kan det finnas något annat än Abborre och Gädda i sjön? Isf hur ska jag fiska för att ta reda på det?

Nu till bäcken, denna bäck rinner genom samhället och någonstans i mitten finns det en liten fors där jag har hört att man fångat bäcköring.
    Den blir bredare ju närmare havet man kommer, men den är bara kanske 6 meter bred på det bredaste stället, där finns även vass på ena sidan, och det är där jag har fiskat. Jag har endast fått några få små Abborrar i denna bäck. Jag tänkte att jag skulle prova på att meta efter Mört i denna bäck, där den mynnar ut i havet. Behöver främst tips på vad jag kan använda som bete när jag riktar fisket efter Mört, mask och majs är ju en klassiker, men finns det mer man kan testa?

Tror ni jag har en chans att få en bäcköring i den bäcken, där den närmar sig havet? Vilken årstid passar bäst för det?

Edit: Kan ju passa på att fråga er en annan sak, bäcken heter Båtbäcken, det finns alltså båtplatser där. Och det är en låst bom över vägen som man måste ta sig förbi för att kunna komma ut till bäcken. Är det olagligt att klättra över den för att fiska?
    Senast ändrad av KKay; 2011-07-15, 15:16.

Troligen finns smolt av havsöring i bäcken, alltså uppväxande yngel som ännu inte lämnat bäcken. De ska man inte fiska efter där utan när de vuxit till sig ute i havet. Bäcköring brukar man vanligen finna långt, miltals, från kusten och de går inte ut i havet.

I sjön har du säkert mört, sarv, björkna, braxen och sutare.

Det är inte olagligt att passera bommen till fots men det är uppenbart att man inte vill ha in trafik där.
    Utan fiskekort eller annat tillstånd får du endast fiska ute på kusten. Går det upp havsöring i ån kan det finnas en fredningszon utanför mynningen. I så fall får du inte fiska i zonen. Detta måste du veta innan du börjar ditt fiske. Att låtsas vara okunning hjälper en inte mot lagen och gällande förodningar.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
      Troligen finns smolt av havsöring i bäcken, alltså uppväxande yngel som ännu inte lämnat bäcken. De ska man inte fiska efter där utan när de vuxit till sig ute i havet. Bäcköring brukar man vanligen finna långt, miltals, från kusten och de går inte ut i havet.

I sjön har du säkert mört, sarv, björkna, braxen och sutare.

Det är inte olagligt att passera bommen till fots men det är uppenbart att man inte vill ha in trafik där.
      Utan fiskekort eller annat tillstånd får du endast fiska ute på kusten. Går det upp havsöring i ån kan det finnas en fredningszon utanför mynningen. I så fall får du inte fiska i zonen. Detta måste du veta innan du börjar ditt fiske. Att låtsas vara okunning hjälper en inte mot lagen och gällande förodningar.
      Ungefär det jag tänkte när jag hörde om bäcköring i den bäcken, att dom finns långt inåt landet, inte vid havet

Mig veterligen så finns inte Arv, Björkna, och Sutare här uppe? (Runt Umeå). Jag har dock hört att det finns Braxen i en sjö här uppe.. Men jag får fortsätta försöka helt enkelt, och se vad som kommer upp.

Jag ska försöka ta reda på hur det ligger till, Kommunen borde väl ha koll?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
      64 svar
      15 384 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg .art
      av .art