Anledningen att jag öppnar tråden är att jag fångade en gädda där ena kroken tog i ögat. Jag släppte den tillbaka men jag är osäker på om jag gjorde rätt. Kommer gäddan att överleva? hade det varit bättre att avliva den? jag antar att vi alla har varit med om liknande situationer. Är väldigt tacksam för tankar och tips kring det här problemet....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
C&R eller avliva fisken?
Collapse
X
-
Jag kan bara svara för mig själv men jag hade inte avlivat den. Det fångast halvblinda gäddor med jämna mellanrum. Hade det andra ögat varit helt hade jag släppt den.
Jag tycker dock inte att det är fel att avliva en gädda pga det heller. Då finns det ju en anledning till att man har gjort så.
Kommentera
-
Ett moralistk och etiskt dilemma kan lätt spåra ur.
Man gör vad man själv tycker känns rätt helt enkelt.
Jag har fångat en hel del fiskar som både haft ett och två ögon skadade, som i de flesta fall varit i toppkondition.
Hellre släppa tillbaks fisken (om man redan hade tänkt det alltså) och önska den lycka till, än att döda den enbart för att ena ögat är skadat.
Eller en gälbåge, eller ett sår på magen.
Fiskar är överlevare och gör man vad man kan för att den ska få återfå simförmågan så är det sällan något problem.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Fiske token Visa inläggjag skulle tagit ihjäl den på direkten,fisk ska inte behöva plågas i onödan tycker JAG iaf
Kommentera
-
Om man inte ska ta tillvara på fisken så kan man ju lika gärna ge den en chans att klara sig i alla fall. Tidigare i våras så fick jag till exempel en gädda som hade svalt betet ordentligt så att den skadade gälarna, jag provade att släppa tillbaks den och den stack iväg på en gång men efter ett tag (10min?) kom den upp till ytan och låg och plaskade. Självklart så ska man inte plåga fiskarna i onödan så jag klubbade den då eftersom att det var ganska självklart att den inte skulle klara sig, men jag hade i alla fall givit den en chans.
Kommentera
-
Lite off topic, men för några år sedan fick jag en gädda som sprattla sig ur min hand, medans den hade vågen i munnen :O vågen hade en slags tång nertill som man fäster i underkäken på fisken... den grov-sprattlade och simmade iväg med vågen i munnen och hoppade ovanför ytan ett par gånger i ett försök att bli av med vågen ur truten. Sen dess har jag aldrig mer sett den.. kan den ha dött av svält eller liknande? Kanske är svårt att äta med vågen i munnen tänker jag :P eller kan den ha sprattlat sig loss efter några dagar då den samlat krafter? Fick lite dåligt samveteRegn ger dig möjlighet att fiska ifred, och att dessutom ha ett superfiske! Ut i regnet <3
Kommentera
-
Varför skulle den inte kunna klara sig med ett öga?
Okej att den ser lite sämre men ögonen är långt ifrån enda sinnet som gäddan använder när den jagar.
Sidolinjerna som tar upp vibrationer, hålen fram på nosen som den använder för att lokalisera sitt byte genom dess elektriska impulser.
Ett öga är inget livsviktigt organ så det är klart att en gädda kan överleva utan ena ögat så länge det inte blir infektioner i det.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 096 visningar
1 gilla
|