För- och nackdelar med haspelrulle och multiplikatorrulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

För- och nackdelar med haspelrulle och multiplikatorrulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det där folk har för sig om att det skulle bli mer skatbo och krångel på en multi tvivlar jag lite på, nästan varje gång man ser haspelfiskare ser man dom kasta ut bollar eller ha något annat problem med linan,

Tror problemen med linan är ovanligare på multi en på haspel det ser bara värre ut.

Kommentera

Ursprungligen postat av TILFen Visa inlägg
      Tjena, jo jag skulle vilja veta för- och nackdelarna med både haspelrullen och multiplikatorrullen. Formulera gärna!
      Hej Tilfen;

Några av fördelarna med en haspelrulle jämfört med en multirulle är att du kan kasta lättare beten betydligt längre både med och mot vinden. En 3- 6 grams vindfångande wobbler, en 3-7 grams jig eller ett motsvarande lätt skeddrag kan du med en UL- haspelrulle och passande spö samt lina snärta iväg mot vinden eller precionskasta med under utskjutande trädgrenar och in i skuggan under bryggor och broar där de stora gömmer sig.

Jag fiskar flitigt än idag efter Abborre, Gös och Öring med mina Mitchell 308, 300 och 330 tillverkade i början av 1960-talet och ingen av dessa franska haspelrullar har jag behövt lämna ifrån mig för service som jag inte klarat själv.

En annan påtagbar fördel med haspelrullen är att jag kan ha flera rullspolar att snabbt byta bland för att kunna använda både nylon- och spectralinor med varierande diametrar och brottstyrkor.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Det där folk har för sig om att det skulle bli mer skatbo och krångel på en multi tvivlar jag lite på, nästan varje gång man ser haspelfiskare ser man dom kasta ut bollar eller ha något annat problem med linan,

Tror problemen med linan är ovanligare på multi en på haspel det ser bara värre ut.
        plus att multiskattbo är nästan alltid väligt enkla att trassla upp..
        men haspel bollarna är bara klipp och va glad.. inte ens lönt att försöka..

Kommentera

Haspel är helt värdelöst om betena väger mer än 20 gram å har fler än 1 3 krok.
          Haspel har sämre livslängd också speciellt i bräckvatten . Rullarna börjar väsnas när man vevar in å det går inte få bort . Då är det bara å slänga den .Min kompis lämnade in sin fina shimano för 2000 kr för att få bort rasslet ,men han fick tillbaka rullen i samma skick. Han slängde skiten . Sen trasslar haspel mycket mer speciellt med flätlina .Det är mina erfarenheter . En ambassduer bara går å går med minimalt underhåll . Ofta får man byta frinavet vart 24 månad men det är ingen stor kostnad. Beten under 20 gram svårkastade om man inte har trimmat .

/Fredrik

Kommentera

Haspeln är mkt bra nybörjar rulle och lättkastad. Jag använder haspel vid lättare jiggfiske och fiske med små spinnare. Multiplikatorn är helt annorlunda att fiska med, en helt annan känsla, har full kontroll. Vid spinnfiske med wobbler så händer ytterst sällan el aldrig att krokarna sitter i linan. Kommer man bara ihåg att som oerfaren att justera centrifugalbromsen så händer det ytterst sällan att det blir något skatbo.
            I näst kast så .....

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
              Haspel är helt värdelöst om betena väger mer än 20 gram å har fler än 1 3 krok.
              Haspel har sämre livslängd också speciellt i bräckvatten . Rullarna börjar väsnas när man vevar in å det går inte få bort . Då är det bara å slänga den .Min kompis lämnade in sin fina shimano för 2000 kr för att få bort rasslet ,men han fick tillbaka rullen i samma skick. Han slängde skiten . Sen trasslar haspel mycket mer speciellt med flätlina .Det är mina erfarenheter . En ambassduer bara går å går med minimalt underhåll . Ofta får man byta frinavet vart 24 månad men det är ingen stor kostnad. Beten under 20 gram svårkastade om man inte har trimmat .

/Fredrik
              Hej Fredrik Jerklimpan;

Tänk hur olika uppfattning vi sportfiskare kan ha om olika rulltyper. Själv har jag från och till fiskat med en ABU 444 haspelrulle i Östersjöns bräckta vatten sedan jag såg den för första gången och köpte den hos Fiskarnas Redskapshandel som min allra första haspelrulle år 1957. Visst har jag fått byta bygelfjäder och köpt nya spolar genom åren. Årlig smörjning in- och utvändigt har hållit denna för mig mycket värdefulla klenod igång nu i drygt 50 år.

Andra haspelrullar som jag också ofta använder i Östersjön och många inlandsvatten och fortfarande stortrivs med sedan början av 1960-talet är mina Mitchell 300, 308 och 330. En Mitchell 300 köpte jag hos Ingvar Eriksson Cykel & Sport nära S:t Eriksplan och de andra hos Fiskarnas Redskapshandel på S:t Paulsgatan, Söder.

Ingen av dessa haspelrullar väsnas och de kan jag med lätthet kasta wobbler med tre 3-krokar, skeddrag, jiggar och spinnare upp till 40 grams vikt.

Å andra sidan har jag även i år fiskat Gädda och Gös med min mörkröda ABU Ambassadeur 5000SG som tillverkades år 1952. ABU och Mitchell har ofta visat sig hålla världsklass när det gäller kvalitet och livslängd. Rätt behandlade och servade kan deras rullar hålla i många år...

Visst köper jag årligen nya rullar troligtvis så länge jag kan hålla i ett spö. Det är ´nog nyfikenheten som är min största drivkraft....

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
              64 svar
              15 024 visningar
              1 gilla