rullar som oftast är fuktiga eller har kondens i sig skall inte ligga i väskor,de mår bättre med luft omkring sig och en och annan repa än inneslutna,fuktiga och orepade...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hur förvarar ni eran Ambassadeur?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Rospigg Visa inläggHar aldrig fattat varför man ska plocka av rullarna för anant än om spöna ska tranporteras i en spötub på längrresa, annars sitte de bäst monterade.
Mina sitter kvar på spöna jämt, och ibland kommer jag ihåg att lossa bromsarna och spola dem med sötvatten när jag kommer hem men oftast inte och de funkar bra ändå.
Avsköljning (om man kommer ihåg) och snabbservice går utmärkt att utföra med rullen kvar på spöt.
Kommentera
-
Om du följer de allmänt förekommande rekommendationerna här på FS så behöver du knappast släppa mer på mekbromsen. Det är en utbredd uppfattning (som jag delar) att mekbromsen ska vara så löst åtskruvad att den frikopplade spolen precis går att rucka en tiondels millimeter i sidled. D v s i princip lös.
Men innan du lägger undan rullen i finskåpet inför vintern så tar du ju isär den och gör ren och smörjer och då behöver du inte dra åt mekbromsen alls förrän säsongen börjar igen.
Skit fiske!
Gösta
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Anvihl Visa inläggBumpar denna tråden, när man förvarar rullarna som nu över vintern behöver man släppa mekaniska bromsen eller bara slirbromsen? Haft rullar länge, men aldrig tänkt på detta innan.Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
-
Mina rullar ligger förvarade bortplockade från spöna, alltid!
Ligger i original ambassadeur kartongen, alternativt i Abu's rullskydd i neopren.
Spöna ligger i sina respektive sockor/tuber medans rullarna ligger i kartongerna.
Släpper på båda bromsarna, har alltid gjort o kommer alltid göra. Nu är det sällan jag fiskar i salt/bräckt vatten men när så gjort sköljer jag av grejerna ordentligt!
Låter som man är superpedant människa men jag gillar att vara rädd om mina prylar oavsett om det är fiskeutrustningen eller motorcykeln.
Kommentera
-
Låter ju väldigt omständigt att ta av rullarna och lägga i vitrinskåp och kartonger... Hur orkar ni?
Mina rullar sitter alltid på spöna, som sitter i spöställ i garaget. Redo att kastas in i skuffen för fisketur. Då min fisketid är begränsad är garaget som en brandstation; båten på trailern och alla väskor och spön är redo för snabb utryckning.
Är rädd om grejerna men, men samtidigt tycker jag de är till för att användas så någon repa här eller där bekommer mig inte.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 014 visningar
1 gilla
|