Ta reda på ål??? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ta reda på ål???

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ok jo ålen verkar vara en tålig fisk tro den klarar av en liten sl2 krok i munnen..
    Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Originally posted by kenta_85
      Ska man ta bort huvudet på den?? Räcker det inte med ett jack i nacken?? Den tvärdör ju då!

Kommer nog lämna in ålen för rökning så det blir bra gjort..
      Ålar tvär-dör inte.
      De är tramsigt seglivade.

Som Hasse Alfredsson sa som Julbordexperten i en Lindeman;
      Ålen kan stekas, halmas, luas, rökas, ugnsbakas och kokas in, men den ger sig inte..

Röker man hemma i en låda kan man ju ta bort huvet det sparar plats. Om du lämnar in den så hängs de upp och då spelar det ingen roll. Helrökt ål ser trevligt ut när den serveras

Åt en hel del ål förr, men inte på de sista femton dock. God och fet fisk, synd att den försvinner!

Kommentera

Originally posted by kenta_85
        Det spelar alltså ingen roll om det finns blod kvar i ålen??
        Ålens slem och blod innehåller ett protein ett sk. 'agluttinin' som kan ge irritationer. Detta protein binder till sockermolekyler på cellytan. Därför skall man vara försiktig med att tex. klia sig i ögat om man hanterat ål.

Det förstörs vid upphettning och du kan lugnt ignorera det om du inte vill suga på en rå ål..

Mvh.

Kommentera

He he nej hade inte tänkt mig käka rå ål så det är lungt..

Men när jag stack en kniv i nacken på ålen blv den helt avslappnad och lungn så den borde ju ha dött av det...
          Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Om ålen krokas i i svaljtrakten så har den en benägenhet attt blöda ymnigt och det med en dödlig utgång tyvärr, men en djupare krokad ål blöder inte och klarar ett fortsatt liv, vi har testat att sumpa djupt krokade ålar och inom ett dygn har kroken spytts upp.....hur fan de klarar av det vet jag inte.
            Men dem ålar som sumpats när de har varit blodvite har dött en långsam död.
            Altså, ålar som inte blöder klipp linan och släpp gärna tillbaka och de som blöder ta med hem å käka istället för att gambla om en för ålen plågsam död eller plågsamt tillfrisknande!

Jag har lagt mina ålar i saltlake en natt och sedan rökt dem i min klotgrill, haft locket på glänt och en köttermometer instoppad så jag kunnat styra temperaturen så den ligger mellan 70-90grader. Det blir inte perfekt men mkt mkt bättre än i en rätt kass ABU-rök!
            Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
            Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
            Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Gör snabba mothugg istället och värna av vårat lilla ålbestånd istället.
              Annars så kan du ta en titt på hair-riggen.
              Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

Jo har funderat på hair-riggen men man får nog göra ett antal såna för man sätter bort rätt mycket där vi fiskar..

Kommentera

Sporten i sportfiske är att göra det svårare än det behöver vara.

Kommentera

ålarens

Vi behöver nog inte släppa tillbaks ålen för att vi håller på att utrota den. Jag tror att vi skulle kunna lägga ihop alla ålar som samtliga medlemmar på fiskesnack får under ett år och ändå inte komma i närhetenn av vad EN yrkesfiskare tar. Men släpp gärna tillbaks ålarna ändå. Är det någon som gjort en räkning på hur många ålar som lämnar Sverige för Sargasso? Det har väl tillochmed snackats om att inga svenska ålar kommer dit. Jag tror tyvärr att de flesta ålar vi släpper tillbaks ganska snart hamnar i någon sunkig yrkes/husbehovsfiskares garn.
                    Klydda inte till det...

Lär er Meta Mera http://www.metamera.se

Kommentera

Jag undrar var man hittar ålen? jag har hört att den finns på botten men vilken årstid?
                      tack på förhand..
                      http://www.silverbums.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 101 visningar
                      1 gilla