Jag resonerar som så att om jag vill ha fisken och äta den sparar jag den annars åker den i oavsett kondition.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
C&R eller avliva fisken?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Wadman Visa inläggMärkligt tankesätt? Finns väl inget som säger att bara för att man är sportfiskare, så måste man vara helt blind för andra varelsers lidanden? Kan man minimera lidandet, så ska man väl naturligtvis göra det. Även om man är en "kallhamrad" sportfiskare.
http://www.dykarna.nu/dyknyheter/fis...ande-1332.html
Nu kan ju inte fiskar tänka samma vis som oss men jag är skeptisk till att alla gäddor som blir skadade under drillen hellre vill dö än att ärrade överleva :P
Kommentera
-
Jag blir bara förbannad på en del här:
"Jag skickar ut en blind gädda, för den kan ju klara sig..."
Det handlar inte om någons personliga tro eller vad de helst av allt vill tro. Man borde lätt med arslet och en kritbit kunna räkna ut att man avsevärt försämrat den här gäddans levnadsbetingelser och decimerat dess chanser till att till exempel taga byte och den kommer därför knappast kunna leva ett sk fullgot gäddliv.
Hur stor var gäddan? Var den matduglig så är det bara synd och skam att den inte åtminstone fick bli en festlig måltid åt någon innan den förtvinade och dog en lång och plågsam död i hungersnöd...
En grej till, gäddan känner inte smärta såsom vi gör.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inläggEn grej till, gäddan känner inte smärta såsom vi gör.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inläggJag blir bara förbannad på en del här:
"Jag skickar ut en blind gädda, för den kan ju klara sig..."
Det handlar inte om någons personliga tro eller vad de helst av allt vill tro. Man borde lätt med arslet och en kritbit kunna räkna ut att man avsevärt försämrat den här gäddans levnadsbetingelser och decimerat dess chanser till att till exempel taga byte och den kommer därför knappast kunna leva ett sk fullgot gäddliv.
Hur stor var gäddan? Var den matduglig så är det bara synd och skam att den inte åtminstone fick bli en festlig måltid åt någon innan den förtvinade och dog en lång och plågsam död i hungersnöd...
En grej till, gäddan känner inte smärta såsom vi gör.
Att man försämrat chanserna att jaga innebär ju inte att det är i närheten av omöjligt eller att det påverkar gäddans födosök till den graden att den lider av det. Naturen sysslar inte så mkt med plågsamheter och handikapp. Antingen så är ett djur fit nog att klara sig eller så trillar dom pinn. Titta på hur de reagerar vis smärta. Djur gråter/skriker inte direkt. De lägger sig i sårlega och väntar på att antingen repa sig eller att dö. Det är naturens gång. Man behöver inte hjälpa dom med det i min mening.
Kommentera
-
Jag skiter i artiklarna i populistiska tidningar utan går på den forskning som finns på området. Tills motsatsen bevisats så är deras nociception och avsaknad av neocortex ett klart hinder för att känna smärta så som jag vill definiera den. Deras reflexer får finna sin förklaring nån annanstans.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jari F1 Visa inläggSynen för en gädda vid jakt är definitivt klart avgörande och eftersom den inte kan se åt båda hållen med det ena så är den åtminstone halvblind.
Jakt är alltså det som sker innan den får mat.
Människor ser världen med ögonen, hundar med nosen och fiskar med vatten rörelser och elektriska impulserSenast ändrad av zippoo; 2011-06-28, 17:04.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av HejtjofluxenHejsan!
Mitt ex lämnade kvar detta spö i min garderob för över två år sen och verkar inte...4 Foton-
Kanal: Ljugarbänken
2024-11-17, 23:18 -
-
av Classe69Hej på er mina vänner :-)
Imorgon skall jag och mina Sambo köra Norröver och hälsa på Släktingar...1 Foto-
Kanal: Ljugarbänken
2024-07-23, 10:42 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
|
64 svar
15 133 visningar
1 gilla
|