Kastbromssystemet på en Rocket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastbromssystemet på en Rocket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kastbromssystemet på en Rocket

Har fiskat med multirullar ett antal år och känner mig väl vi det här laget hyfsat bekväm med dem. Nu har jag dock införskaffat mig en prorocket och denna har ju två vred (ett på varje gavel) för justering av kastbromsen. Mina tidigare rullar har endast haft ett på vevsidan. Det jag undrar är vad skillnaden på dem är, kollar man på konstruktionen så verkar det ju som att båda fungerar på samma sätt. Dock är ju den ena graderad från 1 till 10. Min tanke är att den ena är grovjustering och den andra finjustering men efter mycket experimenterande så har känner jag ändå inte att jag har fått helt kläm på det.

Jag får trots allt långa bra kast men kan få en aning linresning vid byte till lättare beten och det kan ta ett par kast innan jag lyckats justera in det rätt.

Tacksam för hjälp från er som har mer erfarenhet på området eller kan förklara exakt hur systemet fungerar.

Jag har själv haft den funderingen, men läste i någon tråd att de är för att "centrera spolen", ställ först in vevsidans reglage så du har spolen centrerad, ställ därefter in bromsen så den passar ditt "lättaste" bete du kastar, nollställ gradskalan som går att vrida på. Därefter är de väl tänkt att man ska "få en känsla" hur mycket broms du behöver för respektive betes vikt.

Om de är någon som har en bättre förklaring så är den mer än välkommen.

Kommentera

Den med markering 1-10 är bara för att centrera spolen annars är det precis samma som dom andra.

Kommentera

Det där med linresning under kastet är förmodligen en c-vikt för lite, rocketen brukar komma med 2 aktiva och resten låsta, lossar du en till blir du av med fenomenet.

Kommentera

Jepp, de två reglagen används för att centrera spolen. Helst ska du inte använda dessa för att ge bromsverkan - det blir snedbelastning på spollagren och livslängden på dessa förkortas.
          Samma gäller de flesta moderna ambor, men instruktionsmanualen har kvar formuleringen som gäller för en äldre konstruktion där spolen hade fast axel och lagren satt i gavlarna.
          Precis som Jörgen säger kan du testa att aktivera ytterligare en C-bromsvikt om det är i början av kastet du får linresning.
          Innan man blir van och lärt sig stanna spolen med tummen vid nedslag kan man temporärt använda spolcentreringsreglagen för att ge en gnutta broms så man slipper skatbon när betet landar, samma om man kastar i motvind eller med fladdriga beten - men generellt bör man alltså undvika denna "broms".
          Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
          En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Jag kör alltid utan broms på båda skruvarna för att få så långa kast som möjligt.
            -----------PB's!-----------
            Gädda 8,7 kg
            Harr 0,5 kg
            Abborre 0,8 kg
            Torsk 2,4 kg
            Havsöring 3,5 kg
            Näbbgädda
            Strömming
            Mört
            Skrabb

Kommentera

Ursprungligen postat av Mooki Visa inlägg
              Jepp, de två reglagen används för att centrera spolen. Helst ska du inte använda dessa för att ge bromsverkan - det blir snedbelastning på spollagren och livslängden på dessa förkortas.
              Samma gäller de flesta moderna ambor, men instruktionsmanualen har kvar formuleringen som gäller för en äldre konstruktion där spolen hade fast axel och lagren satt i gavlarna.
              Precis som Jörgen säger kan du testa att aktivera ytterligare en C-bromsvikt om det är i början av kastet du får linresning.
              Innan man blir van och lärt sig stanna spolen med tummen vid nedslag kan man temporärt använda spolcentreringsreglagen för att ge en gnutta broms så man slipper skatbon när betet landar, samma om man kastar i motvind eller med fladdriga beten - men generellt bör man alltså undvika denna "broms".
              Så du menar alltså att dagens ambor saknar kastbromssytem? Känns ju konstigt med tanke på att pro rocket är en rulle som man skall kunna kasta beten från 15-100 gram med utan problem. För mig känns det då konstigt att inte kunna reglera rullens bromskraft när man byter bete från någon fladdrig wobbler till ett solitt jerkbait.

Man skall alltså bara använda reglagen till att centrera spolen, men då är ju frågan. Skall spolen vara helt lös dvs. glappa eller skall man justera tillräckligt för att den är i mitten men inte går att röra i sidled?

Kommentera

Undrar också hur man vet att spolen är helt centrerad med hjälp av reglagen för jag har vred på dem båda inatt när jag skulle kasta lite smådrag i motvind, vill inte förstöra min sprillans nya raket
                -----------PB's!-----------
                Gädda 8,7 kg
                Harr 0,5 kg
                Abborre 0,8 kg
                Torsk 2,4 kg
                Havsöring 3,5 kg
                Näbbgädda
                Strömming
                Mört
                Skrabb

Kommentera

Du skall ha ett litet glapp, resten fixar du med C-vikterna , dom är vad som har överlägset störst verkan vid kast, resten bara klämmer fast spolen med ökat slitage som följd,

Kommentera

spolgavlarnas avstånd till stativet skall va lika på båda sidor.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 014 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art