Överlevde min stackars gädda?/Slemhinnan på gäddor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Överlevde min stackars gädda?/Slemhinnan på gäddor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Överlevde min stackars gädda?/Slemhinnan på gäddor

För det första vill jag förklara min okunskap med att jag inte fått gädda på ca 12 år förrän idag, mitt fiskeintresse har precis vaknat till liv igen.

Fick upp en liten gynnare på uppskattningsvis två kilo idag vid premiärfisket med mitt jerkbaitset, men det är lite smolk i glädjebägaren då jag misstänker att jag skadade honom rätt illa vid landningen.

Lyckades inte få tag på något gälgrepp, det kändes som att jag skulle bryta av gälen vid ett lyft då han var så liten (detta kanske inte är sant?). En håv med knutar åkte fram och han åkte i båten, men självklart fastnade krokarna i håven och det tog ett tag att få ut honom.

Håven blev väldigt kladdig, och även jag blev otroligt kladdig av att ta i honom när han skulle i vattnet igen, han var så hal/kladdig att det var helt omöjligt att lyfta honom i nacken. Det såg även ut som att han började blöda på ena sidan, alltså att han skavde upp sig.

Överlever gäddor sånt här? Känns rätt kasst att eventuellt ha dödat en gädda för att man är fumlig och framförallt ringrostig.
    Funderar på att köpa en lipgrip till nästa fisketur, det är väl en bra landningsmetod så länge man stödjer dem under buken?

Dom brukar klara sig rätt bra.
    Själv hjälpte jag tjejen att landa en gädda för att sedan tappa den i bryggan så krokarna gick in ännu djupare än från början och den började blöda rätt kraftigt men jag lät den återhämta sig ett par minuter vid vattenytan(höll i stjärten) och sedan stack den iväg som en kanonkula.
    Vi var där ett par timmar efter och såg iaf ingen gädda sprattla runt eller flyta till ytan.
    -----------PB's!-----------
    Gädda 8,7 kg
    Harr 0,5 kg
    Abborre 0,8 kg
    Torsk 2,4 kg
    Havsöring 3,5 kg
    Näbbgädda
    Strömming
    Mört
    Skrabb

Kommentera

jo den här stack iväg som ett skott så fort han nuddade vattenytan, men problemet här är väl snarare en lång plågsam död än att den ska dö på en gång?

Kommentera

Jag har bara "lyckats" ta död på en enda gädda de senaste 5 åren och den återhämtade sig inte och sprattlade bara vid ytan så håvade upp den igen och avlivade den och tog hem.
        Jag har inte upplevt att gäddorna dör en långsam död, jag fiskar inte på så stora områden och har aldrig sett en död gädda ligga någonstans även om vissa fått sig några smällar under fight/landning.
        -----------PB's!-----------
        Gädda 8,7 kg
        Harr 0,5 kg
        Abborre 0,8 kg
        Torsk 2,4 kg
        Havsöring 3,5 kg
        Näbbgädda
        Strömming
        Mört
        Skrabb

Kommentera

Det låter bra, hoppas min återhämtade sig och får växa på sig lite också!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Maldini, 2010-08-30, 09:41
          7 svar
          1 522 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sir Fish-a-lot  
          Startad av highfour, 2010-11-10, 13:34