Fiskekajak: "Världens grej" eller "vinglig skit" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskekajak: "Världens grej" eller "vinglig skit"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskekajak: "Världens grej" eller "vinglig skit"

Funderar lite smått på att införskaffa mig en fiskekajak. Känns som ett bra sätt att testa nya vatten och även vatten som annars är svåråtkomliga med båt eller genom fiske från land.
    Men frågan är ju hur bra det faktiskt funkar att fiska från dem, och hur stabila är de? Och hur enkelt är det att bära med sig själv och lasta på biltaket?

Det är inte Freedom kajakerna jag har kollat på utan de lättare och billigare som väger 15-20kg och kostar runt 7-10k

Har sett att det finns två olika typer, vanlig med sittbrunn och så kallad "sit on top". Vilken typ är att föredra?

Det är väl lite både och skulle jag tro, har själv varit sugen på en fiskekajak i snart ett år men det har inte blivit av.. måste ju dock vara fantastiskt att glida fram ljudlöst genom vattnet en tidig morgon och precis som du säger att bara kunna lasta upp den på taket och dra iväg till nya fiske vatten, måste nog köpa en någon gång!
    Det som hindrar mig mest är väl att jag vill gärna stå upp när jag fiskar och det kan ju vara lite klurigt i en kajak, finns ju en del kajaker med pontoner och tydligen blir den jäkligt stabil med det så det ska nog funka alldeles utmärkt att stå i den om den inte blåser storm. Sit on top kajak är att föredra för fiske, sittbrunn används främst om man inte ska fiska utan paddla långa sträckor och fort.
    Kolla bara i staterna där de fiskar blue marlin, haj och andra stora fiskar från kajak långt ut på öppna havet, så visst går det att fiska bra från dom och framför allt känslan av att vara så nära naturen.

npaulsson här på forumet sysslar mycket med fiske från kajak men han verkar inte vara så aktiv längre, men sök om fiskekajaker här så kan du hitta inlägg av honom!

Lycka till!

Kommentera

Om du ska fiska från kajak så kan jag tala om att du bör bada i solskyddskräm innan du ger dig av.
      Jag paddlade ett par dagar för 1-2 år sedan i maj, det var bra väder men ändå så man fick ha jacka för att inte frysa så jag tänkte att jag skippar solkrämen trots att "ledaren" rekommenderade det och jag kom hem ett par dagar senare men halva ansiktet flagnande!

Är också sugen på fiskekajak men har inte pengarna
      -----------PB's!-----------
      Gädda 8,7 kg
      Harr 0,5 kg
      Abborre 0,8 kg
      Torsk 2,4 kg
      Havsöring 3,5 kg
      Näbbgädda
      Strömming
      Mört
      Skrabb

Kommentera

Hittade denna gamla tråd men blev nyfiken, hur gick det för dig C-H ?

Annars kan jag berätta lite, en sammanfattad reportage skulle kunna låta så här:

Enkelt, stillsamt, kul, effektivt, naturbejakande, totalupplevelse, spännande, närkontakt, och jä....roligt.

Click image for larger version

Name:	P1030997.jpg
Views:	1
Size:	408,7 KB
ID:	1762663
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Härlig bild Exxet, kan föreställa mig känslan när man glider in i en vik en tidig morgon när dimslöjorna stiger mot skyn. En Lom i fjärran och solen sakta stiger och man känner i ansiktet hur den börjar värma. Magiskt:-)
          //C
          http://sportfisher.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
            Hittade denna gamla tråd men blev nyfiken, hur gick det för dig C-H ?

Annars kan jag berätta lite, en sammanfattad reportage skulle kunna låta så här:

Enkelt, stillsamt, kul, effektivt, naturbejakande, totalupplevelse, spännande, närkontakt, och jä....roligt.

[ATTACH=CONFIG]41056[/ATTACH]
            Tror du glömde en sak,jä....mycket bärande av grejer....
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
              Tror du glömde en sak,jä....mycket bärande av grejer....
              Så sant Speciellt när man kommer hem efter 10 tim på sjön i kajaken. då vill man bara lämna skiten och dra
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Hej,

Jag och brorsan har länge funderat på kajaker att ta med oss upp till norrland under somrarna och fiska i där. Tanken har varit att bära upp dem på fjället vilket uteslutit allt som inte är uppblåsbart. Vi har nu beställt fem stycken från Kina som (förhoppningsvis) ska anlända i veckan. Dessa ska (enligt tillverkaren) vara tåliga och endast väga 14 kg. Fungerar de bra kommer vi nog att beställa ett större parti och sälja på vår blogg. Ni kommer (återigen förhoppningsvis) kunna läsa om dessa inom en vecka eller två på bloggen: www.teammegafisk.se

/Webbe
                TMF - www.teammegafisk.se

Kommentera

För att följa upp ovanstående inlägg - våra uppblåsbara fiskekajaker har kommit och vi har testat dem under sommaren. De var över förväntan när det gäller kvalité och har än så länge hållt bra. Spana reportaget på:

och även på http://www.teammegafisk.se/brunoring...as-2012-07-22/
                  TMF - www.teammegafisk.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                  64 svar
                  14 985 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg .art