C&R eller avliva fisken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R eller avliva fisken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag resonerar som så att om jag vill ha fisken och äta den sparar jag den annars åker den i oavsett kondition.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
      Märkligt tankesätt? Finns väl inget som säger att bara för att man är sportfiskare, så måste man vara helt blind för andra varelsers lidanden? Kan man minimera lidandet, så ska man väl naturligtvis göra det. Även om man är en "kallhamrad" sportfiskare.

http://www.dykarna.nu/dyknyheter/fis...ande-1332.html
      Vart drar du gränsen när du tycker smärtan blir för mkt för fisken då? Om du tror att gäddan kommer att överleva, så är det väl inte konstigt om man vill ge den chansen att simma åter, trots skada? Släpper man inte tillbaka den så finns ju ingen chans alls om man ser det på det viset.

Nu kan ju inte fiskar tänka samma vis som oss men jag är skeptisk till att alla gäddor som blir skadade under drillen hellre vill dö än att ärrade överleva :P

Kommentera

Jag blir bara förbannad på en del här:
        "Jag skickar ut en blind gädda, för den kan ju klara sig..."
        Det handlar inte om någons personliga tro eller vad de helst av allt vill tro. Man borde lätt med arslet och en kritbit kunna räkna ut att man avsevärt försämrat den här gäddans levnadsbetingelser och decimerat dess chanser till att till exempel taga byte och den kommer därför knappast kunna leva ett sk fullgot gäddliv.
        Hur stor var gäddan? Var den matduglig så är det bara synd och skam att den inte åtminstone fick bli en festlig måltid åt någon innan den förtvinade och dog en lång och plågsam död i hungersnöd...

En grej till, gäddan känner inte smärta såsom vi gör.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inlägg
          Tror jag nyligen läste en artikel om att dom faktiskt gör det...

Kommentera

@Jari F1

För det första så är väl inte gäddan blind bara för att den har förlorat ETT öga och för det andra så är inte direkt synen en fisks viktigaste sinne.

Kommentera

Jag blir bara förbannad på en del här:
              "Jag skickar ut en blind gädda, för den kan ju klara sig..."
              Det handlar inte om någons personliga tro eller vad de helst av allt vill tro. Man borde lätt med arslet och en kritbit kunna räkna ut att man avsevärt försämrat den här gäddans levnadsbetingelser och decimerat dess chanser till att till exempel taga byte och den kommer därför knappast kunna leva ett sk fullgot gäddliv.
              Hur stor var gäddan? Var den matduglig så är det bara synd och skam att den inte åtminstone fick bli en festlig måltid åt någon innan den förtvinade och dog en lång och plågsam död i hungersnöd...

Hur många fiskar lever ett fullgott gäddliv då? Ska man knacka alla fiskar med skavanker man får för att den som fiskar tror sig veta säkrare än det naturliga urvalet?
              Att man försämrat chanserna att jaga innebär ju inte att det är i närheten av omöjligt eller att det påverkar gäddans födosök till den graden att den lider av det. Naturen sysslar inte så mkt med plågsamheter och handikapp. Antingen så är ett djur fit nog att klara sig eller så trillar dom pinn. Titta på hur de reagerar vis smärta. Djur gråter/skriker inte direkt. De lägger sig i sårlega och väntar på att antingen repa sig eller att dö. Det är naturens gång. Man behöver inte hjälpa dom med det i min mening.

Kommentera

Plågar inte alla som fiskar sina fiskar. Om man så bara tar upp dem för att väga och plåta dem så plågas de naturligtvis.Denna procedur tar ändå någon minut.Minst plågas de om man försiktigt lossar dem nere i vattnet.

Kommentera

Jag skiter i artiklarna i populistiska tidningar utan går på den forskning som finns på området. Tills motsatsen bevisats så är deras nociception och avsaknad av neocortex ett klart hinder för att känna smärta så som jag vill definiera den. Deras reflexer får finna sin förklaring nån annanstans.

Kommentera

Synen för en gädda vid jakt är definitivt klart avgörande och eftersom den inte kan se åt båda hållen med det ena så är den åtminstone halvblind.
                    Jakt är alltså det som sker innan den får mat.

Kommentera

Synen för en gädda vid jakt är definitivt klart avgörande och eftersom den inte kan se åt båda hållen med det ena så är den åtminstone halvblind.
                      Jakt är alltså det som sker innan den får mat.
                      hur fan kan då en gädda (och andra fiskar) överleva i vatten där man inte ser mer än 2dm? som sagt så är inte synen det viktigaste sinnet för fiskar. Många fiskar ser knappt ändå utan ser endast skuggor och liknande (hur bra syn en gädda har vet jag dock inte)

Människor ser världen med ögonen, hundar med nosen och fiskar med vatten rörelser och elektriska impulser
                      Senast ändrad av zippoo; 2011-06-28, 17:04.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 133 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art