Ursprungligen postat av C-H
Visa inlägg
Centrifugalbroms finns, sen får du olika mycket '"snurr" beroende på vilken olja du smörjer med.
Däremot mår inte rullen bra av att du använder det som ibland kallas för "mekanisk kastbroms", denna bör i största möjliga mån undvikas - men vid trixiga förhållanden kan man behöva använda den för att undvika linresning.
Har du C-bromsen rätt ställd och en passande olja i lagren behöver du i normala fall inte den bromsverkan spolcentreringsreglagen kan utöva, däremot få man förstås vara beredd att med tummen stanna spolen när betet landat.
Får du linresning vid utkast eller under kastet är det C-broms och olja du skall se över, vid nedslag så måste du öva tummen lite mer
Med spolcentreringsreglagen ställer du spolen i mitten så gott det går, börja med reglaget på vevsidan och spänn upp med motsatta reglaget till dess du har antydan till glapp i sidled men inte mer än så.
Däremot har du rätt i din tanke, byter du från stor fet spolformad jerk till fladdrigt skeddrag i motvind får du antingen se över hela rullen, eller fuska med den mekaniska kastbromsen... Då fuskar man naturligt vis, och det är helt OK så länge man inte konstant kör med denna snedbelastning av lagren.
Kommentera