Vadare eller icke? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vadare eller icke?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vadare eller icke?

Om ni, forummedlemmar, får säga era meningar, anser ni då att man bör ha ett par vadare i sin ägo eller inte? Saken är den att jag inför min Älvdalenresa såklart vill vara så förberedd som möjligt men ett par bra vadare är inte direkt vad jag har råd med nu när jag har köpt flugfiskeutrusning. Det kanske räcker med ett par gummistövlar?

Vad säger ni?

Enligt min åsikt beror det helt på vad det är för vatten.. Surt och komma ut till älven med sin sprillans nya flugutrustning och sen inte kunna bruka den för att man inte kan ta sig till rätt fiskespot :/

Kommentera

Ursprungligen postat av opn Visa inlägg
      Enligt min åsikt beror det helt på vad det är för vatten.. Surt och komma ut till älven med sin sprillans nya flugutrustning och sen inte kunna bruka den för att man inte kan ta sig till rätt fiskespot :/
      Ja det är just detta som väcker min fråga. Tänk om man kommer dit och sen inte kan nyttja platsen!

Kommentera

90% av fisketillfällena räcker det med gummistövlar. Perfekt att gå ut på en strategisk sten där man står mycket bättre än mitt i strömmen... Visst, du kanske har svårare att komma åt en het nacke eller så, men jag far faktiskt oftast bara med stövlar. Grymt mycket skönare och smidigare.
        http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Vet inte om du brukar fiska hasvöring på kusten något, men i de lägena är det många gånger helt nödvändigt med vadare (gör man det bara under den kalla årtsiden kan det dock räcka med ett par billigare i neopren).

Kommentera

du kan ju köpa ett par pvc-vadare antingen på rea eller begagnat för nån hundring, men som sagt beror det på vad det är för typ av fiske och hur ofta. Nackdelen är att de är tunga och blir svettiga. Själv har jag haft 4 vadare varav 3 pvc och de har varit utmärkta för den veckan om året jag fiskat med dem.

Kommentera

Om du tänker fiske i Österdalälven uppe i Älvdalen så är vadare ett måste! Landfisket är i princip obefintligt..

Så köp ett par vadare du

Kommentera

Vadare bör man ha när man fiskar i mellan stora och stora, strömmande vatten. Det kan vara väldigt svårt med kast utrymme annars. Och det är oftast just på sådana, "svår kastade platser" där den fina fisken står.....Mest för att jäklas.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2011-06-20, 18:59.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

tycker personligen att vadarbyxor är mer eller mindre en nödvändighet när man flugfiskar i strömmande vatten. Dels blir du begränsad utan och med vadare slipper du gå och fundera på vart gränsen går om du hade haft stövlar.

Kommentera

Håller med Sg..

Skulle själv aldrig åka utan ett par vadare om jag ska flugfiska i strömmande vatten, visst räcker gummistövlar i många fall. Men det är skönt att bara kunna kliva runt utan att fundera på vart gränsen går, och om man skulle dra sig på en halkig sten så kanske man inte blir allt för blöt. Även om man i dom flesta fall kanske inte står med vatten över midjan och fiskar så kan det ibland krävas lite äventyr att ta sig ut till själva fiskeplatsen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Gäddhängke, 2006-11-14, 19:27
                    64 svar
                    15 209 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg .art
                    av .art