Tjena, jo jag skulle vilja veta för- och nackdelarna med både haspelrullen och multiplikatorrullen. Formulera gärna!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
För- och nackdelar med haspelrulle och multiplikatorrulle?
Collapse
X
-
Personligen så upplever jag haspelrullen enklare, och att den kastar längre (är nybörjare med multirullar).
Multirullar är dock mycket skönare att använda, på alla sätt. Men kräver en del träning innan tekniken sitter! Och sen så verkar dom rullarna kräva mer underhåll för att fungera optimalt.
-
Fördelar som jag ser det:
Haspelrulle: Pris, lätt att lära sig, någorlunda underhållsfri, kan ej få skatbon,
Multirulle: kan kasta långt, hållbarighet (vissa modeller), lätt att modda/meka med om man är kunnig,
Nackdelar:
Haspelrulle, skörare än en normal multi. Kan ej kasta lika långt pga linan som går runt spolen. Storleken; en haspel är oftast betydligt större och skrymmande än en multi till motsvarande fiske
Multirulle: Dyrare i inköp om man vill ha vettig kvalitet. Kräver att man sköter om dom. Kan vara vanskligare att lära sig kasta med, kan få skatbon vilket är dyrt om du fiskar med flätlina och måste kapa. Spöval, man kan använda en multirulle till i princip allt fiske skulle jag påstå. Det kanske dock är väldigt svårt om inte omöjligt att hitta alla former av spön till multirulle. Feederspön, övriga typer av specialspön exempelvis.
I mångt och mkt är det dock smaksak.
Kommentera
-
Fördelar med multi enligt egen erfarenhet:
Skönare/roligare att använda.
Bättre när man kastar mot t.ex en vass och måste bromsa in lite, haspel blir ett väldigt drastiskt stopp och riskerar linbrott om linan är lite skadad någonstans.
Smidigt att kunna använda samma rulle till jerkbait, spinnfiske och vertikalfiske. Detta funkar ju med haspel också men inte med samma komfort.
Nackdelar med multi:
Priset är det enda jag kan se som en nackdel, å andra sidan kostar ju en riktigt fin haspel mycket mer än t.ex amb C3.
Själv använder jag endast haspel på 2 spön, ett "abborrespö" som funkar till små jiggar, små wobblers och spinnare sedan har jag haspel på mitt UL-spö.
Så jag har 2 haspelrullar och 3 multirullar och använder multi till 90% av mitt fiske.-----------PB's!-----------
Gädda 8,7 kg
Harr 0,5 kg
Abborre 0,8 kg
Torsk 2,4 kg
Havsöring 3,5 kg
Näbbgädda
Strömming
Mört
Skrabb
Kommentera
-
hasplens fördel är att den kräver mindre underhåll, och priset..
annars är multi överlägset i känsla, kvalitet, kastlängd, håller hela livet om man ger den lite kärlek
negativt: hasplen får man vara ingenjör för och dela och serva. alla all lina på en gång kasten.. ont i fingrarna vid tyngre kast, inte samma kontakt med fisk och bete, och lägger man inte ut en större förmögenhet är dom väldigt plastiga och har kort livstid..
multi: kräver en del underhåll, dyra om man vill ha dom bästa
har själv 8 ambor i storlekar från 2500-7000
har tre haspel en ul och två som jag har som gäddmete rullar
Kommentera
-
Stämmer det verkligen att multirullar kräver mer underhåll än haspel? Varför skulle det vara så och vad för sorts underhåll snackar vi om?
Själv har jag inte gjort mer än oljat mina Ambassadeurer ett par gånger, och de funkar lika bra som de gjorde nya. Iofs har jag bara haft dem ett resp. ett par år och inte använt dem jättemycket, så jag kan mycket väl ha fel, men ja – är lite nyfiken på hur ni menar.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Barramundi Visa inläggStämmer det verkligen att multirullar kräver mer underhåll än haspel? Varför skulle det vara så och vad för sorts underhåll snackar vi om?
Själv har jag inte gjort mer än oljat mina Ambassadeurer ett par gånger, och de funkar lika bra som de gjorde nya. Iofs har jag bara haft dem ett resp. ett par år och inte använt dem jättemycket, så jag kan mycket väl ha fel, men ja – är lite nyfiken på hur ni menar.
igentligen behöver dom nog inte de.. men halva nöjet är att skruva med dom..
men efter fiske i saltvatten blir det en ordentlig avsköljning sen när den torkat smörjer jag upp..
men som mina jb som nästan bara fiskar insjö och å dom blir inte delade många gånger om året
Kommentera
-
Hur är det med bromsen på nyare multi/ambassadeurer? Jag har en rocket och en 5000 eller något som är rätt gamla, bromsen är helt kass och man måste typ alltid "dra igång" den när det är större fisk på. den liksom skär fast på något vis. Svårt att förklara men på samma vis har det varit på flera multi jag fiskat med.
Kommentera
-
jag har en mjuk o fin broms på min nya Amb Inshore 5501, men om du vill mjuka upp din befintliga kan du göra det om du har 30minuter över eller köpa en ny trimmad broms från UT för 300kr. Jag tänkte trimma min broms när jag tycker att den börjar gå ojämnt.
"Slirbromsen
Tag fram sprängskissen, den kommer att vara Din säkerhet under hela skruvandet. Lossa på vevmuttern och pilla försiktigt bort spårryttaren som låser fast veven (se till att den inte flyger iväg). Tag bort stjärnhjulet, kastbromsjusteringens skruvlock och lossa på spolaxeln. Lätta sen på yttergaveln. Lyft av huvuddrevet med alla lameller och slirbrickor på plats, notera noga i vilken ordning de sitter. Tvätta huvuddrevet, slirbrickorna i stål och lamellerna i varmt vatten med mycket diskmedel och skölj sen ordentligt.
Lägg våslippappret på ett plant underlag, exvis en spegel. Planslipa sen alla slirbrickorna i stål så varje bromsyta blir jämn. Tag fram blyertspennan och "måla" varje slirbromslamell jämngrå.
Om Du inte har nåt fett hemma, tag lite av överflödet på gavelns insida och lägg det på kuggkransen. Montera sen ihop alltihop." http://www.utreel.com/se/index.php?o...d=38&Itemid=48
Kommentera
-
Nackdelen med multirullar är: priset och längre inlärningstid för att hantera den. Efter man har passerad dessa två hinder, finns det bara fördelar med multirullar om man jämför med haspelrullar.
Häls /T
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 023 visningar
1 gilla
|