[Jerkbait] Köpa spö & rulle. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

[Jerkbait] Köpa spö & rulle.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• [Jerkbait] Köpa spö & rulle.

Först och främst, förlåt om jag lagt tråden i fel del av forumet!

Jag är sugen på att köpa mig ett Jerkbait spö & rulle, då det verkar sjukt kul.
    Men, jag behöver då hjälp till val av ett spö.
    Jag har aldrigt fiskat med den här metoden förut, jag har bara kört haspel. x:
    Jag har dock hittat mig ett spö som faller mig rätt bra i smaken, faktiskt.
    Fiskespöt, G.loomis Muskie

Men det här med rulle verkar vara svårt, jag har absolut max 2000 till att köpa rulle för, och den skall helst vara röd, som spöet.
    Vet inte vilken jag vill ha, det finns dock en jag skulle kunna tänka mig.
    Jag är högerhänt, när jag fiskar med haspelspöt så vevar jag med vänster, om det kan vara hjälpa till.
    Rullen - Är den bra? Varför jag faller för den är för att den är sjukt snygg, och stödjer ett bra ändåmål. Men då skulle jag vilja ha ett grönt spö till, gärna ett G. Loomis, då det som jag förstått det är livstidsgaranti så det lär väl vara bra grejer.

Förresten, kan man sätta på en haspelrulle på ett jerkbait spö? Nu blev jag kanske dumförklarad men..

Tack för att du läst detta, kom gärna med åsikter angående det jag valt än så länge, all hjälp uppskattas!

MVH Viktor

Edit: Även hittat två andra set nu som verkar rätt schyssta.
    Set 1
    Set 2
    Vilket av dessa två är ''bäst'' eller vad man nu kallar det, mest prisvärd osv.
    Senast ändrad av viktorsvediin; 2011-06-26, 00:17.

Tjenare!

Jerkbait fiske är ruskigt roligt & spännande. Absolut något du borde satsa på!

Set 1 du länkade är riktigt bra prylar. Har likadan rulle och lina fast ett BFT Piglett II spö. Linan är den absolut bästa jag haft. Ruskigt stark och stum.
    Men inget av dom du har kikat på är dåliga saker. Jag föredrar en lågprofil rulle för den är liten och smidig i handen. Tidigare fiskade jag med ett BFT 160g spö, men efter knappt 1 år tyckte jag att de va lite väl styvt, så jag gick ner ett par gram till BFT Piglett II som går upp till 110g.

Självklart kan du även fiska med haspelrulle men är inget jag rekommenderar. Blir svårt att kasta tunga beten & framför allt om du råkar kasta lite för långt och vill bromsa in kastet, då vill man inte pilla med fingret när ett bete på 70-150g flyger i full fart.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskejocke Visa inlägg
      Tjenare!

Jerkbait fiske är ruskigt roligt & spännande. Absolut något du borde satsa på!

Set 1 du länkade är riktigt bra prylar. Har likadan rulle och lina fast ett BFT Piglett II spö. Linan är den absolut bästa jag haft. Ruskigt stark och stum.
      Men inget av dom du har kikat på är dåliga saker. Jag föredrar en lågprofil rulle för den är liten och smidig i handen. Tidigare fiskade jag med ett BFT 160g spö, men efter knappt 1 år tyckte jag att de va lite väl styvt, så jag gick ner ett par gram till BFT Piglett II som går upp till 110g.

Självklart kan du även fiska med haspelrulle men är inget jag rekommenderar. Blir svårt att kasta tunga beten & framför allt om du råkar kasta lite för långt och vill bromsa in kastet, då vill man inte pilla med fingret när ett bete på 70-150g flyger i full fart.
      Hej. (:

Tack för ett snabbt svar Fiskejocke!
      Jag gillar också Set 1, för jag tycker spöt är riktigt snyggt. Såg det förut och älskade de direkt.
      Berkley spöt - Det är 6' spöt som följer med Set 1 om jag har förstått rätt? Och på Berkley spöts hemsida så är det 80-100 grams beten som gäller. Jag läste förut om att det Amerikanska och det Svenska mätningen på g till beten var olika.. (Iallafall på G. Loomis spöet) är det 80-100 ''svenska gram'' som gäller till det setet? Tänkte även beställa med några beten.
      Och jag kommer beställa antingen imorgon eller tidigt på Måndag, så jag får det nästa vecka, eftersom jag vill ut och fiska. (;

MVH Viktor

Edit: Jag kollar på beten på en hemsida nu, och där finns det mest 75g. Är 80-100g bara rekommendationer eller är det exakta mått som måste följas?
      Sen heter det juh MH, sen finns det ett annat som heter H. Vad betyder det och vad är skillnaden?

Kommentera

Revo Toro - Vad betyder REVO TORO 51-HS? Det jag ser där är att den är vänstervevad, och har har 12 centimeter högre ''recovery'' än de andra modellerna.
        Vad är det?

MVH Viktor

Kommentera

Ursprungligen postat av viktorsvediin Visa inlägg
          Revo Toro - Vad betyder REVO TORO 51-HS? Det jag ser där är att den är vänstervevad, och har har 12 centimeter högre ''recovery'' än de andra modellerna.
          Vad är det?

MVH Viktor
          den har högre utväxling..

den rullen skulle jag köpa som första vettiga jerkrullen.. men han i fiskeaffären vägrade sälja den... han sa att den håller max ett år.
          jag köpte en 5601 JB i stället och är så jävla nöjd med rullen att jag köpte en till till tungjerk spöet..
          www.beten.nu har den för 1400 kr inkl frakt..

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
            den har högre utväxling..

den rullen skulle jag köpa som första vettiga jerkrullen.. men han i fiskeaffären vägrade sälja den... han sa att den håller max ett år.
            jag köpte en 5601 JB i stället och är så jävla nöjd med rullen att jag köpte en till till tungjerk spöet..
            www.beten.nu har den för 1400 kr inkl frakt..
            Vad är utväxing? Google kunde inte hjälpa mig den här gången. ):
            Att den håller max ett år lät absolut inge bra, man vill ju ha saker som håller ett ganska bra tag framöver. Då kanske man bör tänka om över val av rulle.

MVH Vikor

Kommentera

Set 1 ett bra val.
              Men för min del så köper jag inte fiskegrejer för att de är snygga utan jag ser på kvalite och ändamål, pris.
              I näst kast så .....

Kommentera

Ursprungligen postat av Korsdraget Visa inlägg
                Set 1 ett bra val.
                Men för min del så köper jag inte fiskegrejer för att de är snygga utan jag ser på kvalite och ändamål, pris.
                Utveckla dig?

Jo självklart är det sådant man prioriterar, men om dom är snygga tycker jag bara är en bra bonus. (;

MVH Viktor

Kommentera

Ursprungligen postat av viktorsvediin Visa inlägg
                  Vad är utväxing? Google kunde inte hjälpa mig den här gången. ):
                  Att den håller max ett år lät absolut inge bra, man vill ju ha saker som håller ett ganska bra tag framöver. Då kanske man bör tänka om över val av rulle.

MVH Vikor
                  utväxlingen är hur många varv spolen snurrar på ett vevtag..
                  tex JBn har 5.3:1 spolen på den snurrar alltså 5,3 varv på ett vev varv..
                  sen tex prediatorn har 6,3:1 då snurrar spolen 6,3 varv på ett vevvarv.

olika utväxling är en smaksak. jag trivs bra med 5.3:1.. men skulle du inte gilla de har UT reel nya utväxlingar du bara sätter i jbn så du får 6,3:1 kommer inte ihåg va dom kostar men de e inga stora pengar vi snackar om..

vill du har riktigt bra spö så gå in o kolla på www.lundgrensfiske.se och deras ST Croix spö eller maila han om han fortfarande har LF/RST ripper, då har du de värsta som finns på marknaden..

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
                    utväxlingen är hur många varv spolen snurrar på ett vevtag..
                    tex JBn har 5.3:1 spolen på den snurrar alltså 5,3 varv på ett vev varv..
                    sen tex prediatorn har 6,3:1 då snurrar spolen 6,3 varv på ett vevvarv.

olika utväxling är en smaksak. jag trivs bra med 5.3:1.. men skulle du inte gilla de har UT reel nya utväxlingar du bara sätter i jbn så du får 6,3:1 kommer inte ihåg va dom kostar men de e inga stora pengar vi snackar om..

vill du har riktigt bra spö så gå in o kolla på www.lundgrensfiske.se och deras ST Croix spö eller maila han om han fortfarande har LF/RST ripper, då har du de värsta som finns på marknaden..

Ah, tack så mycket. (:
                    Vi får se hur det blir med ett ST Croix spö, dom var rätt dyra. Måste ha råd med rulle också. (;

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 321 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art