C&R eller avliva fisken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R eller avliva fisken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
    Förstår hur du menar men det uttalandet är rätt skumt man fiskar överhuvudtaget.
    vad menar du?

Kommentera

Finns inget rätt eller fel i den frågan. Gör det som känns rätt för dig! Hamnade för övrigt i samma situation idag - fick en gös där jiggkroken kom ut rakt igenom ögat som blev totalförstört. Velade några sekunder, skyndade att ringa min vän och fiskementor för att få hans åsikt. Han ansåg att den nog skulle klara sig och att jag kunde släppa tillbaka den. Men när vi lagt på lyssnade jag på min inre röst som sa att det är bättre att avliva den. Jag är för C&R vilket jag tillämpar i möjligaste mån. Däremot tar jag emellanåt med mig någon enstaka fisk om jag har för avsikt att äta den färsk. Tar aldrig hem för att lägga i frysen eller ge bort. Så, jag lyssnade på den inre rösten som viskade "Att klubba en oskadad fisk för att äta, men släppa tillbaka en som fått ett öga förstört verkar lite skevt!" Så, jag tog hem den och lagade till den och det kändes helt rätt för mig. Tycker inte att man behöver överdriva C&R-filosofin. Just my two cents!
      -Visa hänsyn
      -Skräpa inte ner
      -Hantera fisken varsamt
      -Respektera gällande fiskeregler
      -Ha kul!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiske token Visa inlägg
        vad menar du?
        "Sg" syftar på din kommentar : "fisken ska inte behöva plågas i onödan". Han menar att det är ett konstigt utlåtande eftersom vi sätter krokar i truten på fiskarna, (ibland till och med "i ögonen" och andra ställen) och därmed plågar dom i onödan. Men självklart ska man inte utsätta fisken för mer än vad den behöver.. dock tror jag dom klarar sig gallant med ett öga, som sagt sålänge det inte blir infekterat, vilket jag inte tror är så jättestor chans då de är vana vid "skit i vattnet". Bakterier biter hårdare på oss renliga djur (människor) Gäddor är riktigt tuffa, enligt mig är det vårt "rovigaste" rovdjur i Norden
        Regn ger dig möjlighet att fiska ifred, och att dessutom ha ett superfiske! Ut i regnet <3

Kommentera

Det verkar som att det är en del som tror att ögonen är jätteviktiga för fiskar bara för att de är det för oss människor, (jag vet inte riktigt hur det är med gäddan men) många fiskar ser ändå i stort sätt bara skuggor. Synen är inte direkt en fisks viktigaste sinne.

Kommentera

Ursprungligen postat av skrukm Visa inlägg
            "Sg" syftar på din kommentar : "fisken ska inte behöva plågas i onödan". Han menar att det är ett konstigt utlåtande eftersom vi sätter krokar i truten på fiskarna, (ibland till och med "i ögonen" och andra ställen) och därmed plågar dom i onödan. Men självklart ska man inte utsätta fisken för mer än vad den behöver.. dock tror jag dom klarar sig gallant med ett öga, som sagt sålänge det inte blir infekterat, vilket jag inte tror är så jättestor chans då de är vana vid "skit i vattnet". Bakterier biter hårdare på oss renliga djur (människor) Gäddor är riktigt tuffa, enligt mig är det vårt "rovigaste" rovdjur i Norden
            Spot on!

Kommentera

Ursprungligen postat av zippoo Visa inlägg
              Det verkar som att det är en del som tror att ögonen är jätteviktiga för fiskar bara för att de är det för oss människor, (jag vet inte riktigt hur det är med gäddan men) många fiskar ser ändå i stort sätt bara skuggor. Synen är inte direkt en fisks viktigaste sinne.
              Många fiskarter förlitar sig mer på andra sinnen, än synen. Detta gäller däremot inte gäddan. För gäddan är synen det klart viktigaste sinnet vid jakt.
              "Den har ett mycket välutvecklat sidlinjeorgan med känselreceptorer även på huvudet, med vars hjälp den kan känna närvaron av andra fiskar långt innan den kan se dem. Även om experiment med blinda gäddor har visat att de kan fånga byten enbart med hjälp av känseln är synen det viktigaste sinnet vid födosöket. Gäddans ögon sitter nära varandra och långt fram på huvudet, vilket gör att den har ett väl utvecklat stereoskopiskt seende vilket är en nödvändighet för att lokalisera byten i tredimensionella miljöer"

Hade själv definitivt inte satt tillbaks en gädda med skadade ögon eller gälar.

Kommentera

Sg jag tycker bara att fisken inte ska behövas plågas mer än nödvändigt vid fiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av skrukm Visa inlägg
                  Lite off topic, men för några år sedan fick jag en gädda som sprattla sig ur min hand, medans den hade vågen i munnen :O vågen hade en slags tång nertill som man fäster i underkäken på fisken... den grov-sprattlade och simmade iväg med vågen i munnen och hoppade ovanför ytan ett par gånger i ett försök att bli av med vågen ur truten. Sen dess har jag aldrig mer sett den.. kan den ha dött av svält eller liknande? Kanske är svårt att äta med vågen i munnen tänker jag :P eller kan den ha sprattlat sig loss efter några dagar då den samlat krafter? Fick lite dåligt samvete
                  En lipgrip?
                  Trodde vi var ensamma om att göra en så klantig sak. Tog med farsan på en tur på hösten och han knep så klart en tia.
                  Då farsan är ovan med fisk och inte ville hålla den med handen så fick han ha lipgrippen i läppen på den vid foto och release.
                  Vid release så börja den sprattla som bara den och farsan tappa greppet om den. Gäddam rusa iväg ner i vattnet med lipgrippen
                  kvar i munnen. Snacka om att de förstörde glädjen över den fina fångsten.
                  Vi var kvar på samma platts ett par timmar efter och hoppades på att på något sätt kunna fånga gäddam igen och ta bort grippen.
                  Nötte även samma platts dagar efter men inget spår av den än. Inte hört någon som sätt eller fångat den heller.
                  Var ju den billiga varianten så med lite tur kanske den lossna men tråkigt var de i alla fall.

Kommentera

Ursprungligen postat av elfving73 Visa inlägg
                    Finns inget rätt eller fel i den frågan. Gör det som känns rätt för dig! Hamnade för övrigt i samma situation idag - fick en gös där jiggkroken kom ut rakt igenom ögat som blev totalförstört. Velade några sekunder, skyndade att ringa min vän och fiskementor för att få hans åsikt. Han ansåg att den nog skulle klara sig och att jag kunde släppa tillbaka den. Men när vi lagt på lyssnade jag på min inre röst som sa att det är bättre att avliva den. Jag är för C&R vilket jag tillämpar i möjligaste mån. Däremot tar jag emellanåt med mig någon enstaka fisk om jag har för avsikt att äta den färsk. Tar aldrig hem för att lägga i frysen eller ge bort. Så, jag lyssnade på den inre rösten som viskade "Att klubba en oskadad fisk för att äta, men släppa tillbaka en som fått ett öga förstört verkar lite skevt!" Så, jag tog hem den och lagade till den och det kändes helt rätt för mig. Tycker inte att man behöver överdriva C&R-filosofin. Just my two cents!
                    Du har en väldigt bra poäng!

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                      Många fiskarter förlitar sig mer på andra sinnen, än synen. Detta gäller däremot inte gäddan. För gäddan är synen det klart viktigaste sinnet vid jakt.
                      "Den har ett mycket välutvecklat sidlinjeorgan med känselreceptorer även på huvudet, med vars hjälp den kan känna närvaron av andra fiskar långt innan den kan se dem. Även om experiment med blinda gäddor har visat att de kan fånga byten enbart med hjälp av känseln är synen det viktigaste sinnet vid födosöket. Gäddans ögon sitter nära varandra och långt fram på huvudet, vilket gör att den har ett väl utvecklat stereoskopiskt seende vilket är en nödvändighet för att lokalisera byten i tredimensionella miljöer"

Hade själv definitivt inte satt tillbaks en gädda med skadade ögon eller gälar.
                      Finns ju massor med gäddor med skadade gälbågar som återfångas också. De överlever mer än man tror.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                      64 svar
                      15 096 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg .art
                      av .art