Jag och min kompis cyklade ner till seäveån och metade lite. Det dröjde inte länge förren kompisen fick två mörtar. Den andra mörten som han fick drog som faan och gjorde värsta rusningarna. Vi fattade inte vad det var med den... Den stack in mot land där det var runt 2 dm djupt och då såg vi en jätte våg kommma efter och hugga tag i mörten. Vi fattade genast att det var en gädda som hade tagit den galna mörten. Gäddan stack ut på djupet med en gång och det blev en bra fajt med det klena UL spöt. När den kom närmare land fattade vi att den var ganska stor (för oss som bara brukar ta 1-2 kg gäddor). När jag skulle ta gälgreppet så stack den emellan två stolpar som höll uppe bryggan och spöet var nära på att knäckas. Kompisen fick in den till land igen och jag tog ett stadigt gälgrepp. Den sönder trasade mörten hängde på linan och den lilla str 12 kroken som satt i mörten förut satt nu i gäddans mungipa. Vi lade ner gäddan i en ica påse och vägde den till drygt 3 kg. Ica påse var det enda vi hade så de fick duga. Vi tog ett snabbt kort innan den släpptes tillbaka.

Den stora satt inte ens i någon krok, tur att abbarn är så taggig
SKÅNELAINEN SINAPPI 
Kommentera